Kghaas Posted March 18, 2012 Author Posted March 18, 2012 Fargen ble veldig bra. rullet ut og fyrte opp motoren i dag. Da tok lednigene fyr, og det stod en stor røyksky ut av instrumentpanelet..... Må nok legge opp nytt ledningsnett etterhvert. Planen nå er å få bilen godkjent før Påske. Quote
Kghaas Posted July 10, 2012 Author Posted July 10, 2012 Tid for en liten oppdatering. Bilen er nå på veien og går som en kule! Xflow motoren har en herlig lyd hvor det smeller og spytter. Dette er racer bil :) Har ikke rukket å ta den med på bane ennå, og tror ikke jeg gjør det i år. Vil nok ha en kraftigere båge før det. Noen bilder Bilutstilling med junior Quote
gka Posted July 10, 2012 Posted July 10, 2012 Kul att det rör på sig! Det finns lite vägregistrerade sjuor i Norge också, ser jag. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Quote
Kghaas Posted July 12, 2012 Author Posted July 12, 2012 Det er noen registrerte 7or i Norge: Det var per 1.1.2012: 71 Caterham 1 Westfield 240 Lotus. Dette er alle modeller. Tipper at 20-30 av disse er Seven. Totalt ca. 100 stykk Seven i Norge med skilt. Utfordringen vår er regelverket som sier at vi ikke kan bygge biler selv. Nå er det planer om å kopiere det svenske SFRO regelverket i 2013 :) Det høres veldig bra ut, men myndighetene har sagt at en forutsettning er at dette ikke skal bli et avgifts hull.... Det som er sakt er at: "Hvis den registreres som ny bil så er det ny bil avgift..." Hvis jeg bygger en locost med 2.0 Liter Zetec så blir AVGIFTEN: Vekt: 600kg kr. 22.132.- HK: 150HK kr. 26.26.- CCM: 1998ccm kr. 77.774.- Vrakpant: kr. 1.700.- Total avgift ny Locost: 127.675.- I tillegg så må jeg bygge den..... Quote
Kghaas Posted August 11, 2012 Author Posted August 11, 2012 Skjer absolutt ingenting sidne alt fungerer klokkrent. God sommer st a test with my mobile. Press to play:) Quote
Kghaas Posted October 6, 2012 Author Posted October 6, 2012 (edited) Kjører rundt fortsatt, men det begynner å bli kaldt. Planene for vinteren begynner og ta form. 1. Duratec med MC throtles og T9 girkasse 2. Ny roll bar med sidebøyler 3. Overhale front suspension Ellers så har jeg gjort noe små endringer: Laget en liten frontrute fra plast fra biltema: Siderutene mine var gammle og veldig slitte. Jeg prøvde meg derfor med Scholl 17. resultatet ble meget bra. Fikk også hjelp av yngstemann. Lakkert skjermer og nose med Plasti Dip. Hvis du ikke vet hva dette er så MÅ du sjekk youtube! Genial spray som du kan ta av igjen. Du kan til og med lakere uten å maskere. Fungerer klokkrent! Var også å kjørte på bane med en kompis. Fungerte veldig bra men det er for lite motor. Tipper jeg har ca. 100hk i xflow'en. Med Duratec til neste år så blir det sikkert litt bedre.... Edited October 6, 2012 by Kghaas Quote
Kghaas Posted December 27, 2012 Author Posted December 27, 2012 Prøver å bli ferdig med andre prosjekter, så Lotusen må stå ute noen uker :( Quote
snyggve Posted December 29, 2012 Posted December 29, 2012 Kanske skulle projektera i ett nytt garage ;) Quote
cealm Posted December 29, 2012 Posted December 29, 2012 Kghaas: Fin bild. Bilarna är tåliga. Min är vanligtvis ochså "snögubbe". Till nästa år kanske vi skulle dekorera bilarna med lite julgransljus? Quote
Kghaas Posted December 29, 2012 Author Posted December 29, 2012 Kanske skulle projektera i ett nytt garage ;)/> Har to dobble garasjer, men jeg har sendt inn plantegninger på 50m2 underjordisk garasje i tillegg:) Tror ikke jeg får lov å bygge, men må jo forsøke... Når det gjelder julelys på Lotusen, så håper jeg at den får stå inne neste år. Eneste grunnen til at den står ute nå er at jeg bytter motor i Porschen. Så snart det er klart så er det motorbytte i Lotusen:) Quote
