Antas Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 (edited) Tur att man var nästan nykter igår. Alla årstider har sina speciella nöjen. Gemensamt för alla är att det alltid är något som ska repareras. På vintern är det snöslungor och på sommaren gräsklippartraktorer. Höll på att klippa åt grannarna när jag upptäckte att växtligheten var lika lång före som efter klippaggregatet. Knivarna roterade inte!!!! Två lager hade skurit, det fanns inte ens kulor i lagren. Sekundär effekt: drivremmen till knivarna slets av! Lägg märke till att lagerbanorna har fungerat som glidlager, kulorna har "förorenat" grannarnas gräsmattor. Håller på att överväga om gräset ska få växa helt efter eget behag. Biltema har passande lager för 29,90 SEK/st men har tyvärr stängt idag. Varför är alla butiker stängda när man behöver dom som mest? Hmm.....Murphys lag gäller nog fortfarande! Jag hade tänkt att midsommardagens nöje skulle vara ändring av castervinklar på "rörhögen" men det tyckte inte gräsklippartraktorhelve..... Antas Ständig jourreparatör. Edited August 9, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 Kolla så att du inte har tum på axeln. Det finns tex 6202 lager med 15, 17 mm, 5/8" osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 När du ändå är på gång och skruvar tycker jag att du skall turbomata motorn. 0-100 på runt 5 sekunder bör vara inom räckhåll tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted June 25, 2011 Author Share Posted June 25, 2011 Jag har mätt lagren, det är mm (tack och lov!). Ytterdia 35 mm, axeldia 17 mm och tjocklek 10 mm. I morgon tänker jag uppsöka Biltema som har kapslade lager med den dimensionen. För remlagringen får Biltemas lager duga, det är ju ingen Locost! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted June 25, 2011 Author Share Posted June 25, 2011 Till Pelle. Det vore häftigt, ännu häftigare vore det om gräset klipptes med samma fart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 (edited) 6202 Lager är väl alltid 6202 15x35x11 Det är ju 6202 som anger storleken. Edited June 25, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 (edited) Erkänn! Det är frestande. Världens snabbaste Stiga. Edited June 25, 2011 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TonysGarage Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 6202 Lager är väl alltid 6202 15x35x11 Det är ju 6202 som anger storleken. Tyvärr är Stiga kända för att slipa sina lager för att det inte ska gå att använda standard... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 Jag svarade på Christers inlägg där han sa att 6202 kan ha olika mått Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TonysGarage Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 Jag svarade på Christers inlägg där han sa att 6202 kan ha olika mått Thomas har ju rätt där, 6202 i detta fallet är standarden för det lagret orsaken till att många tror de kan ha olika mått är ju att vissa tillverkare slipar ett mått på lagret för att du som kund skall vara tvungen att köpa "orginal" till ett betydligt högre pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted June 26, 2011 Author Share Posted June 26, 2011 Hmm...hoppas nu bara att Biltemas lager passar! Har mätt med digitalt skjutmått och allt verkar stämma med millimeter. Jag antar att slipningen av lagret är för att kunna ta astronomiskt betalt för "originalet". Att tvingas till klippning med "handjagare" är en prestigeförlust av oanade höjder. Får väl sälja huset och flytta om det inträffar. Hmm....undrar om man kan låna får från någon farmare (man blir i allafall populär hos grannarnas barn)? Antas Biter på naglarna med oklippt gräs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 Att tvingas till klippning med "handjagare" är en prestigeförlust av oanade höjder. Får väl sälja huset och flytta om det inträffar.Hmm....undrar om man kan låna får från någon farmare (man blir i allafall populär hos grannarnas barn)? Ja gräsklippning är ett helvete. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted June 26, 2011 Author Share Posted June 26, 2011 Haha...en sådan hade en bekant till oss. Han hade lagt ifrån sej mc-ställ, handskar och hjälm på gräsmatta. Helt plötsligt hörde han ett ovanligt ljud, gräsklipparen hade tuggat i sej ena ärmen på läderstället och försökte sedan i upphetsat tillstånd para sej med hjälmen. Ack ja, sommaren har många frestelser, även för gräsklippare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 (edited) Thomas har ju rätt där, 6202 i detta fallet är standarden för det lagret orsaken till att många tror de kan ha olika mått är ju att vissa tillverkare slipar ett mått på lagret för att du som kund skall vara tvungen att köpa "orginal" till ett betydligt högre pris. Jag talar bara av min egen erfarenhet, inte andras. På min Murray satt det 6202 & 6203 med 5/8" invändig dia. Jag har 6203 med både 14, 15 & 17 mm id i sortimentet för generatorlager, så det är inte alls ovanligt med andra innerdiametrar. Har någon skruvar moped/MC så förekommer det samma sak där. Bifogar ett par länkar till dom som inte tror mig.. http://www.kullager.se/sv/article/450/kullager_6202_5_8_2rs_15_87x35x11 http://www.kullager....2rs_15_87x40x12 http://www.kullager....r_6203_17x40x12 Edited June 26, 2011 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TonysGarage Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 Jag talar bara av min egen erfarenhet, inte andras. På min Murray satt det 6202 & 6203 med 5/8" invändig dia. Jag har 6203 med både 14, 15 & 17 mm id i sortimentet för generatorlager, så det är inte alls ovanligt med andra innerdiametrar. Har någon skruvar moped/MC så förekommer det samma sak där. Bifogar ett par länkar till dom som inte tror mig.. http://www.kullager.se/sv/article/450/kullager_6202_5_8_2rs_15_87x35x11 http://www.kullager....2rs_15_87x40x12 http://www.kullager....r_6203_17x40x12 Jag kan ju inte svara för de länkar du hittat men det är iaf så att 6203 är specifikationen för ett visst mått så firman som lagt ut de länkarna vet inte vad dom pratar om... Jag kollade på SKFs kalkylator och närmaste träffen blev ett lager som heter RSL 5 eller RMS 5 men inte heller dom stämmer med din länk och i mitt liv känns det som om SKF vet vad dom håller på med. 6203 är inget annat än 17x40x12. Jag har dessutom egen MC/moped/gräsklipparverkstad och har inte träffat på udda mått utom i de fall tillverkaren slipat om lagret av någon anledning, i Stigas fall är det bara girighet eftersom de inte har några problem med plats vilket ibland kan vara fallet med omslipade lager i en motor, men det är ju fortfarande så att om tillverkaren tar ett standardlager som är billigt i inköp och slipar om det så betyder det inte att orginalbeteckningen "gäller". Ett omslipat lager är ju för de flesta konsumenter (i detta fallet var det ju Stiga tråden handlade om) mycket billigare än att beställa ett speciallager. http://www.skf.com/skf/productcatalogue/Forwarder?newlink=&action=search〈=en&prodid=1050070203 /Tony Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 Oavsett länkar och kataloger så står det uttryckligen på mina FAG och WTW lager 6202 2RS med id 15 & 17 +5/8", vilket är ett 40 mm yd med olika innerbanor. Det kan ju vara så att vissa tillverkare beställer udda mått på lager och att tex FAG, INA eller SKF tar ytterbanan och tätningen som det står beteckningen på, och sedan använder en innerbana med annat mått. Jag menade från början att Antas inte skulle lita blint på tex 6202 märkningen, för den niten har jag redan gått på ett flertal gånger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted June 26, 2011 Author Share Posted June 26, 2011 (edited) Jag kan till alla meddela att Biltemas högkvalitélager (!) passade alldeles perfekt! Ur min amatörmässiga synvinkel där jag utgick från mm var det inga problem. Jag har dock noterat i mitt minne alla synpunkter på lager och har insett att det nog inte är så enkelt med passningen. Nu återstår att hitta en drivrem på 135 cm innan jag kan glida fram på grönytornas Ferrari. Denna trädgårdstraktor har en förhistoria som ni kan läsa om i en krönika som jag skrev i NSD (Norrländska Socialdemokraten): http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3509392 Antas Grönytornas F1 chafför. Edited August 9, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 de Christer hänvisar till är några hybridlager med nr och tillägg 5/8 tum invändigt och mm utv. Jag har då aldrig under 40år varit med om det. 6202 är alltid 6202. