Jump to content

Klippa plåt


family guy

Recommended Posts

Det finns som bekant många olika sätt och maskiner för att våldföra sig på plåt, själv var jag till helt nyligen övertygad om att en elektrisk plåtsax vore bäst.

Platsax_zpsfb6bffe2.jpg

Nu är ju dock inte världen så enkelt beskaffad, naturligtvis finns andra alternativ att välja på. Tryckluftsdriven plåtsax t.ex.

Tryckluft-platsax_zps69f84e7c.jpg

För att inte tala om nibbler.

Nibbler_zps68ff97be.jpg

Vad funkar egentligen bäst om man vill göra svepande skär och gärna även svängar med mindre radie i plåttjocklekar runt 1-2mm?

Blir det taggiga snitt av nibblern?

En tryckluftsdriven plåtsax (Biltema) provkörde jag igår men jag fick inte riktigt till det, efter en stund körde den fast.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en plåtsax som den översta från Verktygsboden som funkar, men går inte att jämföra med dyra (original) maskiner av samma typ. Provat Makita och Bosch på jobbet och det är en helt annan precision i dom. Nibbler, ja till snävare svängar, och om du ska ta upp hål i en plåt, för tex avgasgenomföring o liknande så borrar man bara ett hål så nosen kommer in, men dom gör inte så snygga kanter. Samma där billiga maskiner har oftast sämre precision och ger mer grader i snitten. En riktig plåtsax för vänster, en rak och en höger är det jag använder mest till slut. En uppsättning bra såna kostar kanske lite mer än elmaskinen överst, men du har dom i 30 år om du sköter dom rätt.

Man blir bara förbannad på dåliga/billiga verktyg, men för hobbybruk så funkar det även om man får räkna med lite krångel ibland.

http://www.alingplatmaskiner.se/html/Shop/Platsaxar.htm

http://www.xn--pltgrossisten-qfb.se/store/category/verktyg-150984

http://verktygsboden.se/platsaxar-nibblare

Link to comment
Share on other sites

Mycket att välja på som sagt, nu måste jag lära mig vad en fasonsax är också...

Jag tror hur som helst att nibblern går bort, runda genomföringar brukar jag få till med hålsåg. Men det vore nog värt att prova en riktig manuell plåtsax, den jag har är av billigaste sort och klarar nästan ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Jag har motsvarande den överst och tycker att den går bra att köra med.

Har klippt mest alu och då går den som smör.

Skall klippa lite 1.25 snart till Dotterns Epa, så får återkomma om det.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag har motsvarande den överst och tycker att den går bra att köra med.

Har klippt mest alu och då går den som smör.

Skall klippa lite 1.25 snart till Dotterns Epa, så får återkomma om det.

/Fredrik

Jag har tryckluftsdriven plåtnibbler, det går bra att klippa men vilket helvete det är att städa, vanlig plåt kan man använda magnet men aluminium. Har också en vanlig plåtnibbler som är handdriven - den är jättebra.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jag har motsvarande den överst och tycker att den går bra att köra med.

Har klippt mest alu och då går den som smör.

Skall klippa lite 1.25 snart till Dotterns Epa, så får återkomma om det.

/Fredrik

Jag håller med, den skär som smör, men skillnaden ligger i att den böjda delen som håller underskäret är tjockare och klumpigare på de billigare maskinerna.

Det gör den lite mer svår i svängarna, och det är lite mer fladder i allt. Men den duger fint till hobbyarbeten i garaget.

Jag har slipat bort en del material i böjen på underdelen så den inte bromsar den bortklippta plåten så mycket, frågan är bara hur länge den håller.

Hittills bra, men har bara klippt aluminium upp till 1,2 och 0,8 stålplåt.

Link to comment
Share on other sites

Då börjar det klarna, läser man bara specifikationerna på de här olika verktygen får man ju lätt intrycket att de gör exakt samma sak.

Det blir nog en plåtsax från Verktygsboden så småningom.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en tyckluftsdriven nibbler, jag tycker den är väldigt svårstyrd (i alla fall när man kör i 1,5mm) och kan bara skära till väldigt grovt med den sen får jag köra finliret (de sista 5mm) med ett frässtift.

Har inte haft den så länge och måste säga att jag är rätt besviken på den.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en tryckluftsdriven nibbler från Jula. Svårstyrd som beskrivits ovan, men jag brukar finklippa med en vanlig hand-plåtsax. Det är lätt att klippa rent för hand sista millimetrarna.

Nibblern lämnar massor av små sylvassa spånor i metall. Jag menar verkligen MASSOR!!!!. Det blir jobbigt att städa och gör förbannat ont i fötterna om man går in i verkstaden i strumplästen.

Varför inte vara utomhus tänker man då???? Precis! Varför inte klippa plåt ute??? Solen skiner, fåglarna sjunger!! :)/> :)/> :)/>

Jag har tappat räkningen på hur många cykelpunkteringar jag lagat sen jag köpte nibblern. Continetntal kevlarförstärkta cykelslicks säger ni. BAH!!! säger jag!

Nämnde jag att det blir massor massor massor av små sylvassa metallspån förresten? Undrar om man kan få punktering? Nä antagligen inte det är nog bra att nibbla ute på uppfarten. Då slipper man städa.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Mittensaxen, av annat än fabrikat än biltema, funkar otroligt bra för just det du beskriver. Inget nibblingsspån och går att svänga ganska tajt (går ju att slipa det sista). Dock klippte jag lite borstål, som man tillverkar krockbalkar av, och det gillade den inte :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...