Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 01/01/2021 in all areas

  1. Jag kanske var otydlig, det brukar behövas en form av SFRO-besiktning men är det bara karossen som ändrats blir det ju inte en hel besiktning. Så det blir inte så stor insats. Gustaf
    2 points
  2. Generellt sett är 2.9 en bättre motor, skönt med hydrauliska lyftare, kylsystemet brukar fungera bättre och det är bättre flöde i topparna vilket gör motorn mer effektiv (även om den inte är specad till högre effekt). Kamdrivningen med kedja är också säkrare. Som du märkt lider 2.9 från 1992/93 ungefär av dålig kvalitet på kablaget, speciellt den delen som ligger i motorns "V" där det blir varmt. Det är dock ett enkelt elsystem och det finns bra tillgång till Fords egna elscheman så att reparera härvan är sällan speciellt svårt. 2.9 har också en motorstyrning utan luftmängdmätare som är smidigare att paketera i en annan bil. Gustaf
    1 point
  3. Helt OK, skulle jag säga. Gustaf
    1 point
  4. 1 point
  5. Jadå, de har orange lampa. Kolla bara att det blir med rätt märkning (1 fram, 2 bak). Gustaf
    1 point
  6. Tack Tack, visst är det något speciellt med ett gäng bockade rör 😃 Iofs blir det mest raka rör i denna bilen men den byggs inte för att va snygg. Nu har jag fått dit några meter rör till. Tror jag har fått dit alla som ska dit, möjligen något litet kvar. Några rör är fortfarande bara punktade för jag är lite osäker på vad SFRO säger om rören vid dörrarna. Dämparfästena fram är på plats också, får se om dämparna klarar sig eller om jag får hamra lite på huven för frigång. Har gjort åt 29m 40mm rör + 45mm röret i huvudbågen och nära 16m 40x40mm rör. Tejp är bra för att se hur det blir 🙂 Röret mellan dämparfästena är inte riktigt klart än. Nästa blir nog lite såntdär jobbigt mekk som placering av pedaler och stolar mm.
    1 point
  7. Tänkte bara bjuda på en liten bild så här mitt i Julen 😊
    1 point
  8. Halloj bilbyggare ! Jag ser att det då och då poppar upp frågor om hur man enkelt kollar eller bestämmer caster och camber vinklarna så därför så slängde jag ihop en liten enkel excel med beskrivande bilder i hur man kan göra. Det finn säkert 100 sätt till att kolla det på men så här kan man göra det med en vinkelhake och måttband eller tumstock. gjorde en liknande med bara caster för några dagar sen men den här kan räkna fram både caster och camber. Viktigt är att bilen står plant när man mäter. håll till godo. Caster och camber vinkelberäkning.xlsx
    1 point
×
×
  • Create New...