lassen50 Posted June 28, 2011 Posted June 28, 2011 Hur mycket sticker era motorer ner under ramen? Har ett mått på Ca 150mm till ramens undersida,min motor kommer att sticka ner ner ca 40mm under ramen. Är detta acceptabelt? Har ni kvar nedre främre ramröret till kardantunneln?Gärna bilder. Quote
AlfaRonny Posted June 28, 2011 Posted June 28, 2011 Min sticker ner runt 20mm, men jag gjorde ett par medar av lite plattjärn på ramrören ner till samma nivå som trågets lägsta nivå. Quote
cealm Posted June 28, 2011 Posted June 28, 2011 (edited) 150mm minus 40mm är lika med 110mm frigång mot marken. 110mm är helt ok. Jag har 85 till 90mm under oljepluggen. Numera bygger jag med minst 100mm helst 110 frigång på oljetråget / oljepluggen. Kommer kanske byta eller svarav ner oljepluggen 5 mm, det är för mig värdefulla millimetrar. Edited June 28, 2011 by cealm Quote
Jörgen Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 min är ca 40mm under ram och 100mm till backen., funkar bra hittils. jörgen Quote
Morty Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 Jag har min i samma nivå som ramen för att kunna sätta hel alu.plåt under bilen. Quote
AlfaRonny Posted June 29, 2011 Posted June 29, 2011 ja det är det bästa, men om den sticker ner så tycker jag det är bra med antingen "hasplåt" eller plattjärn på ramen, på var sida om tråget. Skyddar bra om man råkar köra för fort över farthinder eller om bilen av någon anledning hamnar på "magen", trasig hjulupphängning etc. Quote
vedde Posted July 1, 2011 Posted July 1, 2011 Hej Definitift värt att ha medar som Ronny säger, i höjd med ramen eller förstärkt tråg. Jag körde hål i mitt första på en låg utfart från Preem Åkersberga, i mitt andra tråg blev det 2mm tjockplåt som är hasplåtsvinklad och trots ikörning har det inte gått hål ännu. /Fredrik Quote
Lenny Posted August 1, 2011 Posted August 1, 2011 enligt SFRO "FÅR" väl inga vitala delar vara lägst i chassiet ?!? jag kör med 15mm "nerstick" och hasplåt... 110mm frigång, har inte behövt tänka mig för över farthinder o dyl än... Quote
cealm Posted August 1, 2011 Posted August 1, 2011 ---- enligt SFRO "FÅR" väl inga vitala delar vara lägst i chassiet ---- Som med många saker, olika bilar ser olika ut. Personligen har ingen ens frågat / tittat på hur tråget satt. Bil nr 1 = lägsta punkt och sticker ner rätt mycket frigång vid oljeplugg cirka 95mm, övrig ram cirka 125 kanske 130mm. Bil nr 2 = Där gjorde jag fästena så tråget inte sticker ner alls. Summering: Finns nog ingen utan kan bara konstatera att mina bilar är olika men båda kollade mot gällande regler............... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.