Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det någon som vet hur mycket/lite dessa spridare ger. Har hittat uppgifter mellan 180 - 210 cc/min på olika sajter på nätet. De har numret 1149958 och används på bland annat på Mazda 323F, Mazda 6, Ford C-max, Ford focus, Ford mondeo samt volvo S40 och V50. Jag skulle vilja få fram så exakt värde som möjligt för att underlätta Megasquirt

kenneth

Posted

Lätt att mäta själv om du är osäker. Av med spridarbryggan och stoppa ner en spridare i en 50 cl petflaska. Dra igång bränslepumpen och ge spridaren 12 V, ta tiden på hur lång tid det tar att fylla flaskan. Luktar gott dessutom :)

Posted (edited)

ja eller kör i 60 sekunder så har du i cc/min.

Pumpen går på 14v när motorn startat och det kan ge lite skillnad i flöde.

Men behöver du exakt värde?

Den ska ju mappas när du fått igång den.

Edited by Thomas
Posted

ja eller kör i 60 sekunder så har du i cc/min.

Pumpen går på 14v när motorn startat och det kan ge lite skillnad i flöde.

Men behöver du exakt värde?

Den ska ju mappas när du fått igång den.

Jag är egentligen inte beroende av ett exakt värde, men en av de första fönstren som skall konfigureras i TunerStudio är cylindervolym och spridarflöde - jag tror att det megasquirt lättare skall kunna räkna ut värdena till spridarna om jag ger "rätt" värde direkt. Det är därför jag far och söker. Spridarna sitter redan på plats och jag ids inte plocka bort dem för att mäta - jag är lat..

För tillfället så är det bara målning jag arbetar med nu - snart är det höst och då har jag inte lokal att spruta - på lördag ser det ut att bli bra väder så då tänker jag måla klar noskonen

kenneth

Posted (edited)

ja eller kör i 60 sekunder så har du i cc/min.

Pumpen går på 14v när motorn startat och det kan ge lite skillnad i flöde.

Men behöver du exakt värde?

Den ska ju mappas när du fått igång den.

Jag är egentligen inte beroende av ett exakt värde, men en av de första fönstren som skall konfigureras i TunerStudio är cylindervolym och spridarflöde - jag tror att megasquirt (har aldrig rört någon form av insprutning tidigare) lättare skall kunna räkna ut värdena till spridarna om jag ger "rätt" värde direkt. Det är därför jag far och söker. Spridarna sitter redan på plats och jag ids inte plocka bort dem för att mäta - jag är lat..

För tillfället så är det bara målning jag arbetar med nu - snart är det höst och då har jag inte lokal att spruta - på lördag ser det ut att bli bra väder så då tänker jag måla klar noskonen

kenneth

Edited by kengren
Posted

Jag har inte kunnat släppa denna fråga, nu tror jag att jag har hittat svaret och kan då dela med mig det till andra som eventuellt får samma fråga. Ta allt med en nypa salt men så här gick resan till. På en Italiensk sida med adressen http://www.eranet.it/ec/TabelloneCategoria.asp?IdCategoria=1905&NumComunanze=9 hittade jag Bosch Nr på ersättningsspridare. Där anges att Bosch 0280 156 009 är en ersättningsspridare till Duratec på Mazda, Ford och Volvo. Samma spridare har olika nummer för olika bilmärke. När man sedan går in Bullet Performanceracing i Australien http://www.bulletperformanceracing.com.au/Bosch%20Fuel%20Injectors%20Table%20156.html så finns en tabell på flöden på spridare (bra sida). Där anges flödet för spridaren till 192 cc/min vid ett tryck på 43,5 psi eller 3 bar.

Har jag uppfattat detta rätt eller.....

kenneth

Posted

Tack Thomas

orsaken till att jag hade funderingar på flödet på dessa spridare är att jag skall konfigurera mitt megasquirt - nu har jag uppgifter som spänner mellan 180 - 230 cc/mm - vilken siffra eller värde skall/bör jag då ange i TunerStudio på flöde. Finns det någon enkel regel som man bör använda eller spelar det ingen roll?

kenneth

Posted

jag har inte jobbat med megasquirt men min son gör det titt som tätt.

jag har MBE sprut.

Men om du provar nånstans i mitten så får du ändra om det behövs.

Finns "fuel gain"? Det har jag och där ändrar man hela mapparna precis som större eller mindre spridare.

Posted

Det är verkligen inte så kritiskt med exakt värde på spridarna i MS. Visst, skriver du in 200 och har spridare på 600 så kommer motorn nog bli rätt sur och vägra starta.

Spridarvärdet används bara för att beräkna ungefärliga startvärde och grovmapp. Och man ändrar ändå alla värden efteråt. Req_fuel är värdet som "styr" allt bränsle (utom starten). Dubblar man Req_fuel dubblar man mängden bränsle överallt.

I Megatune finns inget speciellt sätt att ändra spridarstorlek om byter spridare. Går ganska lätt ändå med Req_fuel, bara man inte glömmer startvärden (som jag gjorde). Kan tillägga att trots nästan dubbelt så stora spridare så startade motorn, lite tjurigt men dock. Sen kom jag på att startögonblicket inte påverkas av Req_fuel...

Tunerstudio har jag aldrig provat.

  • 1 month later...
Posted

OEM NR. 0 280 156 009

Type EV 6

Info production stop info not available

offer drawing A 280 434 155-02

Resistance (Ohm) 12

Test medium Heptan

Operating pressure (kPa) 380

Q-stat (at operating pressure) (g/min) 169

Q-stat with 300 kPa (g/min) 150,2

Q-stat with 300 kPa (ml/min) 215

q-dyn with 300 kPa, ti 2,5 ms (g/1000 Imp.) 4,44

allowed fuels E85

Orkade inte klippa å klistra mer än så här...

Har en excel fil med 1630st bosch spridare! Är det så pass intresseant att jag ska försöka ladda upp filen?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...