Mange Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 Har funderat lite på det där med ruta... kan man göra själva rutramen av ett rör och sedan skruva rutan i det röret? (plast ruta) det röda på bilden är på ena sidan instrumentpanelen och på andra sidan torpedväggen, det gula är själva rutramen. rutan skruvas sedan ni denna. tror ni att detta går? man skruvar väl rutor i rallycross? ps.. är inte konstnär ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 Jag tror inte plastruta är godkänt. Det ska vara laminerad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 VVFS 2003:22. Läs först sid 236 41 kap. 43§ därefter läser du kraven i 31 kap. 5§ och 10§ uppfyllas. Kan inte tolka det på annat sätt än plastrutor som inte ger vassa kanter är tillåtna. Länk till bra läsning, VVFS 2003:22 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 (edited) De ger vassa kanter vid kollision Som det står inte ger skarpa spetsar vid krossning Edited October 19, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted October 19, 2011 Author Share Posted October 19, 2011 om man kör med samma typ av ruta man har i rally/rallycross borde det väl vara godkänt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted October 19, 2011 Author Share Posted October 19, 2011 fan.. läste detta nu när jag satt och kollade: 6 § Vindruta skall vara av laminerat glas. Ruta som är nöd-utgång i buss och som är avsedd att kunna krossas skall vara av härdat glas. Annan ruta skall vara av laminerat eller härdat glas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 (edited) Kap 31 beskriver det som gäller för bil, buss mm och amatörbyggda bilar i den mån inte 41 kap överrider texten i 31 kap. 41 kap är speciella regler (undantag eller tillägg) för amatörbyggda bilar. Läs det som står i 41 kap först och sedan hänvisningarna till 31 kap. 41 kap styr. Tror ett produktnaman är Makrolon men kan säkert finnas andra produktnamn också. Plexi är ajabaja vindruta. Är du osäker ringer du till Fordonstekniska byrån i Borlängre och redogör för vad du har tänkt dig. Då får du svar vad som gäller. Referera till 41 kap och 31 kap men bara de speciella paragraferna i 31 kap som 41 kap hänvisar till. Tala om vad rutan du tänkt använda heter och avvakta svaret. Lycka till. Edited October 19, 2011 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted October 19, 2011 Author Share Posted October 19, 2011 Kap 31 beskriver det som gäller för bil, buss mm och amatörbyggda bilar i den mån inte 41 kap övverider texten i 31 kap. 41 kap är speciella regler (undantag eller tillägg) för amatörbyggda bilar. Läs det som står i 41 kap först och sedan hänvisningarna till 31 kap. 41 kap styr. Tror ett produktnaman är Makrolon men kan säkert finnas andra produktnamn också. Plexi är ajabaja vindruta. Är du osäker ringer du till Fordonsteknikniska byrån i Borlängre och redogör för vad du har tänkt dig. Då får du svar vad som gäller. Referera till 41 kap och 31 kap men bara de speciella paragraferna i 31 kap som 41 kap hänvisar till. Tala om vad rutan du tänkt använda heter och avvakta svaret. Lycka till. Tackar :) om vi nu säger att ja får ha plastruta. tror du min ide om rutram i rör skulle fungera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 Ja då funkar det. Makrolon är som plexi fast segt och inte sprickbenäget. (jag har jobbat med plaster) Men är det kallt så är det sprickbenäget så jag vet inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted October 19, 2011 Author Share Posted October 19, 2011 Ja då funkar det. Makrolon är som plexi fast segt och inte sprickbenäget. (jag har jobbat med plaster) Men är det kallt så är det sprickbenäget så jag vet inte. ok :) ska kolla mer på om man får ha plast ruta. ok du vet inte vad det heter man har som rally/rallycross ruta heter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 Det är polykarbonat man använder i rejsbilar (macrolon, lexan med mera är olika varumärken). Det kan tillåtas som vindruta men rekommenderas inte. Plasten är repkänslig och tål kemikalier dåligt, man får räkna med att byta ruta kanske vartannat år om man kör med bilen... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mange Posted October 19, 2011 Author Share Posted October 19, 2011 Det är polykarbonat man använder i rejsbilar (macrolon, lexan med mera är olika varumärken). Det kan tillåtas som vindruta men rekommenderas inte. Plasten är repkänslig och tål kemikalier dåligt, man får räkna med att byta ruta kanske vartannat år om man kör med bilen... /Gustaf Tackar :) okej, vad är det för krav för att man ska få ha den som vindruta då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 20, 2011 Share Posted October 20, 2011 De formella kraven är att rutan inte ska ge skarpa spetsar vid krossning, och att ljusgenomsläppligheten ska vara enligt föreskrift (minst 75% tror jag?). Jag har godkänd framruta i polykarbonat i någon bil men jag rekommenderar det som sagt inte. Har man tänkt använda bilen blir man snart ganska less på att byta framruta, tror jag. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted October 20, 2011 Share Posted October 20, 2011 (edited) Har också undersökt detta, det finns en plast som är reptålig och godkänd, den heter Margard. Den är snordyr.... men inte lika dyr som om man vill få gjort en i glas... Den tåler att köra vindrutetorkare på :thumbsup: och blir inte vit av solen. Kolla med glasmästaren om de kan ta hem, det kunde min glasis. Edited October 20, 2011 by svante Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 20, 2011 Share Posted October 20, 2011 Så länge det är en plast så är glas hårdare och mer motståndskraftigt mot repor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted October 20, 2011 Share Posted October 20, 2011 min ruta tillverkade en glasfirma lokalt och det är laminerat glas och kostade 500:- Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 20, 2011 Share Posted October 20, 2011 Från Wikipedia: Polykarbonat (PC) är en transparent termoplast med exceptionell hållbarhet. Polykarbonat säljs oftast som "okrossbar plast" under namnet hammerglass, makrolon eller lexan och används främst till butiksfönster och dörrfönster som ska vara stöt-, spark- och slagtåliga, den används också bland annat till visir, maskinskydd, flygplansfönster, CD-skivor och andra produkter som behöver vara hållbara och transparenta. Polykarbonat är lätt att förväxla med plexiglas, men man kan skilja dem åt genom att bända materialet. Plexiglaset kommer då brytas av medan polykarbonatet böjs. Polykarbonat kan brinna i luft, men underhåller ej förbränning, d v s det är självslocknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 min ruta tillverkade en glasfirma lokalt och det är laminerat glas och kostade 500:- Jörgen Din ruta kanske är plan, då finns det ingen anledning att titta efter plast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 en seven ska ha en plan ruta annars så blir den ju en saab 99 :prop: jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.