Jump to content

Motorplacering i ram


lassen50

Recommended Posts

Hur mycket sticker era motorer ner under ramen? Har ett mått på Ca 150mm till ramens undersida,min motor kommer att sticka ner ner ca 40mm under ramen. Är detta acceptabelt?

Har ni kvar nedre främre ramröret till kardantunneln?Gärna bilder.

Link to comment
Share on other sites

150mm minus 40mm är lika med 110mm frigång mot marken. 110mm är helt ok. Jag har 85 till 90mm under oljepluggen. Numera bygger jag med minst 100mm helst 110 frigång på oljetråget / oljepluggen.

Kommer kanske byta eller svarav ner oljepluggen 5 mm, det är för mig värdefulla millimetrar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

ja det är det bästa, men om den sticker ner så tycker jag det är bra med antingen "hasplåt" eller plattjärn på ramen, på var sida om tråget. Skyddar bra om man råkar köra för fort över farthinder eller om bilen av någon anledning hamnar på "magen", trasig hjulupphängning etc.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Definitift värt att ha medar som Ronny säger, i höjd med ramen eller förstärkt tråg. Jag körde hål i mitt första på en låg utfart från Preem Åkersberga, i mitt andra tråg blev det 2mm tjockplåt som är hasplåtsvinklad och trots ikörning har det inte gått hål ännu.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

enligt SFRO "FÅR" väl inga vitala delar vara lägst i chassiet ?!? jag kör med 15mm "nerstick" och hasplåt... 110mm frigång, har inte behövt tänka mig för över farthinder o dyl än...

Link to comment
Share on other sites

---- enligt SFRO "FÅR" väl inga vitala delar vara lägst i chassiet ---- Som med många saker, olika bilar ser olika ut. Personligen har ingen ens frågat / tittat på hur tråget satt.

Bil nr 1 = lägsta punkt och sticker ner rätt mycket frigång vid oljeplugg cirka 95mm, övrig ram cirka 125 kanske 130mm.

Bil nr 2 = Där gjorde jag fästena så tråget inte sticker ner alls.

Summering: Finns nog ingen utan kan bara konstatera att mina bilar är olika men båda kollade mot gällande regler...............

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...