FilipD Posted September 1, 2011 Posted September 1, 2011 Hej Hade tänkt mig använda ett Haltech spirit 500, bla så man är förberedd om man vill utveckla motorns effekt i framtiden. Vad är era erfarenheter? Hur mycket givare eller sensorer måste kompletteras/bytas? Vilket ohm-tal är det på originalspridarna? Jag har läst på endel, tyvärr är min kunskap om zetecmotorn lite fattig. Man behöver Lufttempsgivar, kylvattentempsgivare, Gaspositionsgivare(?), MAP-sensor (?), svänghjuls- och kamaxelgivare? Funkar det mer original tändspole och bränslepump? Första steget nu är bara att motorn ska gå okej, ingen effekthöjning. Quote
Thomas Posted September 1, 2011 Posted September 1, 2011 Har du sökt på Haltec och sett vilka givare de vill ha? Många sprut går med Bosch givare som sitter original på många bilar. Gas pos TPS måste du ha. Map sensor är inget krav på sugmotor. svhjuls givare är vevaxelgivare, den måste du ha för tändningen. Kamgivare används oftast om man kör sekventionella spridare. Quote
FilipD Posted September 1, 2011 Author Posted September 1, 2011 Har du sökt på Haltec och sett vilka givare de vill ha? Ja, de givare jag skrivit ner är från deras "guide". Men jag undrade lite vilka som redan sitter på motorn original. Många sprut går med Bosch givare som sitter original på många bilar. Även Zetec 1.8:an?] Gas pos TPS måste du ha. Map sensor är inget krav på sugmotor. Köper man det externt då? vert du vad det kan koste ungefär? Map sensor kan man sätta dit om man vill överladda då? (om jag förstår rätt?) svhjuls givare är vevaxelgivare, den måste du ha för tändningen. Sitter det inte redan en sådan? Kamgivare används oftast om man kör sekventionella spridare. sekventionella spridare? kan du förklara? Quote
Thomas Posted September 1, 2011 Posted September 1, 2011 Om du tittar på T.ex. MECA hemsida över motorstyrning så ser du vilka givare som sitter original tex så här http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?BrandID=43&ModelID=230&CarReference_ID=7452&CategoryID=76&CategoryType_ID=1 dessa ser inte ut som Bosch men har du motorbeteckningen? så är det lättare att hitta rätt. sekventionell är om man kör var spridare för sig och lägger t.ex. sprutbilden innan ventilen öppnar.(då får man ställa spruttiden mot vevaxelgrader. inte att förväxla mot insprutningstid) Vanligtvis så sprutar alla samtidigt. Mänga sprut har mapsensor inbyggd och man kan då välja om man ska anv. eller ej. Många ford har en mapsensor på torpedväggen. escort,sierra,scorpa. TPS brukar gå 0-5volt och är en resistor. Quote
super7 Posted September 2, 2011 Posted September 2, 2011 Vilken givare är vilken? TPS Osäker...Kan vara backljus Vevaxel givare Kam givaren //Nisse Quote
FilipD Posted September 5, 2011 Author Posted September 5, 2011 Vilken är den tredje? Var sitter hastighetsgivaren (eller vad nu är på en focus) Quote
PerS Posted September 8, 2011 Posted September 8, 2011 Hej! Bild 1. TPS. Bild 2. Backljuskontakt Bild 3. Temperaturgivare Bild 4. Troligen givare för hastighetsmätaren. Bild 5. Kamaxellägesgivare Per Quote
FilipD Posted September 9, 2011 Author Posted September 9, 2011 Finns det då ingen vevaxelgivare? Quote
PerS Posted September 10, 2011 Posted September 10, 2011 (edited) Jo, men du har inte med den på bild! Den sitter så att den läser av "hål" på baksidan av svänghjulet och är monterad under avgasgrenröret. Per Edited September 10, 2011 by PerS Quote
FilipD Posted September 12, 2011 Author Posted September 12, 2011 haha! då löstes den gåtan med då! Tack! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.