Kghaas Posted May 5, 2013 Author Posted May 5, 2013 liten updatering. Porsche prosjektet tar lengre tid en planlagt, og motivasjonen er litt dårlig. Derfor blir det ikke ny motor før senere i sommer, men mye er gjort så langt. Det aller meste av deler er på plass, og jeg har fått loddet ferdig ledningsnett til Microsquirt. Kommer til å kjøre sessongen i år med orginal motor. Har justert litt i forhold til i fjor og den går litt bedre. Har sikkert rundt 100hk :) Noen bilder så langt: Hvis noen er et megasquirt map til Zetec eller Duratec så hadde jeg vært mycket takksam hvis jeg kunne få en kopi :) Jeg kommer til å kjøre wasted spark, orginale spridare og GSXR throtles. Quote
kengren Posted May 6, 2013 Posted May 6, 2013 liten updatering. Porsche prosjektet tar lengre tid en planlagt, og motivasjonen er litt dårlig. Derfor blir det ikke ny motor før senere i sommer, men mye er gjort så langt. Det aller meste av deler er på plass, og jeg har fått loddet ferdig ledningsnett til Microsquirt. Kommer til å kjøre sessongen i år med orginal motor. Har justert litt i forhold til i fjor og den går litt bedre. Har sikkert rundt 100hk :)/> Noen bilder så langt: Hvis noen er et megasquirt map til Zetec eller Duratec så hadde jeg vært mycket takksam hvis jeg kunne få en kopi :)/> Jeg kommer til å kjøre wasted spark, orginale spridare og GSXR throtles. hej knut Jag har en duratec i mitt bygge - kolla min byggtråd -http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8028 - naturligtvis så skall jag ordna en kopia på min map kenneth Quote
Kghaas Posted May 6, 2013 Author Posted May 6, 2013 Takker så mye Kenneth! Kan hende jeg trenger det litt raskere en jeg hadde trodd. Hvis du sender det på knutgreger@hotmail.com eller laster opp her så er det topp :) Var ute å kjørte i dag, også begynte det å sprute olje. Ser ut som om bakre simring har røket, så da er det motor ut. Er jo ikke noe poeng å fikse xflowne, så nå blir det motorbytte i løpet av Juni! Må bare bli ferdig med den jævla Porschen. Den er totalt håpeløs å skru på. Alt er trangt og du må ta ut alt for å komme til der hvor du skal fikse noe. Det er så mye bedre å skru på en Seven! Etter dagens tur..... Quote
Kghaas Posted June 29, 2013 Author Posted June 29, 2013 (edited) TOk ut Xflow motoren og skulle inn med ny girkasse og Duratec. Det gikk ikke. Girkassen var en lang type, men jeg hadde planlagt en kort... Må skaffe en spacer. Girkassen kommer fra en Caterham, og de bruker Ford T9 lang type fordi den tåler mer og har bedre utvekslinger. De har derfor laget en spacer som passer. Jeg hadde også montert dynamo for lavt så den tok i styrestaget så jeg må flytte den også. I tillegg fant jeg ut at Jeg trenger også ny mellomaksel, så da bestemte jeg meg for å sette i xflow motor igen. Ingen ide å stresse byggingen. Da blir det bare feil... Jeg bestemte meg for å sandblåse og bytte alle foringer i forstillingen også: I tillegg så har jeg byttet ratt til et litt større. Det foriige var 275mm, mens dette er 285mm. Samtidig forlenget jeg girstangen med 3cm. Disse to endringene forandret kjøreopplevelsen totalt. Mye bedre! Så satte jeg på stenkskydd(?) På Norsk, skvettlapper. Dette fungerte veldig bra. mye mindre stensprut. Og til slutt: husk å ha ordning og reda i garasjen. Da er det mye lettere å finne ting! Edited June 29, 2013 by Kghaas Quote
