Rayman Posted July 24, 2011 Share Posted July 24, 2011 jag är i planeringsstadiet för min 3e kärra och är på jakt efter en motor till den från en rakmonterad framhjulsdriven bil. den enda jag hittat är audi 80 och 100 serierna. sen finns de ju massa pickups o lastbilar men det är inget intressant. det kommer bli till ett väldigt udda bygge :) vad finns det för andra bilar där ute? gärna med så kort växellåda som möjligt. går växelspaken rätt ner i lådan som på type 9 eller är det vajer/stånga imellan? lådan ser ju rätt så kort ut nämligen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted July 24, 2011 Share Posted July 24, 2011 Tidiga Saab 900 har väl längsmonterad motor å framhjulsdrift. Inte så sportig men.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 24, 2011 Share Posted July 24, 2011 Gamla SAAB 99/900 och V4 Audi femmorna är ju fina maskiner så det borde räcka med det :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted July 24, 2011 Author Share Posted July 24, 2011 mm men vill utforska alla alternativ. de saab motorerna där växellådan va en del av oljetråget, satt drivknutarna i fram eller bakkant av motorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 25, 2011 Share Posted July 25, 2011 (edited) mm men vill utforska alla alternativ. de saab motorerna där växellådan va en del av oljetråget, satt drivknutarna i fram eller bakkant av motorn? Drivknutarna går ut längst bak på lådan. Dessa motorer sitter ju bak och fram i Saaben med kopplingen längst fram och remskivan mot torpedväggen. 16V turbon ligger ju på 175 hk och går ju lätt att få lite till ur dom. Motorn lutar 45 grader åt höger, så den blir inte så jättehög, men blir å andra sidan lite bredare. Edited July 25, 2011 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 25, 2011 Share Posted July 25, 2011 Gamla Renaulter R16 t.ex.m.fl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted July 25, 2011 Author Share Posted July 25, 2011 jag tänkte mer på bilar som finns att få tag på ganska lätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sonny Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Alfasud Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Alfasud är nästan omöjlig att få tag på. Motorn är en vattenkyld boxer med 4 cyl, mycket bra och fin motor medan resten av bilen snabbt rostade bort pga undermålig konstruktion. Kan vara för bred om man ska ha den till ett bygge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Nä som sagt Audi 4 o 5cyl o V6 o äldre Passat är nog både bäst och enklast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted July 27, 2011 Author Share Posted July 27, 2011 det är avståndet mellan framsidan av motorn och drivaxeltapparna som jag vill ha så absolut litet som möjligt. finns det någon tvärställd motor där diffen sitter framför motorn istället för bakom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 28, 2011 Share Posted July 28, 2011 Peugeot har ju motorn lutande bakåt i stællet før framåt, tex 307 407, men detblir nog inte så lætt att hitta en bil dær drivaxlarna går ut framfør motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted July 28, 2011 Share Posted July 28, 2011 Porsche är ju ett alternativ om du vill ha drivaxlarna framför motorn. Eller en gammal folka om det är tight budget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted July 28, 2011 Author Share Posted July 28, 2011 (edited) nja inte tight budget men känns oöndigt o lägga en jävla massa extra pengar för några centimeter. en folka va visserligen en bra ide. ska kolla på en sån. va på skroten igår o tog lite mått. både motor och växellåda är bara 110cm. 70 från framsidan av motorn till drivaxeltapparna. EDIT: de va väldigt mycket mindre pulver i en folka än vad jag kom ihåg. mitt specialprojekt kommer nog landa "några" kilo mer än en seven så... Edited July 28, 2011 by Rayman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 29, 2011 Share Posted July 29, 2011 (edited) Jag var på en bilverkstad idag och de bytte motor på en Chevrolet trans sport tror jag de heter. En familje buss/van med V6 i olika storl. och 2,3l 4 cyl Där är visserligen tvärställd motor med växellådan längs med motorn så drivaxlarna går längs motorblocket. http://sv.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Trans_Sport Edited July 29, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted July 30, 2011 Author Share Posted July 30, 2011 nja det hjälper mig tyvärr inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 30, 2011 Share Posted July 30, 2011 Cadillac Eldorado 1970, rakmonterad 8,2 liters v8 och framhjulsdrift. En sån ska du ha. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rayman Posted July 31, 2011 Author Share Posted July 31, 2011 (edited) ok thread is dead... Edited July 31, 2011 by Rayman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.