Jump to content

Recommended Posts

Posted

jag är i planeringsstadiet för min 3e kärra och är på jakt efter en motor till den från en rakmonterad framhjulsdriven bil. den enda jag hittat är audi 80 och 100 serierna. sen finns de ju massa pickups o lastbilar men det är inget intressant. det kommer bli till ett väldigt udda bygge :) vad finns det för andra bilar där ute? gärna med så kort växellåda som möjligt.

går växelspaken rätt ner i lådan som på type 9 eller är det vajer/stånga imellan? lådan ser ju rätt så kort ut nämligen...

Posted

Tidiga Saab 900 har väl längsmonterad motor å framhjulsdrift. Inte så sportig men..

Posted

Gamla SAAB 99/900 och V4

Audi femmorna är ju fina maskiner så det borde räcka med det :notworthy:

Posted

mm men vill utforska alla alternativ.

de saab motorerna där växellådan va en del av oljetråget, satt drivknutarna i fram eller bakkant av motorn?

Posted (edited)

mm men vill utforska alla alternativ.

de saab motorerna där växellådan va en del av oljetråget, satt drivknutarna i fram eller bakkant av motorn?

Drivknutarna går ut längst bak på lådan. Dessa motorer sitter ju bak och fram i Saaben med kopplingen längst fram och remskivan mot torpedväggen. 16V turbon ligger ju på 175 hk och går ju lätt att få lite till ur dom. Motorn lutar 45 grader åt höger, så den blir inte så jättehög, men blir å andra sidan lite bredare.

Edited by Christer J
Posted

Alfasud är nästan omöjlig att få tag på.

Motorn är en vattenkyld boxer med 4 cyl, mycket bra och fin motor medan resten av bilen snabbt rostade bort pga undermålig konstruktion.

Kan vara för bred om man ska ha den till ett bygge.

Posted

Nä som sagt Audi 4 o 5cyl o V6 o äldre Passat är nog både bäst och enklast.

Posted

det är avståndet mellan framsidan av motorn och drivaxeltapparna som jag vill ha så absolut litet som möjligt.

finns det någon tvärställd motor där diffen sitter framför motorn istället för bakom?

Posted

Peugeot har ju motorn lutande bakåt i stællet før framåt, tex 307 407, men detblir nog inte så lætt att hitta en bil dær drivaxlarna går ut framfør motorn.

Posted

Porsche är ju ett alternativ om du vill ha drivaxlarna framför motorn. Eller en gammal folka om det är tight budget.

Posted (edited)

nja inte tight budget men känns oöndigt o lägga en jävla massa extra pengar för några centimeter. en folka va visserligen en bra ide. ska kolla på en sån.

va på skroten igår o tog lite mått. både motor och växellåda är bara 110cm. 70 från framsidan av motorn till drivaxeltapparna.

EDIT:

de va väldigt mycket mindre pulver i en folka än vad jag kom ihåg. mitt specialprojekt kommer nog landa "några" kilo mer än en seven så...

Edited by Rayman
Posted (edited)

Jag var på en bilverkstad idag och de bytte motor på en Chevrolet trans sport tror jag de heter. En familje buss/van med V6 i olika storl. och 2,3l 4 cyl

Där är visserligen tvärställd motor med växellådan längs med motorn så drivaxlarna går längs motorblocket.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Trans_Sport

Edited by Thomas
Posted

Cadillac Eldorado 1970, rakmonterad 8,2 liters v8 och framhjulsdrift. En sån ska du ha. :thumbsup:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...