Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. Jag använder denna på min 500Maxi . https://www.carbuilder.com/uk/3-chamber-brake-fluid-reservoir // Sorin
  3. Håller på och skissar på hur bromssystemet ska byggas, och jag har ju ett pedalställ från OBP med bromsvåg. Frågan är om jag måste ha separata bromsvätskebehållare till de olika kretsarna? Kan en krets dela behållare med kopplingen, eller är det bara dumsnålt att ha färre än tre?
  4. Today
  5. Perfekt, då trycker jag på "köpknappen"! 114 pund för Securon tullat och klart (enligt eBay).. runt 1500 alltså.. Edit: kan du säga något om lämplig dimensionering av fästet för öglan där bältet vänder? Edit2: 1587 kr blev det... 1650-nånting om man låtit PayPal växla...
  6. Formellt sett får man ha fasta bälten men jag skulle aldrig någonsin, nånstans, rekommendera det för gatbruk. Jag använder själv Securon-bälten med längdjusterbart band på hondelen, det är enormt praktiskt för att kunna få till en montering som blir bra. Likaså vill jag förstärka att montering "inifrån och ut" som på bilen ovan oftast fungerar mycket bra utan att det ser konstigt ut. Det gäller både Sevenbilar, Hotrods och Cobra. Rullen "inne i kupén" eller utanför beror mer på hur mycket plats man har.
  7. Hög slutväxel och överväxel på 5 och 6. Körde jag min på 6:an så slutade den att "ruppa" vid 160 km/h ......
  8. Jag har mina rullar som bilden ovan - mycket enklare med i och urstigning utan att trassla med bältet då det är på insidan och man slipper bulta i rullburen som inte blir lika snyggt. Mina rullar sitter ovan diffen och blir inte särskilt skitiga av det men är ur vägen där det faktiskt finns plats. Kan ta bilder om det är intressant. /Vedde
  9. finns många bud på det , men 15 kilo är väl det jag läst om man har kvar balans axlar etc , tar man bort dem är det ju i princip bara block gjutnings skillnaden kvar , så 3 kg kanske är rimligt , mera myten än nyttan kanske 🙂.
  10. Djupdyker du i ritningsfilerna så har du gjort min helg😊
  11. Jag har en 2,3 och en 2,0 maskin vad skiljer mot 206 blocket? 3kg. tror det är värre med tjockisen som ska köra.
  12. då kanske du behöver ett lätt NOS b206 block oxå 😉
  13. Det skall bli en mclaren m6 tolkning och jag vill ha en saabmotor och inte raggarbilsmotor.
  14. Jag kapar tråden med, ursäkta på förhand.. 😅 Hur ser man på "manuellt justerbara" 3-punktsbälten, dvs utan rulle? Alternativt, finns det något som talar emot modellerna som har justerbart band mellan "honan" och kaross-infästningen?
  15. Yesterday
  16. Hejes! Jag skulle jätte gärna vilja ha lite mer info om audi lådan 01E DQS som jag kommer använda i mitt kommande bygge. Men då jag älskar fakta om saker så skulle jag uppskatta om någon sitter på lite bra info. Förstår många använder denna när de bygger ex. gt40
  17. Jag har riktiga ritningar någonstans på Saab kort motor om det är den du ska ha , vet dock inte exact var 🤔 filen är Men första är jag nyfiken på vad det blir
  18. jag har en oe1 låda. för att vara så pass vanlig motor att det kan va så svårt att få fram dessa mått. jag kommer tillverka en adapter då jag har förutsättningar till det.
  19. Har tyvärr inga mått men skulle nog satsa på att försöka få någon att svetsa om växellådan istället? Men antar du redan tänkt på det med. Kommer själva köra audi låda på en motor som inte är audi. Finns adapter men kommer välja att svetsa om lådan. Nackdelen är ju om man rasar lådan men audi lådorna är nu kända för att hålla bra. Vilken audi låda ska du använda?
  20. någon vänlig själ som kan hjälpa mig med en ritning eller måtten på motorns bultcirkel till vxllådan. skall para saabmotorn med en audilåda och behöver tillverka en adapter, finner inga färdiga till den kombon. ritning på audins bultdelning har jag men inte på saabens.
  21. Jag ska ha en vanlig lucka på sidan upptill. Jag har kollat på bilder och hittat en hel del lösningar. Enklast vore nog att ta både luckan, (plåten runtom) påfyllningsröret från en standardbil. Jag behöver bara ett kort rör/kapa det kort. Därav min fråga hur andra löst det. Man behöver ju inte uppfinna hjulet igen om någon redan har en smart lösning. Jag har hittat detta, från Ford Ranger. Problemet är att skrotarna inte vill skära ut luckan till mig, och det finns ingen lämplig bil på skroten här. Om jag hittar något liknande som finns här så kan jag åka dit och såga själv.
  22. Blir nog på det gula området längst fram så det blir nog bra- vill ha bra kylning till kompressorn. Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
  23. Last week
  24. Nu har jag gjutit alla delarna till de böjda vingarna jag behöver , plus en extra som jag kan testa limning och utföra förstörande prov på.
  25. Tack för inläggen om glasrutorna. 🙂 Verkar inte vara så lätt o fixa fram sådär bara, får kanske gå till en glasfirma o kolla. Dock vore det intressant om man kunde få till en i lite värmetåligare plast för o spara vikt, återstå att se vart jag landar dock. Idag tog jag o ritade upp justerfästet och örat till bakkant av knivkrängarna, dom är skickade till utskärning så jag kan svetsa in dem när grejerna finns klara och därmed få iväg krängarna på lackering och stänga den punkten. Lägena är 90, 67.5, 45, 22.5, 0° vinkel. Beställt hem spärrbult 6x16 för att snabbt och enkelt kunna skifta läge när man så önskar. Justerfästet blir i 10mm och örat i 6mm stål som svetsas in i röret.
  26. Toppen tack 🙂 tyckte allt rören såg mer rejäla ut än 25x25.
  27. Teslamotorn kan ge 220kW alltså 300hk. På mina BMW i3 34kWh batterier så är nominella spänningen 364V och batterierna kan ge 409A peak. Så 364Vx409A/1000 = 149kW *1,36 = 202hk. Om man räknar med att bilen kommer att väga lite mer än original så tror jag ändå att jag kommer ändå vara inom 15kW per 100kg tjänstevikt. Så i mitt fall kommer systemeffekten begränsas av batterierna
  28. Hej! Trevligt med fler som upptäckt Midlana. Mina dim på botten ram ( Fyrkants rör) är KKR 40X40X3 S355J2H Centrum balk ( Fyrkantrör) är KKR 50x50x3 S355J2H Buren är R38x2,5CF Stålrör ST37,4, först tänkte jag lämna iväg och få det det bockat. Men kunde inte finna någon i mitt närområde, så jag diskuterade med en som har byggt en dragster om att bocka själv. Och så blev det, fick byggt om en gammal rör bock och gjorde några test bockningar innan jag jag gjorde det skarpt. Men det blev bra även om det inte var lätt!
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...