Jump to content

gängad spindelled


Mange

Recommended Posts

Hej!

Om det är den övre spindelleden du menar så är det brukligt att man använder styrleder till Ford Transit. Det man måste tänka på är att det finns både höger och vänstergängade sådana. Jag kommer inte ihåg så här på rak arm vilken det är man använder, ev kan de också finnas med två olika grovlekar på gängan men det är jag inte säker på.

Den nedre är den ordinarie.

För säkerhets skull undrar jag om du är medveten om de Styrradie problem som kan uppstå när man bygger med Taunus/Cortinaspindeln?

För att svara på din fråga så bör du kunna få tag i rätt leder hos din lokala bilreservdelshandlare alt så har bla RallyDesign sådana.

//

JEK

Edited by Panzer
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Om det är den övre spindelleden du menar så är det brukligt att man använder styrleder till Ford Transit. Det man måste tänka på är att det finns både höger och vänstergängade sådana. Jag kommer inte ihåg så här på rak arm vilken det är man använder, ev kan de också finnas med två olika grovlekar på gängan men det är jag inte säker på.

Den nedre är den ordinarie.

För säkerhets skull undrar jag om du är medveten om de Styrradie problem som kan uppstå när man bygger med Taunus/Cortinaspindeln?

För att svara på din fråga så bör du kunna få tag i rätt leder hos din lokala bilreservdelshandlare alt så har bla RallyDesign sådana.

//

JEK

Tack :) aa har läst lite om det men hur gör man för att förhindra problemet med dom spindlarna?

vilken årsmodell ska man ta spindellederna ifrån då? på transiten alltså :)

Edited by Mange
Link to comment
Share on other sites

Det är M18x1,5 eller M20x1,5 på respektive led. Den grövre har i vissa fabrikat sämre rörlighetsvinkel. Jag har dom grova, men långa (365 + 509 mm) bärarmar, så för mig fungerar det perfekt.

ok tack :) Vad har du för spindlar?

Link to comment
Share on other sites

Tack aa har läst lite om det men hur gör man för att förhindra problemet med dom spindlarna?

vilken årsmodell ska man ta spindellederna ifrån då? på transiten alltså

Tja! Vad kan man göra?

Använda andra spindlar eller använda fälgar med högt ET och/eller stora hjul.

Folk använder som du har sett Volvo 140 men om man använder dessa kan det ju bli så att man har olika bultdelning fram och bak.

Har man Ford bultdelning bak så kan Sierra vara ett gott alternativ, lite tung men populär.

Vilken årsmodell på Transitleden du skall ha tror jag att din lokala bildelslevenratör kunna hjälp dig med.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Volvo 140 med dito undre led. uppbrotschat övre hål för att passa Transitstyrleden, 740 styrleder, passar utan mod.

ok men volvo 140 är 5 bultars va? uppbrotschat, kan man göra det själv?

Link to comment
Share on other sites

Tja! Vad kan man göra?

Använda andra spindlar eller använda fälgar med högt ET och/eller stora hjul.

Folk använder som du har sett Volvo 140 men om man använder dessa kan det ju bli så att man har olika bultdelning fram och bak.

Har man Ford bultdelning bak så kan Sierra vara ett gott alternativ, lite tung men populär.

Vilken årsmodell på Transitleden du skall ha tror jag att din lokala bildelslevenratör kunna hjälp dig med.

//

JEK

ok tack. men sierran har väl mcpherson?

Link to comment
Share on other sites

RallyDesign har många bra grejer och pundet är väl rätt bra sen tillkommer oftast VAT/moms (20%).

RD säljer camberjusterare (http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=1375_1594_1600_1601&products_id=11837 ) som jag skulle hålla mig borta ifrån

http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=132551

Link to comment
Share on other sites

RallyDesign har många bra grejer och pundet är väl rätt bra sen tillkommer oftast VAT/moms (20%).

RD säljer camberjusterare (http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=1375_1594_1600_1601&products_id=11837 ) som jag skulle hålla mig borta ifrån

http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=132551

OJ :S ja då ska ja inte köpa dom. får man inte ta ett vanligt hydraulrör och gänga själv? jag ska ju ha sånna till bussningen emot chassit i bak hade ja tänkt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...