Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Hade tänkt mig använda ett Haltech spirit 500, bla så man är förberedd om man vill utveckla motorns effekt i framtiden.

Vad är era erfarenheter?

Hur mycket givare eller sensorer måste kompletteras/bytas?

Vilket ohm-tal är det på originalspridarna?

Jag har läst på endel, tyvärr är min kunskap om zetecmotorn lite fattig. Man behöver Lufttempsgivar, kylvattentempsgivare, Gaspositionsgivare(?), MAP-sensor (?), svänghjuls- och kamaxelgivare?

Funkar det mer original tändspole och bränslepump?

Första steget nu är bara att motorn ska gå okej, ingen effekthöjning.

Posted

Har du sökt på Haltec och sett vilka givare de vill ha?

Många sprut går med Bosch givare som sitter original på många bilar.

Gas pos TPS måste du ha. Map sensor är inget krav på sugmotor.

svhjuls givare är vevaxelgivare, den måste du ha för tändningen.

Kamgivare används oftast om man kör sekventionella spridare.

Posted

Har du sökt på Haltec och sett vilka givare de vill ha?

Ja, de givare jag skrivit ner är från deras "guide". Men jag undrade lite vilka som redan sitter på motorn original.

Många sprut går med Bosch givare som sitter original på många bilar.

Även Zetec 1.8:an?]

Gas pos TPS måste du ha. Map sensor är inget krav på sugmotor.

Köper man det externt då? vert du vad det kan koste ungefär? Map sensor kan man sätta dit om man vill överladda då? (om jag förstår rätt?)

svhjuls givare är vevaxelgivare, den måste du ha för tändningen.

Sitter det inte redan en sådan?

Kamgivare används oftast om man kör sekventionella spridare.

sekventionella spridare? kan du förklara?

Posted

Om du tittar på T.ex. MECA hemsida över motorstyrning så ser du vilka givare som sitter original

tex så här

http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?BrandID=43&ModelID=230&CarReference_ID=7452&CategoryID=76&CategoryType_ID=1

dessa ser inte ut som Bosch men har du motorbeteckningen? så är det lättare att hitta rätt.

sekventionell är om man kör var spridare för sig och lägger t.ex. sprutbilden innan ventilen öppnar.(då får man ställa spruttiden mot vevaxelgrader. inte att förväxla mot insprutningstid)

Vanligtvis så sprutar alla samtidigt.

Mänga sprut har mapsensor inbyggd och man kan då välja om man ska anv. eller ej. Många ford har en mapsensor på torpedväggen. escort,sierra,scorpa.

TPS brukar gå 0-5volt och är en resistor.

Posted

Vilken givare är vilken?

TPS

IMAG0179.jpg

Osäker...Kan vara backljus

IMAG0178.jpg

IMAG0177.jpg

Vevaxel givare

IMAG0176.jpg

Kam givaren

IMAG0174.jpg

//Nisse

Posted

Hej!

Bild 1. TPS.

Bild 2. Backljuskontakt

Bild 3. Temperaturgivare

Bild 4. Troligen givare för hastighetsmätaren.

Bild 5. Kamaxellägesgivare

Per

Posted (edited)

Jo, men du har inte med den på bild! Den sitter så att den läser av "hål" på baksidan av svänghjulet och är monterad under avgasgrenröret.

Per

Edited by PerS

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...