Jump to content

Rutram av rör?


Mange

Recommended Posts

Har funderat lite på det där med ruta... kan man göra själva rutramen av ett rör och sedan skruva rutan i det röret? (plast ruta)

det röda på bilden är på ena sidan instrumentpanelen och på andra sidan torpedväggen, det gula är själva rutramen. rutan skruvas sedan ni denna. tror ni att detta går? man skruvar väl rutor i rallycross? ps.. är inte konstnär ;)

91977-d498ef2bcc9b01b13ba99aa087209acc.jpg

Link to comment
Share on other sites

fan.. läste detta nu när jag satt och kollade:

6 § Vindruta skall vara av laminerat glas. Ruta som är nöd-utgång i buss och som är avsedd att kunna krossas skall vara av härdat glas.

Annan ruta skall vara av laminerat eller härdat glas.

Link to comment
Share on other sites

Kap 31 beskriver det som gäller för bil, buss mm och amatörbyggda bilar i den mån inte 41 kap överrider texten i 31 kap. 41 kap är speciella regler (undantag eller tillägg) för amatörbyggda bilar. Läs det som står i 41 kap först och sedan hänvisningarna till 31 kap. 41 kap styr. Tror ett produktnaman är Makrolon men kan säkert finnas andra produktnamn också. Plexi är ajabaja vindruta.

Är du osäker ringer du till Fordonstekniska byrån i Borlängre och redogör för vad du har tänkt dig. Då får du svar vad som gäller. Referera till 41 kap och 31 kap men bara de speciella paragraferna i 31 kap som 41 kap hänvisar till. Tala om vad rutan du tänkt använda heter och avvakta svaret.

Lycka till.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kap 31 beskriver det som gäller för bil, buss mm och amatörbyggda bilar i den mån inte 41 kap övverider texten i 31 kap. 41 kap är speciella regler (undantag eller tillägg) för amatörbyggda bilar. Läs det som står i 41 kap först och sedan hänvisningarna till 31 kap. 41 kap styr. Tror ett produktnaman är Makrolon men kan säkert finnas andra produktnamn också. Plexi är ajabaja vindruta.

Är du osäker ringer du till Fordonsteknikniska byrån i Borlängre och redogör för vad du har tänkt dig. Då får du svar vad som gäller. Referera till 41 kap och 31 kap men bara de speciella paragraferna i 31 kap som 41 kap hänvisar till. Tala om vad rutan du tänkt använda heter och avvakta svaret.

Lycka till.

Tackar :) om vi nu säger att ja får ha plastruta. tror du min ide om rutram i rör skulle fungera?

Link to comment
Share on other sites

Ja då funkar det.

Makrolon är som plexi fast segt och inte sprickbenäget.

(jag har jobbat med plaster)

Men är det kallt så är det sprickbenäget så jag vet inte.

Link to comment
Share on other sites

Ja då funkar det.

Makrolon är som plexi fast segt och inte sprickbenäget.

(jag har jobbat med plaster)

Men är det kallt så är det sprickbenäget så jag vet inte.

ok :) ska kolla mer på om man får ha plast ruta. ok du vet inte vad det heter man har som rally/rallycross ruta heter?

Link to comment
Share on other sites

Det är polykarbonat man använder i rejsbilar (macrolon, lexan med mera är olika varumärken).

Det kan tillåtas som vindruta men rekommenderas inte. Plasten är repkänslig och tål kemikalier dåligt, man får räkna med att byta ruta kanske vartannat år om man kör med bilen...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det är polykarbonat man använder i rejsbilar (macrolon, lexan med mera är olika varumärken).

Det kan tillåtas som vindruta men rekommenderas inte. Plasten är repkänslig och tål kemikalier dåligt, man får räkna med att byta ruta kanske vartannat år om man kör med bilen...

/Gustaf

Tackar :) okej, vad är det för krav för att man ska få ha den som vindruta då?

Link to comment
Share on other sites

De formella kraven är att rutan inte ska ge skarpa spetsar vid krossning, och att ljusgenomsläppligheten ska vara enligt föreskrift (minst 75% tror jag?). Jag har godkänd framruta i polykarbonat i någon bil men jag rekommenderar det som sagt inte. Har man tänkt använda bilen blir man snart ganska less på att byta framruta, tror jag.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Har också undersökt detta, det finns en plast som är reptålig och godkänd, den heter Margard. Den är snordyr.... men inte lika dyr som om man vill få gjort en i glas...

Den tåler att köra vindrutetorkare på :thumbsup: och blir inte vit av solen.

Kolla med glasmästaren om de kan ta hem, det kunde min glasis.

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

Från Wikipedia: Polykarbonat (PC) är en transparent termoplast med exceptionell hållbarhet. Polykarbonat säljs oftast som "okrossbar plast" under namnet hammerglass, makrolon eller lexan och används främst till butiksfönster och dörrfönster som ska vara stöt-, spark- och slagtåliga, den används också bland annat till visir, maskinskydd, flygplansfönster, CD-skivor och andra produkter som behöver vara hållbara och transparenta.

Polykarbonat är lätt att förväxla med plexiglas, men man kan skilja dem åt genom att bända materialet. Plexiglaset kommer då brytas av medan polykarbonatet böjs.

Polykarbonat kan brinna i luft, men underhåller ej förbränning, d v s det är självslocknande.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...