DomiSeven Posted August 8, 2011 Posted August 8, 2011 Jag funderar lite på nackkragar, de av hästskotyp. Jag har läst lite på rejsa och de verkar komma fram till att det eventuellt kan öka risken för nackskador, det är en gammal tråd, kanske finns ny info? Hur som helst, det jag tänker på är att det antagligen inte hjälper nämnvärt om det smäller ordentligt, men då har man nog andra problem också. Visserligen är det ju dumt om det ökar risken för skador. Men det kanske avlastar nacken något så man inte blir så trött i nacken? Vi provade på folkrace i helgen där vi hade sånna hästskokragar och i det fallet kändes de bekväma, lite skillnad mot jämna asfaltsbanor men ändå.. Nån som har fakta eller personlig erfarenhet? Det handlar ju inte om tävling (snarare enstaka bandagar)för min del men säkerhetsutrustning tycker jag ändå är något man kan lägga en slant på (jämför med en uppsättning fälgar eller liknande). Quote
Jocke4U Posted August 8, 2011 Posted August 8, 2011 Hej Alex, Är verkligen novis på detta men används inte HANS (http://rallyimport.jetshop.se/ListProducts.aspx?cat=200) inom de flesta racing-grenar?! Då måste ju ju också ha HANS-fästen i hjälmen... Quote
Krolleg Posted August 8, 2011 Posted August 8, 2011 Det finns många som hänvdar att många hade överleft/klarat sig bättre i en olycka utan bilbälte också. Jag är helt övertygad om att en nackkrage ökar säkerheten i 99.9% av fallen. Sen kommer det naturligtviss alltid finnas fall då den faktiskt orsakar mer skada. Och detta grundar jag inte på någon speciellt utan mer att hade det varit så att den faktiskt orsakat mer skada så hade nog FIA och alla de andra bilsportförbunden tagit bort denna typ av krage illa kvikt. Quote
stigge Posted August 8, 2011 Posted August 8, 2011 Nackkrage plus en lätt hjälm. En tung integralkruka i glasfiber frestar på nacken helt i onödan. Quote
Tabac Posted August 8, 2011 Posted August 8, 2011 Jag funderar lite på nackkragar, de av hästskotyp. Jag har läst lite på rejsa och de verkar komma fram till att det eventuellt kan öka risken för nackskador, det är en gammal tråd, kanske finns ny info? Hur som helst, det jag tänker på är att det antagligen inte hjälper nämnvärt om det smäller ordentligt, men då har man nog andra problem också. Visserligen är det ju dumt om det ökar risken för skador. Men det kanske avlastar nacken något så man inte blir så trött i nacken? Vi provade på folkrace i helgen där vi hade sånna hästskokragar och i det fallet kändes de bekväma, lite skillnad mot jämna asfaltsbanor men ändå.. Nån som har fakta eller personlig erfarenhet? Det handlar ju inte om tävling (snarare enstaka bandagar)för min del men säkerhetsutrustning tycker jag ändå är något man kan lägga en slant på (jämför med en uppsättning fälgar eller liknande). Hallå ! Ja säkerheten får man vara uppmärksam på anser jag. Frågan är om det står något i Sv. Bilsportförbundets allmänna Tekn. reglemente ?? Kolla om det finns någon säkerhetsansvarig på Bilsportförbundet, och vad den personen säger om detta. Om man kraschar och det tar tvärstopp, så är det bra om inte hjälmen är för tung. Eftersom huvudet då vill kastas framåt. Det sk. Hans-skyddet har jag inte sett så mycket av här ännu. Fast det fyller säkert sin funktion om det tar tvärstopp. Hans-skyddet är då fastkopplat i hjälmen och ska förhindra att huvudet kan kastas framåt. Men jag har fått den uppfattningen att det är mest bland riktigt snabba sportvagnar och racerbilar med höga snittfarter som det används. Och i Amerika på Indycar, där dom har betongmur runt banan. Jag har den engelska TV-kanalen Motors-TV. Jag kollar ofta på sportbils-mästerskap från olika banor nere i Europa och från England. (Även Caterham-mästerskapet i England) På flera banor så tycker jag Armco-räcket sitter lite väl nära banan. Så när en del bilar kommer utanför asfalten och tappar greppet, så är det lätt hänt att dom sätter bilen i Armco-räcket. Och med dom höga snittfarter dom har där så förstår man att det är direkt o-hälsosamt- om och när det tar tvärstopp. En sak man bör kolla är ju att naturligtvis att dom där öglorna i golvet som fyrpunkts-bältet (el.-sexpunktsbältet) sitter fast i är ordentligt förankrade, gärna med stor bricka på undersidan och nya låsmuttrar. Och att fastsättningen av stolen är ordentligt gjort. Quote
