Rayman Posted October 9, 2011 Posted October 9, 2011 snart är det dags att börja bygga nästa kärra men måste måtta upp de sista delarna. vad är det för avstånd från mittpunkten på de utgående drivaxlarna fram till flänsen för kardanaxeln? hur hög är hela diffen? sitter utgående axlar i mitten på höjdled? vilka drivaxlar har mest axiellt spel? de gamla där drivaxlarna hade 3 st "piggar" som gick in i en handske eller de nyare har någon/några här lust att mäta upp hur mycket axiellt spel deras drivaxlar har som mest? jag hade tänkt köpa en diff och drivaxlar men vet inte riktigt vilken utan de beror på vad ni svarar... men jag hade tänkt att på direkten demontera hela diffen så jag kan renovera och blästra den, men hur gör jag sen när den ska monteras igen? pinionen kan väl bara hamna i 1 läge. sitter den schimsad? den borde man ju alltid kunna kontrollmäta med hjälp av ett digitalt djupskutmått om det skulle krävas, men hur ska man få kronhjulet i rätt läge? vad för metod är det som gäller? Quote
Drake Posted October 9, 2011 Posted October 9, 2011 Jag kan säga så mycket att dom bultade drivaxlarna har så pass mycket spel att fjädringsvägen inte blir något problem på ett normalt bygge, ska du bygga en offroad så finns det axlar med längre splines att köpa här: http://www.prolinx.biz/driveshaft_components.htm Satsa på bultade axlar på en gång, tripod-axlarna är ett skit att hålla på med! Det är inte bara att plocka isär diffen och sätta ihop den igen, du måste bland annat skaffa en "cruschable bearing" och mäta upp allting igen om du tar ur piniongen. Om du bara tar ur krondrevet så räcker den med att justera förspänningen på lagren. Men risken är ju att du får blästersand i pinionglagren så det är nog ingen bra ide. Quote
Jonas Posted October 10, 2011 Posted October 10, 2011 Det gåt bra att blästra med pinjong på plats om man maskerar noga. Jag satte lock för hålen till utgående axlar som hölls på plats med en gängstång genom diffen. Locket på plats med silikon och någon avskuren Cola (går nog bra med annat märke oxå:-) flaska över pinjongaxlen. Allt tätat med silvertejp och latexfog. Kom inte in ett dammkorn. Quote
therealpinto Posted October 10, 2011 Posted October 10, 2011 Jag har några måttsatta foton på rejsa.nu (kanske, om de finns kvar?). Pinjongen sitter "under" utgående axlarnas nivå. Jag instämmer i att det är lika bra att köra på diff/axlar med skruvade knutar, "allt" finns att köpa till dem. /Gustaf Quote
therealpinto Posted October 10, 2011 Posted October 10, 2011 Jag har några måttsatta foton på rejsa.nu (kanske, om de finns kvar?). Pinjongen sitter "under" utgående axlarnas nivå. Jag instämmer i att det är lika bra att köra på diff/axlar med skruvade knutar, "allt" finns att köpa till dem. /Gustaf Quote
Rayman Posted October 10, 2011 Author Posted October 10, 2011 therealpinto: har du lust att skicka en länk? problemet jag har är att jag ska skarva en drivaxel från en sierra med en från en volvo 850. volvo gjorde så att allt axiellt spel ligger i den inre drivknuten och den yttre har 0mm axiellt rörelse. därför vill jag veta om de gamla eller de nya drivknutarna har mest axiellt glapp, och -->även hur mycket<-- :) Quote
super7 Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 Låter intressant det här... varför skarva drivaxeln? Kör på den skruvade varianten av dricknut då är utbudet på drivaxlar större bland annant finns det BMW axlar som också passar då :thumbsup: //Nisse Quote
therealpinto Posted October 14, 2011 Posted October 14, 2011 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=21477&postdays=0&postorder=asc&start=21 Där finns massa mått på BMW-diffar också. /Gustaf Quote
Rayman Posted October 14, 2011 Author Posted October 14, 2011 (edited) super7: jag ska köra med de lagerkasetterna från volvo 850 på alla hjulen för att jag ska slippa ställa mig på jobbet o svarva lagersäten o skit, sen så finns alla delarna på biltema :). jag vill nämligen inte köra med gamla styrspindlar utan jag kommer göra min egen specialare som kommer vara VÄLDIGT justerbar :) jag är ju visserligen fortfarande i solidworks-stadiet (även om det är nästan framme vid slutet :)) så allt går att ändra. jag har bara köpt en drivaxel från en 850, en lagerkasett, ett bromsok+hållare+belägg+skiva för att måtta. jag hade tänkt köra kedjediff så köpte en hel bakvagn från en sierra som jag plockade ner i beståndsdelar o blästrade men jag kommer nog skrota de. kommer nog bara behålla drivaxlarna så jag kan skarva dom mot volvons. ska köpa en ny sierra-diff men det är där som ni kommer in... jag behöver nämligen lite siffror på hur mkt axiellt spel det finns i de sierrornas gamla o nya drivknutar. therealpinto: tack! Edited October 14, 2011 by Rayman Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.