Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sökte lite på forumet men hittade inget...

efter lite letande så hittade jag lite på rejsa.nu där det stod att "materialtjocklek på 6,3mm och sitta max 150mm från främre korset."

dock hittade jag siffrorna "25mm x 6,4 mm ( 1 turn x 1/4 tum )" på nätet, men det är ju marginell skillnad.. (25 mm måste ju mena bredden förmodar jag.. )

någon som vet om detta är bra ?? ja tror att de senare nuffrorna är om man skall tävla i raktframåka...

efter att ha fusktittat lite på kallermans hemsida så tror jag att jag kör med samma variant som han...

( bild på kellermans kardanring )

borde vara säkrare med "hel" ring, men mycket krångligara när kardan skall i och ur.. så jag förmodar att det måste bultas.. vilken storlek på bult bör man använda tro ?????

Posted

Jag kör M8. Klart överdimensionerat! Krafterna är mindre ju tightare du gör ringen. Mina vart egentligen lite väl stora - de hade kunnat vara mindre egentligen.

Vikt är fiende nr 1.

  • 2 years later...
Posted

uppar en "lite" gammal tråd då jag hittade något när jag läste i SFRO boken...

På sidan 69 finns det en bild med texten

"En fångrem för kardanstången ( i framkant) är en bra försäkring mot en lossnande stång och eventuella svåra skador som följd.

Är ett krav vid all tävlingsverksamhet"

Det är allt som står och jag hittar inget mer på de närliggande sidorna iaf...

Dessa verkar ju betydligt smidigare än att behöva göra i järn men var hittar man sådana och är det verkligen godkänt idag eller är det gamla uppgifter i boken ??

det ultimata vore ju en "rulle" som man kunde "trä" kardanen i.. då minimerar man ju all risk för skador.. :)

Det finns ju sprängmattor för koppling/växellåda, kan man inte göra en "strumpa" av en sådan ??

Posted

Hej..

För två veckorsedan när jag gjorde min SFRO1 pratade vi mycket om kardanfångare. Besiktningsmanen rekomenderade att om det bara var en plåt med hål i bör det vara 5-6mm gods eller så tar man en rör stump som har lämplig diameter och gods tjocklek på 3mm och gör en klämma eller ett svep av. men det som vi komfram till var bäst i en ram av den typ jag byggt var att använda en 3mm plåt som ett skott i kardantunneln som bultas i 25x25 pofilerna och sedan en 20-25 mm rörremsa från ett lämpligt rör med godstjocklek på ca 3mm. På så vis styvar man upp kardantuneln på samma gång. Det ska vara minst en i var ände ca 50mm innan svetsen på kardan.

Jag hoppas att du fattar vad jag menar i annat fall får det bli en bild lite senare när kardanfångarna är klara.

Lars H. :blink:

Posted

När jag besiktigade ifjol så var inte kardanring något krav. men jag har det ändå. många av er har en kardantunnel son är ganska smal så den lär ju utan alltför stora ändringar kunna stoppa att kardan vispar runt. kanske 2 tvärstag?

Posted

Enligt vad min besiktningsman sa godkännde han inga sjuor utan kardanring beroende på att man sitter så närma med höften mot kardan och att tunneln normalt är kantig och ej rund.

Lars H

Posted

är tunneln kraftig som på de flesta 7:or och inte frigången är för stor så kan inte kardanen göra nån större skada. det är först när den får svängrum som det vispar hejdlöst, om den är centrerad så kan du hålla den i handen utan fara.

Posted

Jag tror det beror lite på kardanens anslutning mot växellådan hur farlig den är vid eventuellt fel. Jag tänker så att en rund skiva i änden på kardanen knappast kan göra så mycker mer än att skava lite på plåten/aluminiumen. Men om anslutningen är tex tre- eller fyrkantig kan den nog slå sönder ganska mycket när den vispar runt. Är ju inte så svårt eller tidskrävande att mecka dit en ring ändå.

Posted

grejen är ju lite om kardanen går av/vrids av så kan det bli vassa kanter å som någon skrev så är det ca 15 cm till benet/höften å kardaner är garanterat hårdare än mitt ben.. :(

sedan finns ju risken om ex kardanen går av i framkant å kardanen trillar ner i backen.. kanske inte så skoj att få "höjdhoppsträning" med stav i 150 knutar.. :wacko:

i bästa fall snurrar man efter ett litet hopp, i värsta fall börja man rulla.. :(

sedan vill jag ev köra lite strippenkörning så det är bra om den klarar reglerna oxså.. men 6.4 mm är tjockt och tungt om man skall ha ett 40cm långt rör...