Kghaas Posted July 7, 2013 Author Posted July 7, 2013 Aeroscreen til kr. 100.- fra plastrute på Biltema Fungerer klokkrent :) Quote
Kghaas Posted October 25, 2013 Author Posted October 25, 2013 (edited) Lenge side denne tråden ble oppdatert, men har skjedd litt: Motorfester er bygget, cluch med slavesylinder er tilpasset. Dette tok massa tid! Forlenget girvekslingen på girkassen, fått kardang fra England og løftet motor inn i bilen. Nå begynner vann, el, og generell tilpassing. Regner med å begynne mapping av Microsquirt i November :)/> Motor endelig i etter 10-15 løft ut og inn for å tilpasse... Motorfester 2x25mm Forlenger for girstang til Ford T9 girkasse. ...og fra produsksjonen hos Lotus på 70 tallet :)/> Edited October 25, 2013 by Kghaas Quote
gka Posted October 27, 2013 Posted October 27, 2013 Det blir bra detta! :thumbsup: Vad använder du för ljuddämpare? Quote
Kghaas Posted October 27, 2013 Author Posted October 27, 2013 Demper og rør er 2" fra Biltema. Det eneste som ikke er derifra er V-band flensen som er fra ebay. Ingen som hadde 2" lokalt, bare 2.5" Har lakert alt sammen i sort så får vi se hvordan det blir. Quote
Kghaas Posted October 28, 2013 Author Posted October 28, 2013 (edited) :prop: Edited October 28, 2013 by Kghaas Quote
Kghaas Posted March 23, 2014 Author Posted March 23, 2014 Da er alt av motor og ledninger i orden. Motor går bra og ignition er ok. Må ta bilen ut på veien for å mappe resten men grundmappen jeg har er fra tilsvarende setup, så det burde være bra. Ligger 2 uker FØR skjema :) Quote
Kghaas Posted April 6, 2014 Author Posted April 6, 2014 Alt ser bra ut. Alpha N map er ok og nå er det finetuning igjen. Skal bytte noen releer, trekke noen ledninger og sveise en sway bar. Quote
Pac Posted April 7, 2014 Posted April 7, 2014 Det är intressant att få följa din framfart. Tack för att du delar med dig. :) Quote
Kghaas Posted April 12, 2014 Author Posted April 12, 2014 Har nå vært på min første en times kjøring med Tunerstudio og selftune . Noen førsteinntrykk : 1 . Type 9 girkasse er fin Girkassen er en standard type 9 tidligere montert på en K-serien Caterham . Det er også utstyrt med shortshift og forlengelse. Det er mye bedre å operere enn fire trins kassen til Ford. Short shift gjør den også mye morsomere å skifte gir. Jeg har i tillegg forlenget girspaken som jeg føler også gir en mye bedre følelse . Å ha fem girene gjør bilen mye mer behagelig . Det er en perfekt oppgradering , men det er mye jobb på S4 ... 2 . Microsquirt med autotune -funksjonen er fin Microsquirt fungerer virkelig godt, og autotune funksjon justerer VE tabellen mens du kjører . Etter 15 min, er bilen nå ferdig i crusings området, og det er bare over 6000rpms som jeg har problemer . 3 . ITB = rask respons Gassresponsen er nå en svært mye av / på bryter. Jeg er nødt til å bli vant til det, eller se om det er noe i mappen som kan fikse det. Jeg kjører AlphaN. 4 . Duratec er kraftig Det er mye kraft i motoren. Den trekker fra 700rpms i femte hele veien til 6000rpms. Hvis jeg girer ned 2-3 trinn så går det godt :) Vær klar over at dette er for tiden i mapping modus, så jeg kan ikke være for vill .. 5 . Eksos er for stille Jeg gjorde opp en 2" eksos med kun én lyddemper. Min første frykt var at det ville være for høyt. Det er det ikke. Den er alt for stille. Jeg kan fortsatt få litt lyd, men ikke slik som XFlow'en. Kanskje jeg må gå til en 2,5".... Quote
