Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 11/23/2020 in Posts

  1. Hittills har risken för överhettning av bakbromsarna varit minimal, för att inte säga obefintlig. Genom att leda luft från de yttre scoopen ner till bakbromsarna har risken minskat, om möjligt, ytterligare. I aktiviteten ingick att göra korta 90 graders böjar, 100 mm dia, i alu plåt. Pappböjen är föregångaren. En del saker är roliga att göra trots att det saknar praktisk betydelse medans andra saker som har viss betydelse är mindre roliga och skjuts på framtiden.
    4 points
  2. Jag har ännu så länge inte så mycket att visa, och jag tänker visa ännu mindre än så.. en skiss på målet som det ser ut nu kan jag i alla fall bjuda på. Efter mycket krångel och ett byte av hjulupphängningar med min svåger så har jag landat på 15"-hjul (så om någon har en uppsättning gamla slitna 15" i lite högre profil (235-275 / 50-65 typ) så är jag absolut spekulant på dem som byggdäck). Hjulen kommer landa från England inom kort, lite andra delar är inköpt, men än så länge är det väldigt mycket ett pappersprojekt. Jo, motorn förstås.. Rover V8 i all ära, men där har jag fått fatt på lite delar. Wildcat-toppar, ny vev med större slag, kolvar och ja typ allt för att få den lite piggare. Det blir en separat historia att bygga motor på det viset..
    4 points
  3. Hej, nr 2 insläpad i verkstad. Är nog 10-15 år sedan detta bygge påbörjades. Som titeln anger en Land Rover 88 med terrängbil 20 axlar som är upphägnda i Range Rover bärarmar. Torpedväggen var totalt upprostad så den blev nybyggd. Lite kul att se hur den yngre varianten av mig själv byggde, inte samma aversion mot vikt.... Plockade av själva karossdelarna. Några detaljer att göra om, styraxeln vobblar. Svetsade fast bullarna på en platta som sedan svetsades fast på ena ramhalvan. Flexar betänkligt bör nog vara genomgående med rörhylsa. Motor urplockad, WTF ?? Paketet vägde 247 kg. Mvh Pär
    1 point
  4. Jag gillar ju verkligen att locostsweden har svängt om till att inkludera hemmabyggda bilar snarare än strikt locost, men ändå har jag inte lagt upp en byggtråd här.. Det är ju kass det. Projektet som så är väl inte nytt, jag skapade en tråd på rejsa.nu eftersom jag kände att jag behövde bygga en brasa under egen rumpa för att komma loss lite (ni vet, hänga ut sig själv för att skapa lite press), men sen hände det inte så mycket mer förrän Magnus, rejsas ägare, puffade på att folk faktiskt skulle börja posta även enkla vardagliga saker. Idén är ju klockren, ett forum är aldrig mer än sina medlemmar och inläggen de producerar, samma gäller ju här så här kommer min projekttråd. Lite i repris (jag kopierar in det jag redan skrivit som start), men bättre sent än aldrig. Lite historik Kanada 1961: Dave Greenblatt och Luigi Cassiani byggde en racebil i Kanada enligt dåtidens enkla recept. Knyck upplägget från andra bilar (i detta fallet Sadler Mk4), lätt rörram och stor V8 och resultatet var Dailu Mk.1. Efter diverse tekniska problem och en vinst brann så bilen upp under ett lopp (den byggdes senare upp igen 1977). 1962 såg Dailu Mk.2 dagens ljus som en hiskelig coupévariant med en Jaguarbakaxel och en Corvettemotor och 1964 byggdes den om med en vacker och kurvig kaross. Den har som enda Dailu-bil överlevt genom åren och rejsas fortfarande med på diverse historiska evenemang i USA, dock med en drös olika motorer. JVD, en liten konstruktionsbyrå utvecklade parallellt en version av Mk2 för gatbruk, kallad "Shrike" nu med en lättare, men snällare aluminium V8 som sattes i produktion 1960. Motorn användes också i Indy 500 av Mickey Thompson med en viss Dan Gurney som förare. Utseendet hölls någorlunda troget till originalet men inuti var det i stort sett en helt annan bil, dock ganska rejsig i finish och konstruktion. Alltså mer för trackday än långsemester. Kort sagt, en hyllning till de sista frontmotoriserade racersportvagnarna, fast för gatan. Föga överraskande blev det inte mer än en enda prototyp gjord av gatbilen, Dailu tillverkade ytterligare 3 bilar och hade lite halvhyfsade framgångar innan bakmotorbilarna tog över och dominerade totalt och Dave Greenblatt togs senare upp i Motorsport hall of fame. Denna tråd kommer handla om gatprototypen. Det är alltså en "JVD Shrike 62" som skall komma till liv, och jobbet består snarare av att börja bygga från scratch än en renovering.
