Jump to content

Recommended Posts

Att bygga en "F1 bil" och få den godkänd = omöjligt?

Typ denna vore najs på gatan :D

http://www.billzilla.org/tyrellf1.jpg

Eller går det med lite ljusen mm...

Antar att det är massa regler som stoppar typ måste ha skärmar får ej ha stor vinge o spoiler..............

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Link to comment
Share on other sites

Det lär åka en äldre Formula 1 bil i Japan på gatan reggad och brukbar. men med tanke på hur de motorerna är konstruerade så skulle inte jag vilja stå speciellt länge vid ett rödljus med en sådan, de lär skära eller brinna upp innan de slår om till grönt....

Nu var det väl kanske inte motorn du tänkte på i första hand att kopiera kanske...... ;)

Är inte en Sjua nära nog en fattigmans formula 1??? :wohow: :wohow: :wohow:

Link to comment
Share on other sites

MDS har väl någon slags demobil som är en F1 bil.

Har för mej att jag såg en sådan i något blad som dom skickade ut.

Det borde gå och rega en sådan. Det är ju samma regler som gäller då som vid bygge av en Sjua.

Link to comment
Share on other sites

Nu var det väl kanske inte motorn du tänkte på i första hand att kopiera kanske...... ;)

Man kan ju ta motorn från en Saab 900 (äldre modellen) lägdsmonterad är den ju (om jag inte minns fel, det var länge sedan pappa ägde en sån), så det är ju bara att vända på steken så har man allt klart för bakhjulsdrift och mittmonterad motor :) Vore ju kul att pröva på något sånt :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Det lär åka en äldre Formula 1 bil i Japan på gatan reggad och brukbar. men med tanke på hur de motorerna är konstruerade så skulle inte jag vilja stå speciellt länge vid ett rödljus med en sådan, de lär skära eller brinna upp innan de slår om till grönt....

Nu var det väl kanske inte motorn du tänkte på i första hand att kopiera kanske...... ;)

Är inte en Sjua nära nog en fattigmans formula 1???  :wohow:  :wohow:  :wohow:

jag har en gammal auoto mobil tidning med en japan som bygt om en formel 3000 bil till gata men han hadde bytt motorn till en v6:a från alfa tror jag det var. fast det var kanske inte den du tenkte på. :)

Link to comment
Share on other sites

Japan är stort så det finns säkert fler galningar......

ja det fins det nog säkert. dom har hårda regler i japan killen som jag läste om fick köpa 3 chassien bara för att motsvarande bilprovningen i japan ville ha ett par chassien att testa hollfastheten på..... kan inte varit billigt att köpa 3 formel 3000 chassien.

om det är nån som vill så kan jag scana in reportaget och maila. :)

Link to comment
Share on other sites

Det fanns en gatreggad formel ford (eler liknande) i Sverige på 60-talet. Killen tycket det blev för dyrt med dragbil.

Med någorlunda sansad motor tror jag inte det skulle vara några stora problem idag heller. Frånsett att utseendet skulle bli lite säreget :rolleyes: med lampor och strålkastare monterade enligt reglerna.

Link to comment
Share on other sites

Nu var det väl kanske inte motorn du tänkte på i första hand att kopiera kanske...... ;)

Man kan ju ta motorn från en Saab 900 (äldre modellen) lägdsmonterad är den ju (om jag inte minns fel, det var länge sedan pappa ägde en sån), så det är ju bara att vända på steken så har man allt klart för bakhjulsdrift och mittmonterad motor :) Vore ju kul att pröva på något sånt :wohow:

Hejsan!

Behövs inte vända på någon stek :)

Drivaxlarna sitter fästade i växellådan i bakre ändan av motorn!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej

Att ta en formelbil byggd för bana och gatregga är inte så enkelt. Oftast brukar hjulupphängningar och i vissa fall ram vara underdimensionerade för gatbruk (bilen måste ju tåla ojämnheter och liknande). Utseendet blir inte så formellikt med skärmar och lysen heller.

