kengren Posted September 7, 2011 Share Posted September 7, 2011 Är det någon som vet hur mycket/lite dessa spridare ger. Har hittat uppgifter mellan 180 - 210 cc/min på olika sajter på nätet. De har numret 1149958 och används på bland annat på Mazda 323F, Mazda 6, Ford C-max, Ford focus, Ford mondeo samt volvo S40 och V50. Jag skulle vilja få fram så exakt värde som möjligt för att underlätta Megasquirt kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Lätt att mäta själv om du är osäker. Av med spridarbryggan och stoppa ner en spridare i en 50 cl petflaska. Dra igång bränslepumpen och ge spridaren 12 V, ta tiden på hur lång tid det tar att fylla flaskan. Luktar gott dessutom :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 (edited) ja eller kör i 60 sekunder så har du i cc/min. Pumpen går på 14v när motorn startat och det kan ge lite skillnad i flöde. Men behöver du exakt värde? Den ska ju mappas när du fått igång den. Edited September 8, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted September 8, 2011 Author Share Posted September 8, 2011 ja eller kör i 60 sekunder så har du i cc/min. Pumpen går på 14v när motorn startat och det kan ge lite skillnad i flöde. Men behöver du exakt värde? Den ska ju mappas när du fått igång den. Jag är egentligen inte beroende av ett exakt värde, men en av de första fönstren som skall konfigureras i TunerStudio är cylindervolym och spridarflöde - jag tror att det megasquirt lättare skall kunna räkna ut värdena till spridarna om jag ger "rätt" värde direkt. Det är därför jag far och söker. Spridarna sitter redan på plats och jag ids inte plocka bort dem för att mäta - jag är lat.. För tillfället så är det bara målning jag arbetar med nu - snart är det höst och då har jag inte lokal att spruta - på lördag ser det ut att bli bra väder så då tänker jag måla klar noskonen kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted September 8, 2011 Author Share Posted September 8, 2011 (edited) ja eller kör i 60 sekunder så har du i cc/min. Pumpen går på 14v när motorn startat och det kan ge lite skillnad i flöde. Men behöver du exakt värde? Den ska ju mappas när du fått igång den. Jag är egentligen inte beroende av ett exakt värde, men en av de första fönstren som skall konfigureras i TunerStudio är cylindervolym och spridarflöde - jag tror att megasquirt (har aldrig rört någon form av insprutning tidigare) lättare skall kunna räkna ut värdena till spridarna om jag ger "rätt" värde direkt. Det är därför jag far och söker. Spridarna sitter redan på plats och jag ids inte plocka bort dem för att mäta - jag är lat.. För tillfället så är det bara målning jag arbetar med nu - snart är det höst och då har jag inte lokal att spruta - på lördag ser det ut att bli bra väder så då tänker jag måla klar noskonen kenneth Edited September 8, 2011 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted September 16, 2011 Author Share Posted September 16, 2011 Jag har inte kunnat släppa denna fråga, nu tror jag att jag har hittat svaret och kan då dela med mig det till andra som eventuellt får samma fråga. Ta allt med en nypa salt men så här gick resan till. På en Italiensk sida med adressen http://www.eranet.it/ec/TabelloneCategoria.asp?IdCategoria=1905&NumComunanze=9 hittade jag Bosch Nr på ersättningsspridare. Där anges att Bosch 0280 156 009 är en ersättningsspridare till Duratec på Mazda, Ford och Volvo. Samma spridare har olika nummer för olika bilmärke. När man sedan går in Bullet Performanceracing i Australien http://www.bulletperformanceracing.com.au/Bosch%20Fuel%20Injectors%20Table%20156.html så finns en tabell på flöden på spridare (bra sida). Där anges flödet för spridaren till 192 cc/min vid ett tryck på 43,5 psi eller 3 bar. Har jag uppfattat detta rätt eller..... kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 16, 2011 Share Posted September 16, 2011 Här är en lista som referar till 0280156154 http://stock-available-automotive.blogspot.com/p/injection.html http://stock-available-automotive.blogspot.com/2010/11/0280156154-bosch-injector-fuel-inyector.html http://www.ebay.co.uk/itm/Bosch-Ford-Mazda-Volvo-Injector-1-8-2-0-0280156154-/290459285442 här står det 232cc/min. http://hengney.com/productdetail.aspx?id=311 Ett originalsprut kan justera lite själv så bytts alla 4 så kanske det ligger inom normen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted September 16, 2011 Author Share Posted September 16, 2011 Tack Thomas orsaken till att jag hade funderingar på flödet på dessa spridare är att jag skall konfigurera mitt megasquirt - nu har jag uppgifter som spänner mellan 180 - 230 cc/mm - vilken siffra eller värde skall/bör jag då ange i TunerStudio på flöde. Finns det någon enkel regel som man bör använda eller spelar det ingen roll? kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 16, 2011 Share Posted September 16, 2011 jag har inte jobbat med megasquirt men min son gör det titt som tätt. jag har MBE sprut. Men om du provar nånstans i mitten så får du ändra om det behövs. Finns "fuel gain"? Det har jag och där ändrar man hela mapparna precis som större eller mindre spridare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 17, 2011 Share Posted September 17, 2011 Det är verkligen inte så kritiskt med exakt värde på spridarna i MS. Visst, skriver du in 200 och har spridare på 600 så kommer motorn nog bli rätt sur och vägra starta. Spridarvärdet används bara för att beräkna ungefärliga startvärde och grovmapp. Och man ändrar ändå alla värden efteråt. Req_fuel är värdet som "styr" allt bränsle (utom starten). Dubblar man Req_fuel dubblar man mängden bränsle överallt. I Megatune finns inget speciellt sätt att ändra spridarstorlek om byter spridare. Går ganska lätt ändå med Req_fuel, bara man inte glömmer startvärden (som jag gjorde). Kan tillägga att trots nästan dubbelt så stora spridare så startade motorn, lite tjurigt men dock. Sen kom jag på att startögonblicket inte påverkas av Req_fuel... Tunerstudio har jag aldrig provat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rally-Kalle Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 OEM NR. 0 280 156 009 Type EV 6 Info production stop info not available offer drawing A 280 434 155-02 Resistance (Ohm) 12 Test medium Heptan Operating pressure (kPa) 380 Q-stat (at operating pressure) (g/min) 169 Q-stat with 300 kPa (g/min) 150,2 Q-stat with 300 kPa (ml/min) 215 q-dyn with 300 kPa, ti 2,5 ms (g/1000 Imp.) 4,44 allowed fuels E85 Orkade inte klippa å klistra mer än så här... Har en excel fil med 1630st bosch spridare! Är det så pass intresseant att jag ska försöka ladda upp filen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.