Jump to content

Krängningshämmare


Tobbe

Recommended Posts

Hallåj

Nu är jag ute efter ett generellt svar, inte det vetenskapliga när man räknar med fjäderkonstanter, rollcenter osv :)

Vart har man generellt den hårdaste krängningshämmaren, fram eller bak, på en seven med stel bakaxel?

Har 2 par ställbara knivar, där dom ena är något mjukare än dom andra.

När dom väl sitter på så tänkte jag ställa in det så gott det går. Men det vore kul att få dom hårdaste på rätt ställe från början.

Idag har jag klart hårdare fjädring fram än bak (trots att jag mkt vinkel på fjädrarna fram), kommer inte ihåg nuffrorna.

(har såklart sökt en del på rejsa och här, samt google, men inte fått några generella riktlinjer)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, hårdare fram ger generellt mer grepp bak vilket ger mindre överstyrning, och generellt vill man hellre ha understyrning än överstyrning.

Det är iallafall de generella regler jag läst.

Link to comment
Share on other sites

Inte lätt att svara på IMHO.

Det beror på om du har över eller understyrd bil idag. Är bilen överstyrd skall du ha mer krängare fram och omvänt om den är understyrd. Det är dock inte bara krängingshämmarens grovlek som styr utan även hävarmens längd.

Generellt:

Följande ger mer understyrning:

Hårdare fjädrar fram

Mjukare fjädrar bak

Hårdare krängningshämmare fram

Mjukare krängningshämmare bak

Bredare spårvidd fram

Smalare spårvidd bak

Följande ger mer överstyrning:

Hårdare fjädrar bak

Mjukare fjädrar fram

Hårdare krängningshämmare bak

Mjukare krängningshämmare fram

Bredare spårvidd bak

Smalare spårvidd fram

Fjädringens hårdhet vid kurvtaging är en kombination av fjädrar och krängningshämmare (och dynamiskt stötdämpare)

Max grepp har man om fjädringen är precis så mjuk att ingen del av hjuluppängningen bottnar vid max kurvtagning. Det som känns körbart och med känsla av max kontroll är hårdare än så.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Ok tack så mycket för svaren :)

Börjar helt enkelt med att ta dom korta knivarna fram å långa bak. Båda i mjukast sen blir det att vrida dom mot hårdare och se vad som händer.

Men absolut först är att bygga klart ram, el och soppasystem samt koppling, så att jag kan hänga upp bilen i bromsbänken :)

Edited by Tobbe
Link to comment
Share on other sites

På våra lätta sjuor som i huvudsak ska köras på gata och kanske lite på bana så behövs inte

krängare.

Generellt sett , om man behöver krängare så har man troligen inte räknat fram rätt fjäderkonstant för bilens ofjädrade vikt

för fram resp bakaxel och/eller inte har rätt stötdämparinställning......vilken spårvidd man har fram eller bak spelar också in.

Det finns på nätet om man letar lite hur man räknar fram sådant här, trots allt så är detta med fjäderkonstanten ett av dom

viktigare delarna som påverkar bilens uppförande och som tyvärr många slarvar med eller inte orkar läsa in.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att jag blir lite fundersam nu på ett gäng punkter...

Många bilar som byggs om för bana blir klart hårdare på många sätt jmf med org.

Så att så mjuk som möjligt på fjädring, krängare och chassi [?! mindre vridstyvt?] skulle alla ge generellt mer grepp låter lurigt.

Då får dom med uniballs i sina hjulupphängningar tänka om nu tror jag och sätta i ordentligt mjuka gummibussningar istället.

Vet att det inte är så simpelt, men kikar man här: http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp

Och tittar på första raden, där det står "Öka fjäderkonstant fram (hårdare framfjädrar) --> Mindre överstyrning"

...så borde det alltså stå "Öka fjäderkonstant fram (hårdare framfjädrar) --> Mer understyrning" Som i att det ger mindre grepp fram. ?

Annars tror jag att ja har "greppat" om krängare behövs eller inte.

För dom som bygger en seven för att transporteras och inte labrorera med bitarna när det väl är i drift så behövs det inte.

För entusiaster som tycker om att pula med bilen, bygga, testa och kanske till och med få ut endast något bättre väghållning så är det aktuellt med krängare.

Och till sist då, ett litet "skäms" till dagens transportmedel som aldrig ser bana Och caterham som lagt in krängare till och med på sin classic modell. Borde dom kunnat räkna fram ett chassi som klarar sig utan det. *ironisk, och fundersam*

Link to comment
Share on other sites

Vet att det inte är så simpelt, men kikar man här: http://rejsa.nu/arti...setuptabell.asp

Och tittar på första raden, där det står "Öka fjäderkonstant fram (hårdare framfjädrar) --> Mindre överstyrning"

...så borde det alltså stå "Öka fjäderkonstant fram (hårdare framfjädrar) --> Mer understyrning" Som i att det ger mindre grepp fram. ?

Helt riktigt. När man minskar överstyrning så gör man detta genom att minska greppet fram, och som det står gör man det genom hårdare fjädrar helt enligt grundregel jag skrev.

Som jag skrev är detta en grundregel med betoning på GRUND, sen är det alltid en avvägning att ha så mjuk bil som möjligt utan att den börjar kännas sladdrig/orolig och utan att fjädringen börjar bottna igenom i gupp/korvor m.m för när det sker kommer i sin tur greppet minska.

Börjar man sedan analysera ännu mer så har olika inställningar olika på verkan på greppet under ingång/mitt/utgång ur kurvor, off power/on power.

Link to comment
Share on other sites

om man tror att det ska "röra" sig i chassie eller hjulupphängningarnas infästningar så bör man nog läsa på lite mer,,

chassiet ska vara så styvt som det bara är möjligt, inget annat.

Om man vill ha total kontroll på hjulvinklarna så ska det vara så stumt det bara går i infästningar.

och För komfort främst, mjukare bussningar.

Enkelt sagt så har fjädrarna bara en funktion och det är att hålla bilen i sin bestämda "rideheight" fram

resp bak med en så mjuk fjäder som det bara går att ha utan att för stor krängning ( 2-3 grader) sker vid hård kurvtagning

Om detta sker så kan krängare provas..laugh.gif

Den viktigaste detaljen för inställning av väghållningen är tveklöst stötdämparna.. om man vill kapa sekunder på racerbana

skall man lägga pengarna på ett bra set dämpare istället för som många gör ....en massa trim till motorn vilket ofta leder till ännu

mer problem med väghållningen.

Att få till en bra setup på bilen kräver lite räknande och mätande och till slut en del körtest, vilket tar en del tid men som

ger resultat.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Och till sist då, ett litet "skäms" till dagens transportmedel som aldrig ser bana Och caterham som lagt in krängare till och med på sin classic modell. Borde dom kunnat räkna fram ett chassi som klarar sig utan det. *ironisk, och fundersam*

Något man måste ha klart för sig är allt är en enda stor kompromiss. När det gäller standardbilar i synnerhet, då de måste tillfredsställa många motstridiga krav. Man vill ha mjuk fjädring för komforten, men samtidigt inte göra bort sig i älgtestet. Kängningshämmaren passar ganska bra in i den ekvationen. Men det är otroligt mycket som hänger ihop och påverkar åt olika håll i olika situationer. Det är nog inte fel att ha en ställbar krängare som kan användas för att ställa balansen som man vill.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...