Jocke4U Posted July 21, 2011 Share Posted July 21, 2011 Hej, Kollade hur man spänner fast en bil på släp och åsikterna är olika som vanligt :) - Använder ni special-hjulspännare (spännare med krok och band med ögla) eller vanliga spännband? Vanliga spännband är ju smidigare eftersom användningsområdet är större men tar kanske lite längre tid att spänna. En bild med vanliga spännband... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 21, 2011 Share Posted July 21, 2011 (edited) Hjulspännband från Swedol för runt 120 kr styck. Bandet är 3 meter eller så med en ögla i ena änden. Man trär bandet i öglan och lägger över hjulet och spänner fast. Ett band på varje hjul. Två band spänner framåt och två band spänner bakåt. Bärgarna brukar spänna fast sina "hämtbilar" på motsvarande sätt när de står på bärgarflaket och dessa killar och tjejer tror jag väljer en bra metod. Edit: Tillägg: Artno Swedol BS-1633 Edited July 21, 2011 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted July 21, 2011 Share Posted July 21, 2011 Hej, Kollade hur man spänner fast en bil på släp och åsikterna är olika som vanligt :) - Använder ni special-hjulspännare (spännare med krok och band med ögla) eller vanliga spännband? Vanliga spännband är ju smidigare eftersom användningsområdet är större men tar kanske lite längre tid att spänna. En bild med vanliga spännband... Hallå ! Förutom spännband så kan man tillverka egna stopp-bockar av aluminium eller vanlig plåt och sätta framför eller bakom hjulen. Dessa stoppbockar kan vara försedda med hål, så att man stoppar i långa bult och drar fast med bricka och mutter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 21, 2011 Share Posted July 21, 2011 Jag använder spännbandet som Calle refererar till. Två bakåt och ett framåt som jag drar genom fälgarna. I övrigt kör jag täckt släp så folk tror man är på väg till återvinningen med skräp ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 21, 2011 Author Share Posted July 21, 2011 (edited) Läste lite mer och tror inte det är ok att dra igenom fälgar utan skall ligga över däcket och dras närmast vinkelrätt emot lastplanet (ej framåt/bakåt). Vid mindre lutning (<10 grader) och lättare fordon (<3500 kg) skall det räcka med surrning av ett hjulpar....men det känns ju sådär...3-4 känns bättre.. Mer info: http://www20.vv.se/vvfs/htm/1978nr010.htm (Sektion 3) Blir att ta en tripp till Swedol och skaffa 3 st sådana. Edited July 21, 2011 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 21, 2011 Share Posted July 21, 2011 Köp 4 så har du. Hjulspännbanden är suveräna till all typ av surrning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 21, 2011 Share Posted July 21, 2011 Jag uppfyller "Surrning skall ges en riktning så nära vinkelrät mot lastplanet som möjligt", dvs ännu en tolkningsfråga.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted July 21, 2011 Share Posted July 21, 2011 Ett tips. Då ni har dragit klart spännarna ska dom fällas ihop mot spännbandet, det låser spännaren så den inte går upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 22, 2011 Share Posted July 22, 2011 Ska du köra upp för BE kort så gäller att spänna hjulen rakt ner över däcken, och sedan ytterligare två spännband från karossen, ett framåt och ett bakåt för att ta upp dom krafterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.