Posted

nu tror ju inte jag att risken är så stor att ni vrider av kardanen i en så pass lätt bil. oavsett mölla. däremot kryssen eller bultar kan ju gå. men som sagt gör en anordning så den inte kan gå in i bilen om den brister. sedan om man gör en ring eller andra anordningar kvittar.

Posted
skall ha ett 40cm långt rör
varför så långt.. räcker väl med ett 50 mm brett fram och ett lika brett bak vid klumpen /bakaxeln.. risken att röret går av i mitten... inte stor. sätter man ringarna en bit in på kardanen från svetsen vid knuten.. så måste det räcka.. troligen vrids kardanen av brevid svetsen eller i knuten.
Posted

på en 7:a? visst har man sett det på funnycars o bilar med storblockare o gas.

jag vred min på Amazonen men det var duktigt laddtryck o tyngre bil. så visst 300mm slicks o trackbite o högt laddtryck med launchcontrol så går det kanske att en gång på 1000 att göra det men inte på en gat 7:a med typ 225:or o lätt i häcken

Posted

nä, risken kanske inte är så stor å kardan e fixad på "riktig" kardanverkstad, men som sagt så även om det bara är 0.1% chans att den går av så finns fortfarande risken... å jag har inte lust att spendera resten av livet i rullstol eller vara enbent...

och då det bara är ca: 15 cm mellan kardanen och mitt ben så känns det som om både "livrem å hängslen" är vettigt här... :)

Posted

Du får tycka vad du vill men jag bygger så att min bil blir godkänd av SFRO. (kan också vara bra att kunna gå efter att kardan gått av)

Lars H.

Posted

sedan ang pulver i mototen så kommer de ju ibland sådannadära dumma tankar krypandes när man minst anar det...

som att Micke/Ulle bänkade sin turbomatade S2000 till 486 hästar på drivhjulen med orörd motor ( bara tjockare toppackning ).... :wub:

lägg sedan ett par MH sliks å klistrad stripp så vill iaf jag vara på den säkra sidan.. ( så säker man nu kan vara när man åker runt i ett badkar.. :P )

Posted

Nej , nej thomas de kardanerna har inte suttit i någon sjua när de blev avvridna.

Det var en kommentar till Michael th's inlägg om att de troligtvis skulle brista vid

svetsen i änden av axeln.

th:

På min bil har jag en förhållandevis smal kardantunnel och löste kardanfångandet genom att svetsa i

två extra diagonala profilrör i fackverket och sedan svetsade jag i ett antal plattjärn 20x6 mellan rören

tvärs över lite ovanför kardanen i tunneln för att hindra den att komma uppåt.

Neråt hindras den naturligt via rör i ramen på min bil.

Jag har inte heller någon originalkardan utan fick en "heavy duty" version byggd åt mej i

Norrköping med kraftigare rör och volvos stora knutar och medbringare i båda ändar.

Sedan efter det så kände jag mej lugn...

Posted

tackar för ett långt svar... men hur det på ett konstruktivt sätt hjälper mig eller frågeställningen har jag svårt att se... :unsure:

Men här har du mina personliga tankar om ditt inlägg

1. Vad gäller kraven från SFRO är det ganska oväsentligt då jag har för avsikt att tävla med bilen i sk "Strippkörning" bla Bilsports "En dag på strippen".

Det är en tävling som jag och en stor del av Sveriges motorintresserade använder som måttstock för "inbördes beundran"

Det betyder att jag MÅSTE uppfylla vissa krav för att få tävla och då spelar det som du kanske förstår inte så stor roll vad SFRO kräver och inte kräver.

2. Om jag eller någon annan skulle välja att skruva upp laddtrycket under tävling så är det inte olagligt så varför du ägnar 2/3 av ditt inlägg till att diskutera vikt/effektförhållanden förstår iaf inte jag.

Detta är en tråd om kardanringar och hur man bygger så säkert som möjligt. Har du funderingar om vikt/effekt så kan du starta en egen tråd om det.

3. Som jag skrev så även om risken är minimal så vill inte jag att något skall hända i 150 km/h. Det finns gott om långa svepande kurvor på landets banor och OM en kardan eller främre knutkors skulle gå sönder i ett sådant tillfälle så är jag ganska säker på att det blir en extremt otrevlig upplevelse risken är ganska uppenbar att bilen börjar rulla.

