Jump to content

Kan man pilla isär växellådan?


_coffe_

Recommended Posts

Jag som älskar att skruva isär saker i så små bitar som möjligt stod idag och tittade på min växellåda, och diff med för den delen, och funderade på om den är lätt att pilla isär? Alltså så att jag får ut alla kuggar och drev.

Är det någon risk med att göra det?

Min tanke var mer att få ut allt, få allting tvättar och rengjort, få på någon snygg färg och sen sätta ihop det igen, det borde väl inte vara några problem??

Diffen däremot såg inte så svår ut, har en 7" diff. Där såg det ut att vara bara alla bultar på baksidan, så kan man nog dra isär alltihop, antar att ingående axel sitter med splines till innanmätet?

Link to comment
Share on other sites

Ja oftast kan man få isär saker, men det är inte alltid som man får ihop dessa på samma sätt igen.

Mitt svar är, är det en fungerande växellåda utan några felvarför så plocka isär den? Tvätta och måla gör man ju på utsidan oftast och då behöver den inte isär, eller?

Skaffa en "skrotväxellåda" av samma typ och skruva isär den för att se hur denser ut invändigt alternativt en sprängskiss.

Nej, det som är helt skall inte isär. Det är mitt svar på frågan om risk.

SEndan håller jag med dig att det är kul att se hur saker ser ut invändigt har man tur kan man få se det hos andra.........

Link to comment
Share on other sites

Haha, ja.. Det är nog lite sanning i det du säger... Trots erfarenheten jag har av att ha pillat isär saker som aldrig funkar igen efter jag lite ambitiöst försökt skruva ihop det, så kan jag aldrig sluta fundera på hur det ser ut inuti :D

Link to comment
Share on other sites

Lyft på locket och titta.

När/om du plockar isär så var jättenoga på hur det satt. alla ev, schims måste tillbaka på exakt samma ställe och i t.ex. växellådor så finns det låsringa som ska vara vända med rätt sida bakåt. I ibland krävs avdragare och att men vet vad man gör så man inte har sönder något.Och så måste man ibland lossa vissa bultar utifrån. Du kan skölja den invändigt utan lock men håll koll på ev. fjädrar och kulor som ska hålla växeln i läge.

Annars skaffa en manual.

Link to comment
Share on other sites

Frågan kanske inte borde vara om "man kan" utan "varför?" för isär det, det får man alltid. ;)

Men att riska det för lite "snygg färg" känns vågat... :huh:

Link to comment
Share on other sites

Nä, färg kan man ju så klart få på ändå. Enda anledning i så fall var för att jag är så nyfiken på att pilla isär saker och se hur det funkar, men det verkar ju onekligen som om det är något jag ska låta bli.

Får se om jag kan hitta en skrotad låta att pilla isär, om jag nu är så nyfiken :)

Link to comment
Share on other sites

Nä, färg kan man ju så klart få på ändå. Enda anledning i så fall var för att jag är så nyfiken på att pilla isär saker och se hur det funkar, men det verkar ju onekligen som om det är något jag ska låta bli.

Får se om jag kan hitta en skrotad låta att pilla isär, om jag nu är så nyfiken :)

Visst är det kul att plocka isär =)

Men jag tror inte att jag får ihop den här växellådan så att den funkar igen.. :)

http://tinyurl.com/3mew3fw

Denna växellåda var målad innan den rasade, ersättningslådan blev ej målad..

Får se om bilderna avskräcker dig :)

/J!

Edited by Amoz
Link to comment
Share on other sites

Så blir det när man spinner/burnar på ett hjul.

Ja, den lådan satt inte länge i bilen :)

Köptes dock begagnad med okänt milantal, och rasade i en rondell.

Hittade en låda med lägre utväxling, och den har funkat sen dess =)

Link to comment
Share on other sites

Jag såg det.. Bara den årsmodellen som har nållager i satellitdreven, alla andra har en kupad stålbricka som lager. Antar att dom kom på problemet ganska snart iom att de senare inte heller har nållager. I min förra låda fick jag exakt samma haveri och bytte hus och diff från en 87a som låg. Fick flytta över H mätardrevet och slutväxeln.

Link to comment
Share on other sites

Ja det skulle ju gå att renovera, men hade inte den tiden, då det tyvärr rasar när man egentligen inte har tid :)

Tänk om man kunde planera in ras, eller en planerad renovering innan nästa ras kanske vore bättre.

93-ans låda var väl ett försök att få den tystare, det nållagren glider mot är nog väldigt mjuk plast,

känns nästan som gummi efter en 30-40 tusen mil..

Trivs med bilen, och har under åren bara bytt ett par lådor, är inne på min fjärde begagnade låda :racesmile:

Är med vid ett par banträffar om året, undviker hjulspinn i möjligaste mån, men man har ju inte alltid kontroll :)

Finns ju kraftigare lådor och bättre diffar att köpa, så om man sparar ett tag kan man ju bygga så det håller,

men så hårt trimmat kör jag inte (än)..

Link to comment
Share on other sites

Amoz: --- Trivs med bilen, och har under åren bara bytt ett par lådor, är inne på min fjärde begagnade låda ---

Gillar uttrycket "bara bytt ett par lådor"........

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är bara att byta. MAn får in snitsen efter ett par gånger. 4 timmar ungefär. Jag hade tur, förra året sålde SDCC ut nya -93 automatlådor för 3000. Då min gått 8000 efter diffbytet och totalt 30000 och det kändes lite slakt mellan växlingarna så slog jag till. Går kanon nu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...