director Posted June 7, 2004 Share Posted June 7, 2004 Hej! Vad blir slut vikten på en? /dir Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennis_f Posted June 7, 2004 Share Posted June 7, 2004 allt från 400kg till 2 ton? Beror helt på byggaren och komponenterna man använder. normalt är väl kanske 600-700kg om man använder en bilmotor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted June 7, 2004 Share Posted June 7, 2004 Helt beroende på vad du stoppar i bilen. Val av motor, bakaxel, växellåda men också vilken ram du bygger efter, bottenplatta i aluminium eller plåt etc.. De flesta upptäcker ganska snart att problemet är att de ofta väger för lite för regbesiktningen eftersom de flesta moderna motorer är för motorstarka.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted June 9, 2004 Share Posted June 9, 2004 Det kanske kunde vara bra med lite exempel på vikter från folk på forumet, bland annat i denna tråd: OBS, rätta mig om jag skrivit fel, men inget av detta är inte tjänstevikter såvitt jag kan förstå. real7's Lotus Seven S1 1959 med Coventry Climax-motor och BMC-låda i aluminium och "TUNGA" ekerfälgar: ca 400kg Ackes Esther med B20 och stel volvobakaxel (väger 50-60kg bara den) och i stort sett ingen lyx alls: 655 kg En racing-Locost med mc-motor hamnar enligt Rune Næss på ca 450-470 kg beroende på hur viktfixerad man är. BerraCvh har ett bygge enligt Boken med alu-golv, cvh 1.6 + 4-växlad låda, Capribakaxel: 528kg utan nos och huv. Megablade kör Westfield med Fireblademotor som väger in på 500 kg. Staffan som har eget chassi med Volvo 850-femma, 740-låda och bakaxel säger att hans bil väger 680 kilo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 Hur är det med tillåten effekt, är det fortfarande bara 15kW / 100kg som gäller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 Ja det är fortfarande "bara" 15kw/100kg som gäller. Min Mk Indy med pinto, typ9 osv väger 620kg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 är det vikter med alla vätskor, batteri, full tank, verktyg, brandsläckare? med det vägde min Dutton 650kg. med Opel 16v motor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 Ja, tjänstevikt, bilen klar, fulltankad, verktyg, reservdäck om man har, och schablonvikt förare 75-80 kg tror jag. Min 780kg och då har jag inte jagat kilon. Inte ens på mig själv :prop: Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted May 10, 2007 Share Posted May 10, 2007 min vägde 580 kg med zetec/typ9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted May 10, 2007 Share Posted May 10, 2007 Så i en bil på 680 kg får man max ha en motor på strax över 130 hästar om jag räknat rätt... Jag kan nog lömma att bygga en ensitsare med 145 hästar om jag inte täcker hela bilen i pansarplåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted May 10, 2007 Share Posted May 10, 2007 Pansarplåt blir väl bra! Den är ju bara att byta ut mot plast sen. Verkar lättare än att palta med bly. Tack för tipset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 10, 2007 Share Posted May 10, 2007 Effekten räknas på TJÄNSTEVIKTEN och då är förare 75kg med i det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted May 10, 2007 Share Posted May 10, 2007 och vilken "normalsvensk" väger 75 kilo i dagens läge ?? inte jag iaf.. lååångt ifrån... :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 11, 2007 Share Posted May 11, 2007 och vilken "normalsvensk" väger 75 kilo i dagens läge ?? inte jag iaf.. lååångt ifrån... :prop: Jag räcker upp handen :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredo Posted May 11, 2007 Share Posted May 11, 2007 185 kg och 77 kilo (obs bara muskler!) :lol: Jag har insett att min bil kommer att ligga åt det tyngre hållet och dessutom vara rätt motorsvag för att vara en 7:a. Skall vara lite glidig tänkte jag. Men oavsett detta så är ju vikt/effektförhållandet rätt häftigt 700kg/140 hk = 0,2hk/kg Min 540 = 286hk/1800kg = 0,16hk/kg Så jag tror nog det blir roligt ändå! /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 11, 2007 Share Posted May 11, 2007 75Kg är en schablonvikt som vägverket har och jag hade varit lycklig ifall det varit min verkliga vikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted May 11, 2007 Share Posted May 11, 2007 Har medelvikten på medelsvensson gått upp? :D Jag har bestämt för mig att vikten på en förare räknades till 70 kg för några år sedan. m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 11, 2007 Share Posted May 11, 2007 lycka vore -18kg.. bland annat...men annars är det ju okey att jag är frisk oxå.. tex min storasyster är lycklig att hon ökat sin vikt till 50 kg... alla har vi våra bekymmer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted May 11, 2007 Share Posted May 11, 2007 Enligt min SFRO-bok (sjunde upplagan 2002) är det iaf detta som gäller för tjänstevikt: Tjänstevikten är fordonets vikt med full tank, eventuellt reservdäck och verktyg + 70 kg förare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredde84 Posted May 12, 2007 Share Posted May 12, 2007 kan man beställa boken på SFROs hemsida? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted May 12, 2007 Share Posted May 12, 2007 (edited) Jag köpte min härifrån. http://shop.hjemmetmortensen.se/showItem.jsp?i=1159 Klicka på wheels magazin och sedan på böcker... Ska jag vara ärlig så har jag faktiskt inte läst så mycket i den men antagligen blir det mer när lampor skall placeras och dylikt. Eller så borde jag läst mer i den och får sota för det.... Edited May 12, 2007 by Fredrik i Trollhättan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 12, 2007 Share Posted May 12, 2007 Jo det stämmer 70kg är det. det är ju ännu längre idrån verkligheten huga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted May 19, 2007 Share Posted May 19, 2007 min 680kg Opel C20XE omega låda sierra axel m.m.m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 (edited) Min bil har tjänstevikt 810 kilo enligt handlingarna. Vilka vikt/effekt-regler gällde 1997 när bilen byggdes? Pintomotor, Typ9-låda, Taunusbakaxel. Stora förmodligen tunga hjul (225/50-15 även på reservhjulet) och - hör och häpna - stereoanläggning. Tre högtalare som man aldrig kan höra. Bort bort bort. Edited June 12, 2007 by stigge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 13, 2007 Share Posted June 13, 2007 Stereo. det har jag inte ens bara tänkt tanken. hu vad otäckt. :revs: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 13, 2007 Share Posted June 13, 2007 Min sambo frågade om jag skulle ha stereo i. När jag typ idiotförklarade henne så sa hon: "Man måste ju ha musik när man kör bil", mitt svar blev: "Ta din iPod"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kumlan Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 tjena! min serie 2 replica med pinto SOHC , typ9 låda escortaxel, 205 - 215 däck med reservhjul 620kg :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.