gka Posted April 12, 2014 Posted April 12, 2014 Kul att läsa dina erfarenheter av uppgraderingen. Det måste kännas som en ny bil! Ditt eksos borde väl helst bara väsa lite för att få mer turbinkänsla i bilen. Med tanke på din förebild menar jag... Tyckte väl jag kände igen färgerna på din bil. :) Quote
Kghaas Posted September 14, 2014 Author Posted September 14, 2014 Da var jeg på årets siste ban dag på Rudskogen. Desverre så gikk vannpumpen i stykker etter 1 meter! Bare å rulle bilen opp på slepet og stikke hjemm igjen. Heldigvis var det andre biler der med fine farger. Quote
Kghaas Posted October 27, 2014 Author Posted October 27, 2014 ingen jobb på bilen, men det går fremover med den nye garasjen. Definitivt ikke locost :( New workshop... Quote
HovstaSX360 Posted October 27, 2014 Posted October 27, 2014 Det ser ut som en bil är ovanför den andra. Är det 2 etager ? Ser jättefint ut :) Quote
Pac Posted October 27, 2014 Posted October 27, 2014 (edited) Läckert!!!! :icon_kewl: Edited October 27, 2014 by Pac Quote
Berne Posted October 27, 2014 Posted October 27, 2014 Ser väldigt bra ut, men bara markarbeten verkar vara ett jätteprojekt. Detta vill vi följa framöver med flera bilder. En bra och välutrustad verkstad är halva nöjet. Quote
Kghaas Posted October 27, 2014 Author Posted October 27, 2014 (edited) Det ser ut som en bil är ovanför den andra. Är det 2 etager ? Ser jättefint ut :)/>/> 2 pelar lyft :)/> Har finreknat og funnet en leverandær som lyfter 150cm. Da får jeg MG'n under Lotusen :)/>. 280cm under taket... Markarbetet: Et massivt arbete! Har kjørt bort 300m3 med jord. Det koster masse penger.... Filosofisk spørsmål: Er det lurt å bruke alle pengene på en verkstad, slik at man ikke har penger igjen til en bil å putte i verkstaden.... Edited October 27, 2014 by Kghaas Quote
HovstaSX360 Posted October 27, 2014 Posted October 27, 2014 Det kan vara lurt att ha några pengar kvar till bil. Men du har ju redan löst problemet genom att skaffa bilarna först, Porsche, MG o var det en eller två Lotus :) . Quote
Kghaas Posted November 15, 2014 Author Posted November 15, 2014 Vegger er 25cm med dobbel armering. Bygget med tanke på hva rysserne driver med om dagen..... Quote
Kghaas Posted February 5, 2015 Author Posted February 5, 2015 Fremgang Lotus'en må dessverre stå ute et par uker til... Fersk betong støver! Har støvsugd ca. 10kg. Du kan se forskjellen for hver runde med støvsugeren til mor(ikke populært...) 2K epoxy. Vurderte fliser, men dette er en arbeidsgarasje, ikke en fingarasje så da ble det epoxy Kjøpte arbeidsbenker og skap fra Bauhaus. Angrer skikkelig. Det er god kvalitet og alt er i stål, men det er knotete å sette sammen og løsningen er ikke bra. Jeg endte med å levere tilbake skapene og kjøpte IKEA i stedet. Bedre plass og 5 ganger så raskt å sette opp. Skulle jeg gjort dette igjen hadde jeg kjøpt fullt kjøkken fra IKEA. Størrelses forskjell på veggskap... Har mottatt 200m med plank som skal bli hyller og 2 søyler liften som bør opp ila helgen.... Quote
kengren Posted April 17, 2015 Posted April 17, 2015 Nu vill vi i Sverige ha rapport om ditt garagebygge och om din bil. Quote
Guest micke r1 Posted April 17, 2015 Posted April 17, 2015 + 1 O är de några roliga seven träffar el dyl i Norge får du gärna tipsa oss Quote
Kghaas Posted April 20, 2015 Author Posted April 20, 2015 Ja det er en stund siden jeg har oppdatert her, men det betyr ikke at det ikke skjer noe.... På Lotusen så har det skjedd ingenting! Men jeg har gjort ferdig garasjen. Ble en fin liten mancave: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.