    1 point
  5. Oj, dom hade, bra! Lycka till. Jag räknar med att få byta fjädrar 2 - 3 gånger, men det är långt dit, ha ha. Med den farten du håller är du nog snart där.
    1 point
  6. Stötdämpare, köpte via Libell AB, Protech. Fördelen är att du kan välja travel, fjäder, och justerbar dämpning. Byter man fjäder så är det bra att kunna ändra dämpningen, det hänger ihop..... Jag kunde välja bulthål diameter, men om dom har upp till 18 mm??? Det är grovt! Men ditt färdiga kit ser ju attraktivt ut, dom korta kommer att kunna ta vinkeländring väl? Toppskruven tillåter nog det.
    1 point
  7. Den kan funka med brickor och lagom stora o-ringar också. Betydligt billigare Det kan vara lite bökigt att hitta lagom stora o-ringar, men det finns mycket på ebay...
    1 point
  8. Priset på kittet på bilden är nästan för bra för att vara sann. Ska kanske satsa på riktiga grejer på en gång. Men det svider lite.
    1 point
  9. Dom dämparna ser ut som dom jag köpte till min Mustang, Maxpeningrods. De jag köpte till mustangen var en komplett sats för strax under 2,5 tkr. För de priset var dom väldigt bra men dämparmatchningen är lite so so. I fram kan jag justera mellan tokhårt och hårdare och jag behövde köra vinkelslip på fästet för att få plats med muttern. I bak är dämpkarakteristiken bra men dämparen är för lång och fjädern för kort så jag har fjäderplattformen i max och dämparen kortast möjliga och har då 4-5 cm fjärdingsväg med hårt nedskurna bumpstop. På det stora hela blev bilen låg och är körbar men jag funderar redan på nya dämpare... Till Miatan köpte jag TA technix och de var klockrena på alla sätt, passade bra och bara funkade. Jag tror att det kan vara lite från lösning till lösning, för mustangen viste jag redan innan jag beställde att de skulle bara så då jag hittade lite forumtrådar och youtube klipp men ville ha den låg och tyckte inte jag hade råd att investera i dyrare. Det jag försöker säga är tänk en gång till innan du köper för billigt, det kan vara rätt sak att göra för att börja men kanske inte klockrent en långsiktig lösning. /T
    1 point
  10. Nu var ju första inlägget inte helt sant. Jag skall alltså ägna mig åt lite historierevision och även om det som gäller Dailu-bilarna stämmer, så har bilen för gatbruk aldrig funnits och JVD, ja det är ju jag. Jag skall alltså bygga en fejkad bil från 1962 med ambitionen att i alla fall någon blir lite lurad vid en första anblick. Aluminiummotorn är en Rover V8 som ju började sitt liv som Buick 215 som efter att ha sålts till England blev känd som "Rover-åttan" (och ja, Gurney körde faktiskt en Buick 215-motoriserad bil i Indy 500). Orsak till att just den motorn valts är en blandning av perfekt tidsenlighet, någorlunda brist på vikt och att den effektmässigt hamnar rätt fint till för vägreggning. I övrigt blir bygget i stort sett som om första posten varit verklighet, rörram, V8 fram, och "en hyllning till de sista frontmotoriserade racersportvagnarna, fast för gatan" gäller ju absolut. Jag har däremot en ambition att i alla fall delar av karossen skall vara aluminium istället för plast. Det finns också en del saker som jag inte gillar med Dailun, utedasset på motorhuven t.ex. är rent hemskt och jag skulle vilja ha den lite biffigare på mitten, en fartbubbla bakom huvudet vill jag ha o.s.v. Så det var bara att mäta och skissa. lite bilder på originalet (Dailu Mk2) kan ju vara på sin plats också.. Ja, den är lik Corvette C3, men tänk då att denna karossen var på racebanorna 1964, innan prototypen till C3'an släpptes, och först några år senare fanns den på riktigt.
    1 point
  11. Man spacklar ju inte ihop spalterna och säger du 3-4mm så lämnar du 4 mm kommer du få precis under 4mm. grund + lack fyller inte så himla mycket som man kan tro om man inte lägger tjocka lager med slipgrund. Men den lägger man ju inte i hörnen. Man passar in där man vill ha det från början och lackar helt enkelt.
    1 point
  12. Hej, @LUPUS ! Tack, ja man ska inte stressa... En god ide med Tesla motorn, det hade jag inte tänkt på. Mvh Pär
    1 point
  13. Det där är giltig försening. 👍 1959 😝 rätt åttionde tesla motorn i mitten med svetsad diff = klart
    1 point
  14. Första byggbesiktningen bokad om ca tre veckor.
    1 point
×
×
  • Create New...