vedde Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Hej En fråga som jag har, kan jag koppla in min kabelhärva från R1:an på ett bilbatteri med 12v och 45Ah? R1:an vill ju enligt uppgift ha ett 12v - 8Ah batteri. Är det Volten eller Amperen som är avgörande? Jag har ju tänkt att köra med startmotor som back och då räcker kanske inte ett 8Ah batteri till så många meter, å andra sidan vill jag ju inte "bränna" upp min R1 kabelhärva. /Fredrik Quote
Rikard Larsson Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Du kan aldrig ha för många Ah. Om vi ska jämföra mer bilrelarerat så är det som om att motorn skulle få för mycket soppa om man hade stor tank :) Typ... Det enda jag kan tänka mig är kanske att generatorn är för klen för att ladda upp ett stort battei på rimlig tid. Men tveksamt om man inte tar ett megastort. Quote
Jocke4U Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Två mindre kanske, ett separat till backen? Tror XTR/Mattias har/hade detta ... Quote
Christer J Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Håller med Rikard. MC generatorn är inte så stor och hinner inte ladda ett stort batteri så mycket. Rekommenderar ett större batteri och ladda det hemma emellanåt. Finns det uppgift på hur många watt generatorn ger på motorn? intressant att veta om strömmen räcker till belysningen bla. Då MCn har färre lampor så blir marginalen ännu mindre för generatorn att ladda batteriet. Quote
vedde Posted July 6, 2011 Author Posted July 6, 2011 Tack för det, ingen risk för skada alltså, tänkte koppla på ett batteri på härvan för att kolla sladdar, kopplingar och instrumentet & datorn. Christer - om man byter till LED på alla utom Strålkastare borde det väl räcka till? Förstår att de är mer stömsnåla. Strands har ett gäng fina LED trekammarlyktor för bak på bilen. Blir nog att köra med dubbla batterier, ett MC till motor och belysning och sedan ett bilbatteri enkom för Backens startmotor som man laddar hemma. Bra för det bygger vikt! /Fredrik Quote
vedde Posted July 13, 2011 Author Posted July 13, 2011 Hej Christer detta är vad jag fick fram om generatorn: Charging system System type A.C. magneto Model (manufacturer) F4T850 (MITSUBISHI) Normal output 14 V/560 W at 5,000 r/min Stator coil resistance/color 0.14 0.18 Ω at 20C (68F)/W-W Rectifier/regulator Regulator type Semi conductor short circuit Model ( manufacture) FH011AA ( SHINDENGEN) No-load regulated voltage 14.3 15.1 V Rectifier capacity 50 A Withstand voltage 100 V Battery Battery type YTZ10S Battery voltage/capacity 12 V/8.6 Ah Specific gravity 1.310 Manufacturer YUASA Ten hour rate amperage 0.8 A Kanske inte räcker riktigt för bilbatteri eller? /Fredrik Quote
Christer J Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Det ska väl fungera om du inte har alltför mycket förbrukare utöver belysningen. Ledlampor bak och pos lamporna fram spar lite effekt. Batteriet i MCn är väl så litet man kan ha för att spara plats och vikt. Men kanske får du räkna med att ladda ett bilbatteri ibland. Quote
vedde Posted July 14, 2011 Author Posted July 14, 2011 Tack Jag tror att jag kör med dubbla batterier, ett MC för motor och belysning o s v och ett Bilbatteri enkom för backen. Verkar enklast så och den adderade vikten är välkommen. /Fredrik Quote
Thomas Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 Då ska den väl ladda 40A och det är vad de tidiga växelströmmarna gjorde på bilarna. Men lätt att räkna på. Pumpen drar en del om det är sprut. och strålkastarna, Elfläkt. (det andra skulle du ha dioder till) Det borde klara sig. Pump 5-8A strålk.5A Fläkt 8-10A? Baklysen 1A Boxen? 1-5A? Broms o blinkers är inte på nån längre stund. så ca, 25 A Quote
Thornad Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 Jag skulle inte rekomendera att du har ett batteri med mer Ah än det som var orginal i MCn. Laddningen på MC-motor är inte gjord för att klara ett större batteri, då går den ihjäl rätt snabbt. Jag har ett MC-batteri till motor och ett separat bilbatteri av mindre modell till el-backen. Motorn laggar endast MC-batteriet, backen har ingen laddning vid körning. Sedan har jag ett uttag för laddning via 220v laggare med indikering samt en brytare för att växla mellan motor och backbatteri. Det stoppar jag i över natten, det räcker gott. Man ska ju bramåt inte bakåt. // Peter Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.