Jump to content

vad väger en färdig locost?


director

Recommended Posts

Helt beroende på vad du stoppar i bilen. Val av motor, bakaxel, växellåda men också vilken ram du bygger efter, bottenplatta i aluminium eller plåt etc.. De flesta upptäcker ganska snart att problemet är att de ofta väger för lite för regbesiktningen eftersom de flesta moderna motorer är för motorstarka....

Link to comment
Share on other sites

Det kanske kunde vara bra med lite exempel på vikter från folk på forumet, bland annat i denna tråd:

OBS, rätta mig om jag skrivit fel, men inget av detta är inte tjänstevikter såvitt jag kan förstå.

real7's Lotus Seven S1 1959 med Coventry Climax-motor och BMC-låda i aluminium och "TUNGA" ekerfälgar: ca 400kg

Ackes Esther med B20 och stel volvobakaxel (väger 50-60kg bara den) och i stort sett ingen lyx alls: 655 kg

En racing-Locost med mc-motor hamnar enligt Rune Næss på ca 450-470 kg beroende på hur viktfixerad man är.

BerraCvh har ett bygge enligt Boken med alu-golv, cvh 1.6 + 4-växlad låda, Capribakaxel: 528kg utan nos och huv.

Megablade kör Westfield med Fireblademotor som väger in på 500 kg.

Staffan som har eget chassi med Volvo 850-femma, 740-låda och bakaxel säger att hans bil väger 680 kilo.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

är det vikter med alla vätskor, batteri, full tank, verktyg, brandsläckare? med det vägde min Dutton 650kg. med Opel 16v motor

Link to comment
Share on other sites

Ja, tjänstevikt, bilen klar, fulltankad, verktyg, reservdäck om man har, och schablonvikt förare 75-80 kg tror jag. Min 780kg och då har jag inte jagat kilon. Inte ens på mig själv :prop:

Conco

Link to comment
Share on other sites

Så i en bil på 680 kg får man max ha en motor på strax över 130 hästar om jag räknat rätt... Jag kan nog lömma att bygga en ensitsare med 145 hästar om jag inte täcker hela bilen i pansarplåt.

Link to comment
Share on other sites

185 kg och 77 kilo (obs bara muskler!)

:lol:

Jag har insett att min bil kommer att ligga åt det tyngre hållet och dessutom vara rätt motorsvag för att vara en 7:a. Skall vara lite glidig tänkte jag. Men oavsett detta så är ju vikt/effektförhållandet rätt häftigt

700kg/140 hk = 0,2hk/kg

Min 540 = 286hk/1800kg = 0,16hk/kg

Så jag tror nog det blir roligt ändå!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Har medelvikten på medelsvensson gått upp? :D Jag har bestämt för mig att vikten på en förare räknades till 70 kg för några år sedan.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

lycka vore -18kg.. bland annat...men annars är det ju okey att jag är frisk oxå..

tex min storasyster är lycklig att hon ökat sin vikt till 50 kg...

alla har vi våra bekymmer...

Link to comment
Share on other sites

Enligt min SFRO-bok (sjunde upplagan 2002) är det iaf detta som gäller för tjänstevikt:

Tjänstevikten är fordonets vikt med full tank, eventuellt reservdäck och verktyg + 70 kg förare.
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte min härifrån.

http://shop.hjemmetmortensen.se/showItem.jsp?i=1159

Klicka på wheels magazin och sedan på böcker...

Ska jag vara ärlig så har jag faktiskt inte läst så mycket i den men antagligen blir det mer när lampor skall placeras och dylikt.

Eller så borde jag läst mer i den och får sota för det....

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Min bil har tjänstevikt 810 kilo enligt handlingarna. Vilka vikt/effekt-regler gällde 1997 när bilen byggdes?

Pintomotor, Typ9-låda, Taunusbakaxel. Stora förmodligen tunga hjul (225/50-15 även på reservhjulet) och - hör och häpna - stereoanläggning. Tre högtalare som man aldrig kan höra. Bort bort bort.

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...