Jump to content

söker framhjulsdriven rakmonterad motor


Rayman

Recommended Posts

jag är i planeringsstadiet för min 3e kärra och är på jakt efter en motor till den från en rakmonterad framhjulsdriven bil. den enda jag hittat är audi 80 och 100 serierna. sen finns de ju massa pickups o lastbilar men det är inget intressant. det kommer bli till ett väldigt udda bygge :) vad finns det för andra bilar där ute? gärna med så kort växellåda som möjligt.

går växelspaken rätt ner i lådan som på type 9 eller är det vajer/stånga imellan? lådan ser ju rätt så kort ut nämligen...

Link to comment
Share on other sites

mm men vill utforska alla alternativ.

de saab motorerna där växellådan va en del av oljetråget, satt drivknutarna i fram eller bakkant av motorn?

Drivknutarna går ut längst bak på lådan. Dessa motorer sitter ju bak och fram i Saaben med kopplingen längst fram och remskivan mot torpedväggen. 16V turbon ligger ju på 175 hk och går ju lätt att få lite till ur dom. Motorn lutar 45 grader åt höger, så den blir inte så jättehög, men blir å andra sidan lite bredare.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Alfasud är nästan omöjlig att få tag på.

Motorn är en vattenkyld boxer med 4 cyl, mycket bra och fin motor medan resten av bilen snabbt rostade bort pga undermålig konstruktion.

Kan vara för bred om man ska ha den till ett bygge.

Link to comment
Share on other sites

det är avståndet mellan framsidan av motorn och drivaxeltapparna som jag vill ha så absolut litet som möjligt.

finns det någon tvärställd motor där diffen sitter framför motorn istället för bakom?

Link to comment
Share on other sites

nja inte tight budget men känns oöndigt o lägga en jävla massa extra pengar för några centimeter. en folka va visserligen en bra ide. ska kolla på en sån.

va på skroten igår o tog lite mått. både motor och växellåda är bara 110cm. 70 från framsidan av motorn till drivaxeltapparna.

EDIT:

de va väldigt mycket mindre pulver i en folka än vad jag kom ihåg. mitt specialprojekt kommer nog landa "några" kilo mer än en seven så...

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Jag var på en bilverkstad idag och de bytte motor på en Chevrolet trans sport tror jag de heter. En familje buss/van med V6 i olika storl. och 2,3l 4 cyl

Där är visserligen tvärställd motor med växellådan längs med motorn så drivaxlarna går längs motorblocket.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Trans_Sport

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...