Jump to content

Hur spänner ni era bilar på släpet?


Jocke4U

Recommended Posts

Hej,

Kollade hur man spänner fast en bil på släp och åsikterna är olika som vanligt :)

- Använder ni special-hjulspännare (spännare med krok och band med ögla) eller vanliga spännband?

Vanliga spännband är ju smidigare eftersom användningsområdet är större men tar kanske lite längre tid att spänna.

En bild med vanliga spännband...

290-new_2005-07-08-agf00012.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hjulspännband från Swedol för runt 120 kr styck. Bandet är 3 meter eller så med en ögla i ena änden. Man trär bandet i öglan och lägger över hjulet och spänner fast. Ett band på varje hjul. Två band spänner framåt och två band spänner bakåt. Bärgarna brukar spänna fast sina "hämtbilar" på motsvarande sätt när de står på bärgarflaket och dessa killar och tjejer tror jag väljer en bra metod.

Edit: Tillägg: Artno Swedol BS-1633

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Kollade hur man spänner fast en bil på släp och åsikterna är olika som vanligt :)

- Använder ni special-hjulspännare (spännare med krok och band med ögla) eller vanliga spännband?

Vanliga spännband är ju smidigare eftersom användningsområdet är större men tar kanske lite längre tid att spänna.

En bild med vanliga spännband...

290-new_2005-07-08-agf00012.jpg

Hallå ! Förutom spännband så kan man tillverka egna stopp-bockar av aluminium eller vanlig plåt och

sätta framför eller bakom hjulen. Dessa stoppbockar kan vara försedda med hål, så att man stoppar i långa

bult och drar fast med bricka och mutter.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder spännbandet som Calle refererar till. Två bakåt och ett framåt som jag drar genom fälgarna.

I övrigt kör jag täckt släp så folk tror man är på väg till återvinningen med skräp ;-)

Link to comment
Share on other sites

Läste lite mer och tror inte det är ok att dra igenom fälgar utan skall ligga över däcket och dras närmast vinkelrätt emot lastplanet (ej framåt/bakåt). Vid mindre lutning (<10 grader) och lättare fordon (<3500 kg) skall det räcka med surrning av ett hjulpar....men det känns ju sådär...3-4 känns bättre..

Mer info: http://www20.vv.se/vvfs/htm/1978nr010.htm (Sektion 3)

Blir att ta en tripp till Swedol och skaffa 3 st sådana.

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Ska du köra upp för BE kort så gäller att spänna hjulen rakt ner över däcken, och sedan ytterligare två spännband från karossen, ett framåt och ett bakåt för att ta upp dom krafterna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...