Jag har själv tappat greppet i ca: 160 km/h med en vanlig personbil på Kinnekulle Ring (svepande vänstern efter start/mål-rakan) pga av att jag gjorde en "lift-off" på gasen å tro mig..... Det är en VÄLDIGT otrevlig upplevelse att vara passagerare i en bil som är vänd i 90 grader mot färdriktningen i 150 knutar !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Säg att kardanen gått av istället för min egna "lift-off" och att kardanen hade trillat i backen !!!!!!!!!!!!!

Att börja rulla med en sjua i 150 km/h är något jag väldigt gärna inte vill uppleva !!! Det lär vara en VÄLDIGT otrevlig upplevelse och om jag nu vill på bästa sätt försöka säkerställa att det inte händer så är det väll inget som du behöver ifrågasätta ??? :blink:

4.Om du tycker att säkerheten är "oväsentlig" som du skriver för oss som vill tävla med våra bilar så får det stå för dig.

Personligen är det inte en risk jag som är småbarnsförälder är beredd att ta och om du inte på ett konstruktivt sett är villig att hjälpa till att öka säkerheten så förstår jag inte varför du ens svarar i denna tråden.

5. Att saker inte går sönder ofta betyder inte att det inte händer, och säkerheten är viktig för mig så jag försöker bygga så säkert som möjligt. Är du inte villig att bidra till det så behöver du inte bemöda dig att svara.... :mad:

Posted

Kardan ring är en bra grej.

Det intressanta är hur man löser det..

Det kommer alltid finnas synpunkter hur man än gör.

Huvudsaken är att vi är rädda om oss (och andra) .

Drive safe be safe. :racesmile:

Posted

om ni läser som jag skriver så skrev jag att det inte var krav på kardanring .

1, men jag har det ändå

2, att många 7:or har smal och kraftig kardantunnel så att det räcker med tvärstag precis som arrowsmith

3, jag menar att det behöver inte vara i form av en ring.

4,. men som sagt gör en anordning så den inte kan gå in i bilen om den brister. sedan om man gör en ring eller andra anordningar kvittar.

o givetvis ska den ju inte hamna på backen heller.

  • 2 weeks later...
Posted

Nu kan jag äntligen bidra med något konstruktivt också ;)

Kom precis tebax från garaget och är klar med min första kardanring (av tot. 3, är rädd om ben mm).

Båda ringhalvorna är skruvbara så att man kan ta kardan både upp och ner utan problem.

post-485-1172523936_thumb.jpg

Posted

Är där någon som har tänkt på att även kopplingen kan gå i bitar och ställa till det bland fötterna......?

Tittar man i reglementena för bla banracing så bör man hitta vad som krävs för de olika klasserna, jag har själv sett spåren i golvet på en standardbil (=dåvarande Pirellicupen inom SSK) efter en kopplingsexplosion.

Det hände på rakan i Anderstorp och resultatet blev bla ett hål med ca tio cm diameter i golvet samt hål i vindrutan, innefrån.......

Posted

Jag har det, de sista 25 centimetrarna nere vid pedalerna på förarsidan har jag bytt ut aluminiumen

på kardantunneln mot 2mm plåt vid växellådan och sprängkåpan av bl.a. den anledningen.

Posted

jo, jag kommer oxså göra den biten i tjockare material.. funderar dock på att använda aluminium fast 3-4 mm tjockt, fast det är kanske bättre att använda vanlig plåt istället ?!?

Posted

Hade varit fräckt att göra ett skydd i Kevlar (aramidfiber). Kanske krävs många lager för att det ska bli skottsäkert dock...

LÄNK

Skottsäkra västar har bara massa lager utan någon plast (epoxi).

Posted

Hur stora krafter blir det egentligen med en bruten kardan?

Såg på ett gammalt avsnitt av mythbusters där dom testade att "stavhoppa" med en bruten kardan. Det som hände var att kardanen föll ner på marken ganska odramatiskt, tillslut så fick dom iallafall kardanen att greppa i ett grävt hål. Och då studsade bilen till, och kardan veklade ihop sig i bagaget.

Nu var det i ganska låga hastigheter dom testade och kardanen gick av på växellådssidan.

Hur mycket kraft utvecklas det igentligen om en kardan får härja runt i en tunnel typ 100*100 mm/ 6000rpm?

/Janne

Posted

iom att man har kardan så nära benet ( ca: 15 cm) så vill jag iaf inte ha den vispandes runt för mycket...

ang kevlar så skall det ju finnas "sprängmattor" som man trär runt växellådan på ex dragsterbilar, men va de kostar eller hur man får tag i dom vet jag inte...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...