Vill man absolut göra något liknande är det bara att sätta sig in i regelverket och börja bygga.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Guest real7
Man kan ju ta motorn från en Saab 900 (äldre modellen) lägdsmonterad är den ju (om jag inte minns fel, det var länge sedan pappa ägde en sån), så det är ju bara att vända på steken så har man allt klart för bakhjulsdrift och mittmonterad motor  Vore ju kul att pröva på något sånt 

Finns ett sådant kit, svensktillverkat. Sniper heter bilen.

Det lär åka en äldre Formula 1 bil i Japan på gatan reggad och brukbar. men med tanke på hur de motorerna är konstruerade så skulle inte jag vilja stå speciellt länge vid ett rödljus med en sådan, de lär skära eller brinna upp innan de slår om till grönt....

En gammal (Reynard tror jag) F3000(FNippon) med Nissan V6.

Det fanns en gatreggad formel ford (eler liknande) i Sverige på 60-talet. Killen tycket det blev för dyrt med dragbil.

Ej hört tidigare men det kanske skulle vara en lösning för mig...

Annars finns det en gammal Fvee reggad med Saab V4 Turbo (!)

Köp min VanDiemen FF goa herrn & bygg en vetja!

Link to comment
Share on other sites

jag har läst om snipern men det var ett tag sen. bygger dom nå bilar? har sökt på nätet men det ända jag hittade var bilder från ett race med elbilar och då hadde upphovsmannen tillsamans med nån skola byggt en eldriven sniper.

om den nu fortfarande finns är det nån som vet priset mm?

Link to comment
Share on other sites

Guest real7

Ett litet sammanträffande...

Efter att inte ha ägnat Snipern en tanke på flera år kom den på tal här igår.

På väg hem från jobbet igår åkte jag förbi Eslöv för att hämta sevenklubbens nya klubbjackor.

Det visade sig då att dem jag hämtade jackorna hos var folket bakom Sniper!

De har sammanlagt byggt 13 stycken varav två med elmotor. Den senaste har krommolyram & MCmotor.

Tyvärr hade de bråttom iväg så vi hann inte snacka så mycket. Jag kan ta reda på mer om någon är intresserad.

B

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet något om MDS demobil? existerar den:)?

kolla in på www.mds.se

Om du menar Ferrarin så gör den det, snyggt bygge men inget för mig... så mycket vistas jag inte i bilen så jag behöver en stereo för 100000 där, och om jag skulle äga en ferrari så inte f-n skulle där vara behov av en stereo.

Där finns annat ljud att lyssna på......

Link to comment
Share on other sites

Ett litet sammanträffande...

Efter att inte ha ägnat Snipern en tanke på flera år kom den på tal här igår.

På väg hem från jobbet igår åkte jag förbi Eslöv för att hämta sevenklubbens nya klubbjackor.

Det visade sig då att dem jag hämtade jackorna hos var folket bakom Sniper!

De har sammanlagt byggt 13 stycken varav två med elmotor. Den senaste har krommolyram & MCmotor.

Tyvärr hade de bråttom iväg så vi hann inte snacka så mycket. Jag kan ta reda på mer om någon är intresserad.

B

ja snipern kan ju va ett alternativ till 7:an så det skulle vara interesant om du skulle kunna ta reda på vad dom tar för ram kaross mm. skulle vara kul om du kunde få fram lite spec också som tex vikt längd bred mm.

det ända negativa med snipern är väll att man har fötterna typ 2 dm från nosen. intå så kul om man skulle smälla.

men det är klart man kan ju skippa baksätet och göra den ensitsig så kommer man ju en bit bakåt. :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, man undrar vad som hände med dom (Ariel). :blink:

Det var mycket skriverier och tester i engelsk motorpress när den kom men nu ser man nästan aldrig till dem längre. Undrar hur mycket man skulle behöva bygga om dem för att kunna gatregga dem i Sverige.....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...