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 Visst är det något slags hybrid med mm utvändigt och tum invändigt, men det enda som står på dom är fabrikatet som i mitt fall är FAG, och 6202 2RS. Inga tillägg om 15 mm eller 5/8". Det var bara därför jag menade att man kanske bör dubbelkolla iom att många klippare har samma delar oavsett fabrikat. Ibland är det bara färgen och dekalerna som skiljer. När jag först sökte efter mina lager så hamnade jag på en skotersida, så det förekommer lite här och där i alla fall bra att ha i bakhuvudet om man stöter på problemet. http://www.rinab.nu/Snoeskoter2/Aktiv/Boggie/Boggie---drivhjul/Lager-6202-58--2RS.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 (edited) Men de du länkar till har tillägg 5/8 i artikelnr. Lager 6202-5/8 -2RS Kullager 6202-5/8 2RS 15,87x35x11 artnr.Är 6202-5/8 2rs 2rs är gummitätat på 2 sidor Edited June 26, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 Ja. Beställningsnumret har tillägg. Men lagren är enbart märkta 6202 & 6203-2RS Inget mer. Om jag tar ur ett lager märkt 6203, så går jag och hämtar ett sådant. Överraskningen kommer när det inte passar pga att det har en annan innerdiameter än ett vanligt standard 6203. Det var ju det som var min poäng hela tiden. Hur tydlig måste man bli? Alltså, det finns lager märkta 6203 med olika innerdiametrar i både generatorer, mopeder, skotrar och gräsklippare. Så bli inte förvånade den dagen ni råkar ut för det. Det var bara därför jag skrev mitt första inlägg. Det var inte för att SKF döpt sina 6203 lager till 6203, utan för att det finns varianter på lager som har märkningen 6203. De borde naturligtvis ha andra beteckningar på lagren, men så är det inte alltid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 Då är lagren med all säkerhet omslipade. Och har då varit vad som står på dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TonysGarage Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 Ja. Beställningsnumret har tillägg. Men lagren är enbart märkta 6202 & 6203-2RS Inget mer. Om jag tar ur ett lager märkt 6203, så går jag och hämtar ett sådant. Överraskningen kommer när det inte passar pga att det har en annan innerdiameter än ett vanligt standard 6203. Det var ju det som var min poäng hela tiden. Hur tydlig måste man bli? Alltså, det finns lager märkta 6203 med olika innerdiametrar i både generatorer, mopeder, skotrar och gräsklippare. Så bli inte förvånade den dagen ni råkar ut för det. Det var bara därför jag skrev mitt första inlägg. Det var inte för att SKF döpt sina 6203 lager till 6203, utan för att det finns varianter på lager som har märkningen 6203. De borde naturligtvis ha andra beteckningar på lagren, men så är det inte alltid. :angry: :banghead: :angry: :banghead: :angry: :banghead: :angry: :banghead: Tror du att du kan rita lite bilder åt oss tröga??? :icon_oops: :blink: :wacko: :prop: :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 27, 2011 Share Posted June 27, 2011 Då är lagren med all säkerhet omslipade. Och har då varit vad som står på dem. Med största sannolikhet är dom knappast omslipade, då ett 6303 är 17 mm innerdia, både 5/8" och 15 mm är mindre. Om jag slipar ett lager i innerbanan, så blir det större. Hur gör du för att slipa innerdiametrar mindre?? Det som är poängen med mina inlägg är fortfarande bara det att vissa lager som bevisligen finns ute på marknaden har beteckningar som inte stämmer. Framför allt i generatorer till fordon, gräsklippare, snöskotrar och mopeder. Det är bara där jag stött på detta. Det finns säkert på fler ställen. Därför kan man för säkerhets skull dubbelkolla måtten om man är osäker.. Det var bara ett tips utifrån mina egna erfarenheter. Nog om detta nu eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 27, 2011 Share Posted June 27, 2011 6303 har du inte talat om tidigare. 6202 var det o senare kom nåt 6203 in i bilden. Vad är det för fabrikat och tillverkningsland på dina lager? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted June 27, 2011 Share Posted June 27, 2011 Svaret står längre upp i tråden..... (FAG) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 27, 2011 Share Posted June 27, 2011 6303 har du inte talat om tidigare. 6202 var det o senare kom nåt 6203 in i bilden. Vad är det för fabrikat och tillverkningsland på dina lager? Det var ett av varje i mitt klippdäck, men tum på innerbanan finns på fler lagertyper än 6202 & 6203. Det var bara ett exempel. Mina jag har till generatorer är oftast FAG, men det ligger både SKF, INA, WTW (Japanska) och "made in china" lager i lådorna. Vissa märkeslager är också made in China pga de har olika fabriker för olika lagertyper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.