Morty Posted August 8, 2011 Posted August 8, 2011 Jag kör med nackkrage i år av 360 typen (http://www.flatoutperformance.se/shop/index.php?act=viewProd&productId=2999). Brukade få "träningsvärk" i nackmusklerna innan och det är betydligt bättre i år, dvs jag känner inget i nacken efter körningarna. Om sen det är för att jag kört mer och fått upp styrkan i nacken eller att det faktiskt hjälper kan jag inte uttala mg om. Kommer att fortsätta med kragen till HANS kravet träder i kraft 2013 för nationella tävlingar i racing. Quote
cealm Posted August 8, 2011 Posted August 8, 2011 Tabac: --- Och att fastsättningen av stolen är ordentligt gjort. --- Att stolen skall sitta fast är viktigt men inte för bältesfunktionen eller hur. Mina bältesfästen sitter helt och hållet i ramen och i bågen, för stolarna är det egentligen endast "egentyngd" som skall tas upp av fastsättning, inget av min vikt. Men det kanske är annorlunda på andra bilar och för de som har 4-5-6 punktsbälten. Jag har 3-punkt. Jag provade en enkel krage som Biltema har den var bra vad avser drag, den tätar fint i nacken så när man kör i plus 10 och lägre temp i någon mil så känns det bättre och varmare. Hurvida just Biltemas är bra eller ej i övrigt vet jag inte men som sagt på ett sätt är den bra det är utprovat. Quote
DomiSeven Posted August 8, 2011 Author Posted August 8, 2011 (edited) Morty, är stoppningen/skummet hårt i den där kragen? Vad är det för innerdiameter? Edited August 8, 2011 by DomiSeven Quote
Morty Posted August 8, 2011 Posted August 8, 2011 DomiSeven, jag kan kolla innerdiametern imorgon. Nu har jag precis lagt klinkers utanför rummet där nackkragen ligger och kan inte gå på golvet förrän imorgon. Stoppningen är ganska fast men man känner inte av den när man har den på sig. Jag har med min till Kinnekulle så vill du känna och prova den kan du göra det. Quote
Morty Posted August 9, 2011 Posted August 9, 2011 Innerdiameter är 15cm på längden och 12,5cm på tvären. Quote
DomiSeven Posted August 9, 2011 Author Posted August 9, 2011 Nu inser jag hur kortkat det var att fråga efter diameter, omkrets kanske är mer användbart. :P Det skulle ju kunna gå att räkna ut men nu låter det ju som att den är oval? Quote
Morty Posted August 9, 2011 Posted August 9, 2011 Jag som tyckte det lät bra att du ville ha diameter, enklare för mig :) Inneromkrets 45-46cm Ytteromkrets 89 cm Höjd 50 mm Quote
DomiSeven Posted August 9, 2011 Author Posted August 9, 2011 Det är alltså ca 10cm mer omkrets än min hals.. Quote
Morty Posted August 10, 2011 Posted August 10, 2011 Ja stämmer nog ganska väl, min hals är ca 38 - 39cm. Balaklava, underställspolo och overall ska också emellan, plus att man vill ha lite rörelse frihet :racesmile: Quote
Libell Posted August 14, 2011 Posted August 14, 2011 Tabac: --- Och att fastsättningen av stolen är ordentligt gjort. --- Att stolen skall sitta fast är viktigt men inte för bältesfunktionen eller hur. Mina bältesfästen sitter helt och hållet i ramen och i bågen, för stolarna är det egentligen endast "egentyngd" som skall tas upp av fastsättning, inget av min vikt. Vid en "frontsmäll" kanske det stämmer, men tyvärr så kommer smällen ganska ofta ifrån sidan eller bakifrån och då gäller det att stolen sitter fast eller inte ger med sig. Vid FIA-test så skall stolen (och infästningen) klara 20G bakifrån :blink: och 15G från sidan (med en testdocka som väger 75kg). Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.