Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. Jag kapar tråden med, ursäkta på förhand.. 😅 Hur ser man på "manuellt justerbara" 3-punktsbälten, dvs utan rulle? Alternativt, finns det något som talar emot modellerna som har justerbart band mellan "honan" och kaross-infästningen?
  3. Yesterday
  4. Hejes! Jag skulle jätte gärna vilja ha lite mer info om audi lådan 01E DQS som jag kommer använda i mitt kommande bygge. Men då jag älskar fakta om saker så skulle jag uppskatta om någon sitter på lite bra info. Förstår många använder denna när de bygger ex. gt40
  5. Jag har riktiga ritningar någonstans på Saab kort motor om det är den du ska ha , vet dock inte exact var 🤔 filen är Men första är jag nyfiken på vad det blir
  6. jag har en oe1 låda. för att vara så pass vanlig motor att det kan va så svårt att få fram dessa mått. jag kommer tillverka en adapter då jag har förutsättningar till det.
  7. Har tyvärr inga mått men skulle nog satsa på att försöka få någon att svetsa om växellådan istället? Men antar du redan tänkt på det med. Kommer själva köra audi låda på en motor som inte är audi. Finns adapter men kommer välja att svetsa om lådan. Nackdelen är ju om man rasar lådan men audi lådorna är nu kända för att hålla bra. Vilken audi låda ska du använda?
  8. någon vänlig själ som kan hjälpa mig med en ritning eller måtten på motorns bultcirkel till vxllådan. skall para saabmotorn med en audilåda och behöver tillverka en adapter, finner inga färdiga till den kombon. ritning på audins bultdelning har jag men inte på saabens.
  9. Jag ska ha en vanlig lucka på sidan upptill. Jag har kollat på bilder och hittat en hel del lösningar. Enklast vore nog att ta både luckan, (plåten runtom) påfyllningsröret från en standardbil. Jag behöver bara ett kort rör/kapa det kort. Därav min fråga hur andra löst det. Man behöver ju inte uppfinna hjulet igen om någon redan har en smart lösning. Jag har hittat detta, från Ford Ranger. Problemet är att skrotarna inte vill skära ut luckan till mig, och det finns ingen lämplig bil på skroten här. Om jag hittar något liknande som finns här så kan jag åka dit och såga själv.
  10. Blir nog på det gula området längst fram så det blir nog bra- vill ha bra kylning till kompressorn. Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
  11. Last week
  12. Nu har jag gjutit alla delarna till de böjda vingarna jag behöver , plus en extra som jag kan testa limning och utföra förstörande prov på.
  13. Tack för inläggen om glasrutorna. 🙂 Verkar inte vara så lätt o fixa fram sådär bara, får kanske gå till en glasfirma o kolla. Dock vore det intressant om man kunde få till en i lite värmetåligare plast för o spara vikt, återstå att se vart jag landar dock. Idag tog jag o ritade upp justerfästet och örat till bakkant av knivkrängarna, dom är skickade till utskärning så jag kan svetsa in dem när grejerna finns klara och därmed få iväg krängarna på lackering och stänga den punkten. Lägena är 90, 67.5, 45, 22.5, 0° vinkel. Beställt hem spärrbult 6x16 för att snabbt och enkelt kunna skifta läge när man så önskar. Justerfästet blir i 10mm och örat i 6mm stål som svetsas in i röret.
  14. Toppen tack 🙂 tyckte allt rören såg mer rejäla ut än 25x25.
  15. Teslamotorn kan ge 220kW alltså 300hk. På mina BMW i3 34kWh batterier så är nominella spänningen 364V och batterierna kan ge 409A peak. Så 364Vx409A/1000 = 149kW *1,36 = 202hk. Om man räknar med att bilen kommer att väga lite mer än original så tror jag ändå att jag kommer ändå vara inom 15kW per 100kg tjänstevikt. Så i mitt fall kommer systemeffekten begränsas av batterierna
  16. Hej! Trevligt med fler som upptäckt Midlana. Mina dim på botten ram ( Fyrkants rör) är KKR 40X40X3 S355J2H Centrum balk ( Fyrkantrör) är KKR 50x50x3 S355J2H Buren är R38x2,5CF Stålrör ST37,4, först tänkte jag lämna iväg och få det det bockat. Men kunde inte finna någon i mitt närområde, så jag diskuterade med en som har byggt en dragster om att bocka själv. Och så blev det, fick byggt om en gammal rör bock och gjorde några test bockningar innan jag jag gjorde det skarpt. Men det blev bra även om det inte var lätt!
  17. Vilket intressant bygge det kommer att följas.👍 tanken om det blir något mer projekt är att bygga med elmotor. har en fråga hur det fungerar med vikt/hk med elmotor, gissar att en tesla motor har bra med hk i förhållande mot en bubblas vikt? Är det svårt att få igenom som amatörbyggt fordon?
  18. Fundera på vilken luftfilterna du får i hål ovanpå noskonen. I bakändan av noskonens ovansida och framkant huv är det ett lågtrycksområde Se bilder jag snott från nätet Rött är övertryck och grönt är undertryck. Högtrycket framför rutan har ju inte du men förklarar varför bilar tar in kupeluft där
  19. Det beror väl helt på vad du har för bil och vart påfyllningen ska placeras, nedan finns lite inspiration. https://www.carbuilder.com/uk/fuel-caps
  20. Gammal tråd de vet jag. Men kändes dumt och göra en ny. Någon i Kalmar län som bockar? 🙂
  21. Någon som har ett bra förslag till bränslepåfyllning? Från vilken bil har ni tagit delarna? Bilder? Tanklock. Påfyllningsrör/slang.
  22. Det kommer bli en trevlig mix av miata, saab 900, volvo 240 och ford sierra men också opel corsa. Tanken är att bygga egna spindlar men inte bestämt vad jag ska utgå ifrån för lager/nav än.
  23. Inte missat det bygget 🙂 Kul att redan ha en som kommer följa. Ska beställa midlana boken inom kort. Samt inhandla lite bra ha grejer framöver och städa i ordning garaget innan allt drar igång helt. Men ska iväg och hämta ett locost chassi i början på maj. Inte för jag ska bygga en locost men var lite bra och ha grejer med i paketpriset. Motor har jag redan och lite annat. Växellådan blir audi 01E låda helst en dqs.
  24. Antar att du kollat in Peter Björks bygge på YouTube? Det är väl tekniskt sett ingen Midlana, men det är en rakställd motor i alla fall.... I övrigt är det troligen mitt nästa bygge (om jag överlever det pågående), så jag följer gärna din process.. Jag tror jag siktar på en Saab 9-5 2,3 som donator...
  25. Ja absolut 🙂 Finns så mycket kul byggen och studera. Man plockar lite idéer lite överallt och blandar ihop i en egen mix. Planera kan man nog aldrig göra för mycket så kommer nog hamna där med och känna så.
  26. Planeringen är ju ganska rolig den med, såhär i efterhand ser jag att jag borde planerat mer.... 😄
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...