Jump to content

Marlboro-mannen

Inaktiva
  • Content count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Marlboro-mannen

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    K. Jakobsson
  • Ort
    skövde
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Marlboro-mannen

    Autometer Kmh kalibrering

    Ok, allt som kan j-vlas gör det...denna gång vill inte kalibrering av hastighetsgivare/mätare gå i lås, iaf det är en autometer km/h mätare ( 3 -3/8" ultralite) med dito givare, har följt .pdf från autometer, kört 2 miles (3.2km) men på något märkligt sätt vill den inte visa rätt hastighet, den verkar visa halva farten dvs i princip mp/h, har provat köra kortare sträcka, 1.6 km men resultatet är precis det samma, nån som har nån idé vad detta kan bero på? Den räknar pulser samt beter sig enligt instruktionerna i .pdf från autometer men resultatet blir skit...
  2. Marlboro-mannen

    C20xe tomgång kontroll ventil

    Ok, bilen går men den har lite trubbel vid tomgång, dålig respons samt ojämn gång vid låga varv, går som spjutet för övrigt, jag bytte kyl vatten givare men ingen skillnad där, googla lite och det verkar som många har trubbel med Idle control valve (ICV) och att den är den sannolika orsaken till problem vid låga varv, rengöring förespråkar de flesta, samt modda den så den alltid står lite öppen? Nån som gjort detta? Den sitter väl original rätt j-lgt till under insuget?
  3. Marlboro-mannen

    C20xe kylning

    Ok, bra att veta att den motorn ska klara sig med mindre kyl, det måste vara kvar oljeklegg i kylkanalerna, har kört med maskindisk tabletter idag igen, samt satt dit en 14' fläkt, den gick upp till kok igen ändå, sköljd den ett par ggr o senaste svängen så höll fläkten tempen stången på ca 95 grader, har satt den styrt att starta på 92 grader, sååå det blir soda och skölja kylen separat, nu ska skiten ur! Edit: två omgångar med kaustik soda samt lite sköljande med oxy clean samt Yes verkar ha gjort susen, fläkten startar vid ca 90 grader, och temp verkar inte gå högre än ca 195 f, ca 90 celsius, så allt väl ser det ut som Vad jag kan se på engelska forum är att många kör med termostat som öppnar runt 85 cels, jag rensa mitt termostathus(det verka inte öppna förrän strax innan kok), dvs öppet konstant, funkar ju vid dagens temp men bör kanske ha i ett före kallare väder, nån som säljer dessa kallare termostater i Sverige?
  4. Marlboro-mannen

    C20xe kylning

    Ja då man trodde det nästa var klart så...Bilen jag köpt har en c20xe med porös topp, dvs den trycker ut olja i kylkanalerna, detta har tydligen inte åtgärdats av tidigare ägare, jag fixa det igår med alu rör osv(enl de engelska locost åkarnas tips och trick), har kört diskmaskin tvättmedel i den ett par svängar idag för att få ut de sista olje resterna, men den verkar inte kyla tillräckligt för dagens temp 26 grader(har svårt att tro att den som byggde bilen en gång i tiden inte dimensionera kylen rätt, men jag kan ha fel), måste vara gammalt olja som satt sig i redigt kylkanalerna, hur rensa? Kaustik soda? Bensin eller vad? Ska in på bes på fredag 1a juni Edit: så här ser kylaren ut, hittar inte något i bygghandboken om den, nån som kan se vad det är för kyl? Ca 41x43x4 cm för själva paketet, ska se om en 12 eller 14 tum fläkt fixar det,
  5. Marlboro-mannen

    Volvo 1031 bakaxel, mer trubbel...

    Ok, där ser man, lär sig något nytt varje dag, jag följde iaf en manual för 240's 1031 diff och deras manual hänvisa till ett moment på 200-250Nm för m20 mutter, jag drog med 210Nm, så någorlunda rätt kanske det blev
  6. Marlboro-mannen

    Volvo 1031 bakaxel, mer trubbel...

    Jo, det har numera löst sig, ny packbox sitter i samt en ny medbringare finns då den gamla var skit med porer i yta mot pbox, väntar på en distans bricka bara Jo det ska monteras ny hylsa enl bla Sellholms, men pratade med en lokal rally åkare som mena att det var ok att dra ihop det med 250Nm, Volvos egen manual säger egentligen inget om ny kläm hylsa vid montering ny packbox utan anger moment enbart, iaf kan jag inte se något sånt i min manual Helt klart jävligt allt sammans inkl pbox som satt som berget den med....
  7. Marlboro-mannen

    Snabblås noskon?

    Ahh, perfekt, tack John Mvh K.
  8. Marlboro-mannen

    Snabblås noskon?

    Ok, har snabb fästen för noskon enligt bild, som synes är de inte bra alls...behövs nya, vem säljer sånt? Vad kallas de för på engelska/svenska ?
  9. Marlboro-mannen

    Volvo 1031 bakaxel, mer trubbel...

