Jump to content

Kylarluftning, 10mm T-skarv?


Pac

Recommended Posts

Hej,

jag behöver en T-skarv att koppla ihop avluftningen av kylaren och motorn för att sedan gå vidare till expansionskärlet. Jag använder 10mm rör. Jag har letat och letat men troligtvis på fel ställe... :icon_oops: Om någon har bra tips på T.skarvar tar jag tacksamt emot dem så att jag slipper löda ihop något.

Mvh, Per

Link to comment
Share on other sites

I plast finns det både här och var men plast går sönder. Undrar just hur jag vet det? Jag svetsade ihop en med 10 mm hydraulrör och 25x25x2 som grund. Snyggt, kanske, nej......, det är i alla fall ändamålsenligt och hållbart. (ref till CealmSeven V8 Inlägg 2097)

Kort version: Löd ihop en.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Plast= skit.

Löd kopparrör eller köp bränsle T-rör. 10 mm låter i största laget- 8mm är full tillräckligt och 6mm också

Finns hos

KG trimning

Trendab

Ebay

mfl.

Link to comment
Share on other sites

Tack för er input.

Jag har gått och tittat snett på mina luftningsrör hela dagen. Thomas, du har helt rätt i att 10mm är för stort. Imorgon åker jag och fixar 8mm rör samt ger mig på att böja och löda i aluminium. Har aldrig gjort det förut så det skall blir en intressant dag imorgon. :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Hmmm... jag var säker på att jag hade alu-lod i gömmorna, men inte då. Det är bara silverlod(för hårdlödning av koppar) i långa banor. Jag brukar handla på mig lite lod då jag är i US, det är ruskigt billigt och de har ett utbud som får en Locostare att tappa hakan... :D

Jag tänkte designa en luft rail i Alu så jag får kolla om det går att få tag på Alu-lod någonstans imorgon. Några tips om bra ställen att leta på?

Jag har ruskig respekt för Alu och så snubblar man över en sådan här video på youtube.

Altså, det där gör ju att man tappar all respekt man en gång hade, här skall experimenteras! :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Du har självklart rätt Morty. Plast är ett bra och lätt matrial men det är svårt att se vad det är specat för när man håller det i handen. Stål, alu & koppar är överdimensionerat för mitt behov så hittar jag något i de matrialen så håller det.

Den här skulle sitta som hand i handske: http://www.do88.se/product_thumb.php?img=/images//NT-8.jpg

Jag får kolla upp alu-lod imorgon. Om det inte funkar så blir det plast T't från do88.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

plast nipplarna är hårda och rätt vad det är så kan de spricka.

Jag har råkat ut för det. inte kul när man är 10 mil hemifrån.

Metallen tål mer

Titta här långt ner

http://www.trendab.se/bransleavgas-produkter-c-185-1.aspx

Ni hittar bra länkar! Tack!

Det där stål T-röret funkar fint det med. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde du jagade gram i varje komponent du satte i bilen :)

Här är specen på DO88 kopplingarna (som jag gissar att du redan läst)

"Temperaturtålighet: -45 - 135 grader C

Material: Svart Nylonplast

Kemikaliebestädighet: Smörjmedel (oljor), bränslen (bensin/diesel) , kylvätskor (glykol)

Materialet tål exempelvis inte: Fenoler, starka syror och oxidationsmedel"

Link to comment
Share on other sites

Man kan ta Zinkanoder

Men jag har köpt stavar av en kille på Tradera.

kan nog leta upp hans telnr.

Alutite är ju inte billigt precis.

Helt klart värt att prova. Vad använder man som flussmedel?

Link to comment
Share on other sites

Varför vill du ha ett T-rör och inte ett Y-rör? Flödesmässigt är Y:et att föredra, eller?

Jovisst, men det passar dåligt.

Det för luftningen av kylet och om det tar någon minut extra att få ut luften så kan jag vänta. Om det går så långt att jag måste flödesoptimera luftning är det något seriöst fel på hela kyl-setupen. Då är det dags att tänka om... ;)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Helt klart värt att prova. Vad använder man som flussmedel?

inget fluss.

man tar en mejsel eller en rostfri tråd y,ex, eker och skrapar så man bryter bort oxidhuden

http://www.teknikbloggaren.se/2010/konsten-att-loda-aluminium/

http://www.teknikbloggaren.se/2010/konsten-att-loda-aluminium/

zink smälter vid ca 360 grader och alut vid 660 ge. ca.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

denna har de också men jag tycker den är dyr.

den du visa smälter vid 540gr och det kan vara svårt med aluminium innan man är van för det ändrar inte färg utan helt plötsligt rinner det iväg som kvicksilver

http://www.jula.se/search-result/?q=alutite

Men dessa är billigare

http://shop.ebay.co.uk/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=durafix&_sacat=See-All-Categories

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

den du visa smälter vid 540gr och det kan vara svårt med aluminium innan man är van för det ändrar inte färg utan helt plötsligt rinner det iväg som kvicksilver

Hehehe, jodå det fick jag reda på med besked. Nu har jag övat lite. Det här är svårt men inte omöjligt. :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Kul.

Kör du med Gasol eller acetylen?

Vad har du för "pinne"?

Gasol är renare men kan va svårt att värma stora stycken.

Nån lade i sand för att värmen inte skulle sticka iväg.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Morty: --- plastkopplingar är mindre bra, men min erfarenhet är att om man använder saker som de är tänkta fungerar de ---

Klart att plast fungerar men är man för stark eller bara råkar ta i för hårt eller har för bråttom så är metall hållbarare.

Link to comment
Share on other sites

Kul.

Kör du med Gasol eller acetylen?

Vad har du för "pinne"?

Gasol är renare men kan va svårt att värma stora stycken.

Nån lade i sand för att värmen inte skulle sticka iväg.

Det är pyttebitar som skall lödas så jag kör med butanbrännare från Biltema och de Jula-pinnarna jag länkade in. Det här kräver tålamod och uppmärksamhet i kopiösa mängder. :blink: Men, skam den som ger sig, det här fixar jag om jag får öva lite. :)

Jag har redan provat att göra ett enkelt T som jag provtryckt med 8bar utan problem. Nu skall här böjas och lödas aluminiumrör så det står härliga till! :)

Per "Friskt vågat hälften brunnet" Adelsson ;)

P.S. Själva lodskarven får en annan nyans än aluminiumen runt omkring när jag polerar, den blir svart-grå medan aluminiumen går att polera upp. Gör jag något fel eller kan man förvänta sig det resultatet?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...