Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjenna gubbs (finns väl ingen gumma här ;) )

Har monterat alla lampor och det funkar det mesta som det skall. Dock går blinkers snabbt som inte alla lamporna var inkopplade. Det jag såg visuellt är att knappen för varningsblinkersen lyser när man blinkar höger så denna indikator är felkopplad men kan det ställa till det?

Alla lampor är vanliga glödlampor (inga LED).

Har ni nåt snabbt tips? ;)

Skall lusläsa inkopplingsschemat på SAAB'en också...

Posted

Kolla schemat om du använder Saabens relä.. Det har separata höger/vänster in och utgångar bla. Lite krångligare än ett vanligt relä. Samt att det original på CS sitter dubbla lampor bak som extra säkerhet mot bortfall, vilket gör att det blinkar snabbare om du bara har en glödlampa bak. Byt relä, det är enklast.

Posted

det blinkar inte snabbare på min 9000 cs om en lampa går sönder, piktogrammet indikerar bara att en lampa är trasig.

jörgen

Posted (edited)

Citat ur verkstadshandboken. "Blinkersfunktionen är dubblerad på bakljusen. Vid bortfall av en lampa finns en kvar för att upprätthålla funktionen samtidigt som blinkreläet börjar arbeta snabbare."

Kollade bara i boken igår men vet att det blinkar fortare när en lampa pajar, så jag kollade nyss på min 1993 CS och den blinkar fortare när jag tar ur en bakblinklampa. Märks inte på varningsblinkersen dock, bara åt hö el vä.

Samma relä i alla CS 92-98 Saabnr 4069985

Christer.

Edited by Christer J
Posted

Från en som inte är proffs på el men har råkat ut för samma sak.

När jag byggde gula 7an så hade mina blinkers bara 5w lampor i sig vilket ledde till att motstånde blev för lågt och lamporna blinkade tok fort, det löste sig med att jag byte lampor med ett högre watt tal, kommer inte ihåg om det var 10 eller 15 watt.

/john

Posted

Blinkers brukar vara 21W som standard och då är säkert "standard-blinkersrelän" byggda för 21W och tror att det är trasigt om belastningen bara var 5W med reaktionen "något är trasigt" bäst att informera med dubbelblinkfrekvens.

Posted

Det är SAAB originalrelä.

Kom på att jag har sidoblinkers kvar att koppla in. Jag har just nu 4 st 21 w lampor inkopplade.

Universal blinkreläer verkar vara mestadels 3-poliga, hur blir det vänster/höger (idiotisk fråga kanske).

49 = +12V

31 = Jord

49a = blinkers +12V (men hur skilja vänster från höger)

2 st reläer?

Med tanke på att också få fungerande varningsblinkers så låter det som att 2 st blinkerreläer behövs i så fall, som dras samtidigt.

Posted

Aha, hittade detta "har aldrig sett blinkers relä med fler än 3 stift så det kan jag inte svara på. Normalt är det matning + till reläet och sen en jord, sen från reläet till knapp/spak, från knapp/spak till lampa. Lampan är jordad som vanligt." så det är lite bakvänt emot det jag har idag. Så varningsblinkers-knappen kopplas till alla lampor (undrar om den klarar belastningen)

Posted

Det räcker inte med sidoblinkersen, CS reläet är dimensionerat för 3x21+5W per sida för att blinka normalt. Bästa är nog att byta relä och koppla in som på vanligt sätt tyvärr.

Posted

Yes, antog det så plockade med ett relä från Swedol när jag ändå var där :)

Skall koppla om det hela :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...