    F-n vilken misär får inte av medbringaren, sitter som f-n, krökt en avdragare hitintills, ska man värma på för å få loss det? Nån som lyckats med att demontera medbringare utan gas och volvo avdragaren 2261? Edit: Nån i närheten av Skaraborg som har Volvo avdragare 2261 att hyra ut? Har nu kapitulerat, köpte en 3 armad avdragare som inte fick plats i tunneln, fick fatt i en 2 armad avdragare o drog den stenhårt, värmde med värmepistol 1/2h, ville inte ge sig, hämta en liten gasolbrännare o värmde 1/2h till sket sig det med, knacka lite på medbringare osv men f-n skapet vill inte vakna... Mvh K
  10. Marlboro-mannen

    Volvo 1031 bakaxel, mer trubbel...

    Ok, fått bilen att gå lite bättre samt gjort lite åtgärder, inväntar skruvlocket till givarstosen på inspektionskåpan, men...nu rinner det rejält med olja ur packboxen vid inkommande axel till diff efter senaste provkörning(vilket för övrigt gick bra), bilen har mest stått senaste åren, så det har läckt lite av varje, har även ett läck framme vid oljepump som ska åtgärdas Tömde ur oljan på diff nu på em, ska skruva isär kardanaxel o dra ut packbox imorrn, vad bör man tänka på vid återmontering? Enl volvo ska mutter dras med ca 250Nm(men antar att det är vid renovering/återmontering av pinjong/Kronhjul etc), enligt lite internetforskning så säger vissa inte mer än 180Nm vid demontering/montering medbringare, annars kan förspänning av pinjong gå åt pepparn, svårt läge? Kan det räcka med att helt enkelt mäta hur långt mutter är dragen i mm/tiondels mm längs axel å locktite på "rätt" ställe och ev se vilket moment man har där? Har kollat igenom Volvos verkstadsmanualer för bakaxeln 1031 och kan ju helt klart inse att det är komplicerat... Mvh K.
  11. Marlboro-mannen

    Påfyllnings stos på en Volvo 1031 diff-klump??

    Ok! Blev en beställning på skruvlocket, å det blir nog att göra som du säger Kjelland, tack för hjälpen! Mvh K.
  12. Marlboro-mannen

    Påfyllnings stos på en Volvo 1031 diff-klump??

    Ahh, perfekt Kjelland! Då är det att åka till skroten o hämta en kass givare o dra i hålet? Alt köpa en på volvo, ska ändå ha ny packning för inspektion kåpa så kan kolla där först Mvh K.
  13. Marlboro-mannen

    Påfyllnings stos på en Volvo 1031 diff-klump??

    Ok, men nivåplugg sitter kvar strax under mitten på inapektipnskåpan och till höger sett bakifrån, Om det är en hastighetsgivare som suttit där kanske nån har en idé vad det kan vara för nåt (bilen verkar annars gått med autometer hastighetsmätare från start och induktiv givare, ingen vits med arrangemanget i bakaxel Isf ?) Mvh K.
  14. God kväll jag har köpt mig en sjua(Sjuan KK) byggd en gång i tiden av en medlem här, hursomhelst har jag lite att göra för att få den i kördugligt skick, en sak jag inte förstår vitsen med eller vad det är för påfyllningslock som kan passa sitter monterat på ovansidan av diffklumpens inspektionslock(1031 Volvo 240 Lamelldiff) körde hem bilen med ett oljedunkslock i plast som läckte..., röret har en diameter på 45mm utvändigt samt har en väldigt fin stigning på gängan, kolla på bilden, jag har googlat som en tok på detta, hittar inte riktigt vad det kan vara, någon som vet? någon har lagt tid o möda på att få dit det en gång i tiden så kanske kan vara värt o se om man kan få tag i "rätt" skruvlock, slipper ju söla med nivåpluggen i såna fall, enda anledningen jag ser att nån satt dit den från första början Mvh Kåre Jakobsson
  15. Marlboro-mannen

    Bygga eget eller köpa chassi?, det är frågan

    Pac, du fick inte nån pejl på hur han hittade sin "objekt"? Har själv mailat 2st försäkringsbolag ang köp av miata avsedda för skrot, inget svar ännu, men som jag ser det så är hel bil att föredra, samt slakta själv, blir dyrt annars, speciellt om man köper hos bilskroten, Jo, Miata blir nog den nya Sierra standarden för Sjuor med tiden, finns ett par kit avsedda för miata som SDV, finns så många fördelar för att använda sig av dem att det blir svårt att låta bli....men de flesta kit har för mkt plast tycker jag, MK Indy samt NTS's "Saturn" har den lite mer klassiska looken, eller det verkar iaf gå att bygga i den stilen, iofs har saturn'en plastsjok kit osså, mailade Westfield(osså miata SDV) men dom förstod inte frågan/och eller meningen med att bygga med alupaneler istf plast, edit* såg att det skrivits en hel del i ämnet....., nu en helt annan fråga, vinkeln som coiloverdämparna verkar i, hur "flack" får denna vinkel vara? vill ju inte gärna att det ska börja flexa allt för mkt i wishbones/infästningar för dito...(SFRO har slagit ned på estfeild's dito förr i tiden pga av detta har jag låtit mig berättas)), såg på NTS's Saturn(kolla deras gallery och bild rakt framifrån) att den såg märkligt flack ut mht övre coilover samt övre wishbone infästning, finns det några generella regler(eller exacta gränsvärden) för detta? edit* edit* såg även att NTS engineering inte verkar vara på banan längre, iaf inte stål/chassi delar
×