Jump to content
Rikard Larsson

Motorvärmare med cirkulation

Recommended Posts

Någon här inne som har erfarenhet av dylika värmare?

Borde ju ge mer än vanliga doppvärmare man sätter istället för en frysplugg.

Dels högre effekt och dels cirkulationen.

engineheater.JPG

Edited by Rikard Larsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

min erfarnehet är nog att du nästan har själv cikulation i de vanliga doppvärmarna,  men  det är klart att en pump hjälper till 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fördelen med pump är att hela motorn blir jämnare varm. Vissa bilar har fått startproblem med dopp och slangvärmare pga att temperaturgivaren blivit varm, men resten är kall och kallstartsupprikningen inte räcker till. I de fallen ingår pump i rekommendationen. Vag bla och kanske speciellt om man har den inkopplad lite kort tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan, john koskela sade:

Använder en sån till att värma 2 m3 poolvatten med. Funkar kanon.

Underbart. Klart man får ett sånt svar på detta forumet :tongue:

Den enda erfarenheten jag har är av en vanlig doppvärmare på min Saab 9-5. Den gör väl nytta, men jag tycker inte att värmen i kupén kommer fortare.

Tänker att om denna med pump och högre effekt har större chans att få upp kupévärmen snabbare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har fått hem en värmare nu och då ska den såklart installeras direkt.

Enligt manualen ska den sitta på slangen som går från kupéns värmeväxlare och med utloppet mot motorn. Engine-heater-installation-diagram.jpg

I mitt fall känns det lite skumt, då in och ut från kupén sitter bredvid varandra. Jag är rädd att det mest cirkuleras genom kupéns värmeväxlare.
Vad tror ni?

clio_rad.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hur tänker du nu?

du har 1 ingång och 1 utgång på värmepaketet, alla värmepaket har det annars så funkar det inte,koppla sen som den övre bilden visar så blir det rätt...solklart :biggrin: eller?

Edited by Jörgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Borde vara det. Och jag kanske övertänker. Men bilden ovan skiljer mot min på en punkt. Där är värmepaketet kopplat på varsin sida på motorn. På min är in och ut till värmepaketet bara några cm från varandra på en grövre slang. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitter det en egen cirkulationspump i ditt värmepaket? Det måste det ju för annars lär det inte bli någon cirkulation i de om bägge anslutningarna sitter i samma slang.

Anledningen till att de tänker sig att motorvärmaren ska kopplas så som de beskriver är för att få cirkulation i systemet utan att termostaten ska blockera flödet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan jag inte tänka mig. Fransmännen är i och för sig roliga ibland. Ska ut och försöka fota lite sen.

Värmen i bilen fungerar utmärkt i alla fall.

Har sett gamla element (i hus) som bara har ett rör till sig. Den är skum...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Element rören i husen är försedda med en mellanvägg. Det är alltså två rör fast det ser ut som ett. Min syster har såna i sitt hus och det är inte bra alls. Reservdelar växer inte på träd tydligen. Väldigt märklig lösning.

Eftersom det måste bli betydligt större motstånd för vattenflöde genom värmeslangarna och cellpaketet än direkt genom den slang de är anslutna till så måste flödet bli praktiskt taget noll om det inte finns cirkulationspump eller en rejäl strypning i slangen. Såvida inte de är anslutna så det uppstår någon form av ejektorverkan som suger ut vattnet. Fast det känns tillkrånglat. Konstigt sätt att lösa det på!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en kompis som bett mig om hjälp med det där elementsystemet. Jag vägrar...

Jag tolkade bilden på Clion fel. Ena slangen av de två parallella går till expansionskärlet. Sorry :)

Så nu ska jag bara reda ut vilket håll vattnet flödar.

Den grova slangen går från botten på kylaren till sidan på motorn. Brukar botten på kylaren vara in? Det borde det ju vara med tanke på luftningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vatten ut ifrån toppen och in i kylarens övre del och ifrån botten på kylet till motorblocket är det absolut vanligaste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kopplade den så att den suger vatten från grova slangen (botten på kylaren) och sprutar in det värmepaketet. Funkar bra. Startade bilen och fick varmluft direkt!

Körde den en timme innan avfärd, var nog lite överdrivet vid 2+. T.o.m. motorfästena var varma :p

Strömförbrukningen pendlade efter en stund, den var nöjd och stängde av med sitt inbyggda termostat.

motorvarmare_power.png

Edited by Rikard Larsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser ut som en trevlig produkt, var köper man & för hur mycket?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack, vädret ger mig mixade signaler, kallt, fixa en värmare, kallt meka inte med bilen.

Får se hur det löser sig. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Installationen tog 10 minuter. Kapa slang, på med två slangklämmor, dra fast med ett kraftigt buntband.

Brydde mig inte om kylarvätskan som läckte ut, var inte många dl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×