Rikard Larsson Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Läste ett test om olika typer av ljuddämpare och den typen som dämpade mest var av typen tri-flow, där avgaserna åker rundor innan de kommer ut. Tänkte om man byggde en ljuddämpare själv, för låt säga tillfälligt väldigt tyst bil, borde inte det allra effektivaste vara att inte låta avgaserna passera alls utan att ha gått genom dämpmaterial? I tri-flow-varianten åker ju en viss del av avgaserna genom de tomma kamrarna på kanterna utan att passera dämpmaterial. Typ såhär: Då går alla avgaser genom dämpmaterial. Visst dämpar det flödet rejält, men antagligen även ljudet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Nja, du har nog missförstått det där. Man VILL att ljudet ska gå genom kamrarna för att få en utsläckning av vissa frekvenser. Ljud i motfas släcker ju ut ljudet. Man kan t.o.m. göra en extra kammare där avgaserna inte passerar alls, den är bara till för att släcka ut vissa frekvenser och kan avstämmas för att jobba i olika frekvensband beroende på storlek och form. För att åstadkomma en verkligt effektiv dämpare både vad gäller flöde och dämpning så rekommenderas en storlek på minst 8 ggr. cylindervolymen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 16, 2011 Author Share Posted June 16, 2011 Är absolut med på det här med ljudvågor ur fas som släcker ut varandra. Men om man struntar i flödet? Min tanke var att allt ljud ska passera, och göra av med sin energi i, dämpmaterialet. Folk petar ju in diskbollar i avgassystemet, det här är lite samma tanke fast större. Hmm, får nog provbygga :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Är absolut med på det här med ljudvågor ur fas som släcker ut varandra. Men om man struntar i flödet? Min tanke var att allt ljud ska passera, och göra av med sin energi i, dämpmaterialet. Folk petar ju in diskbollar i avgassystemet, det här är lite samma tanke fast större. Hmm, får nog provbygga :) få grejer tyst är väl inget problem räcker väl att täppa till allt, men få det tyst utan mottryck är svårare, som tidigare talare sa har man inga problem med storlek och kan gå upp i volym är det ganska enkelt att tysta en sak med lite mottryck men vill du ta liten plats OCH vara tyst OCH ha litet mottryck då blir det svårare. Roterande ljudämpare är annars ganska effektiva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Roterande ljudämpare är annars ganska effektiva :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 17, 2011 Author Share Posted June 17, 2011 Perfekt, turbo har, bara lägga till en sådan så blir det riktigt tyst :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 Ska du bygga egen ljuddämpare så läs på principerna om helmholz resonans och hans resonatorer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenny Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 kan iaf rekomendera tri-flowen. provade den och det blev sketbra, då har jag 4 x 2 tums extraktor, 3 tums rör och endast en tri-flow... mycket bra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 18, 2011 Author Share Posted June 18, 2011 Den ljuddämparen jag pratar om ska alltså bara använas en gång. Så jag tänkte inte tillverka något avancerat eller hästkraftsfrämjande, bara enkelt och tyst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 (edited) Om du har t.ex. ett 2" avgassystem så enklast är nog att ta ett annat slutrör. Och i början på det slutröret så svetsar du in en vägg med ett 1" hål i. Och i det hålet svetsar du ett 1" rör som går in 10cm i ljuddämparn. Du får ner mycket ljud av detta. Titta på hur insatsen till en "japsdämpare" ser ut så förstår du. Jag har haft japsdämpare på några bilar. Utan insats kan dom ibland vara VÄLDIGT högljudda, med insatsen så låter vissa dämpare inte mycket mer än orginal. Edited June 18, 2011 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 Om du har t.ex. ett 2" avgassystem så enklast är nog att ta ett annat slutrör. Och i början på det slutröret så svetsar du in en vägg med ett 1" hål i. Och i det hålet svetsar du ett 1" rör som går in 10cm i ljuddämparn. Du får ner mycket ljud av detta. Titta på hur insatsen till en "japsdämpare" ser ut så förstår du. Jag har haft japsdämpare på några bilar. Utan insats kan dom ibland vara VÄLDIGT högljudda, med insatsen så låter vissa dämpare inte mycket mer än orginal. om ljuddämparen bara skall användas en gång så kanske den lättaste vägen är att svetsa ihop ett bar "bättre" begagnade ljuddämpare från skroten? Desto större desto bättre kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 Man brukar få gamla utbytta ljudd, gratis på bilverkstäder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 20, 2011 Share Posted June 20, 2011 Så här gjorde jag inför besiktningen: Ta en decibellinsats och banka till den lite i änden så den blir som en blomma så du kan svetsa på en bricka till en M12 bult. Borra 12mm hål från sidan i röret och sätt alltihopa före ljuddämparen. Mitt sitter i flexbiten efter lambdan men före kat. Som komplement tryckte jag in diskmaskinsbollar vid ändröret och satte ett kryss så dom inte sköts ut igen.. Låter mindre än bruksbilen och lätt att plocka bort vid senare tillfälle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 20, 2011 Author Share Posted June 20, 2011 Tackar allihopa för mycket bra tips :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 20, 2011 Author Share Posted June 20, 2011 Förresten Svante, menade du såhär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 20, 2011 Share Posted June 20, 2011 Flödet i röda pilens riktning, gick inte att rita blomman så snabbt så du får låtsas att den är där. Det blir tätt mellan den tjockare delen och avgasröret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle Ring Posted March 31, 2023 Share Posted March 31, 2023 Jag byggde en kammardämpare på en stor båt en gång. Motorn Volvo zpenta MD96, alltså 9,6 liter diesel. Det kom ett geni och sade att man kan läsa i Boschhandboken. Sagt och gjort, Med örat intill 3,5” utblåset var det helt tyst!!!! Nu har jag en större båt med större Scania DSI 11 Motor. Den är ganska tyst och lufsar skönt med våta avgaser igenom 3kammardämpare. - slutsats: på bil 4-5 ggr cylindervolym, vanligtvis 2- 3”. Liten x vid behov, en eller två (tvårörssystem) rakt igenom med ull. Dela på slutet - ett rakt ut, det andra med vacuumventil sen ska jag bygga en som ser ut som en omvänd tratt som tillbakariktar ljudet men släpper avgaserna fritt. När jag var i Västindien några år hittade jag en gubbe som hade en tunna stenar till sitt elverk bakom verkstan..., hej å hå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bemeco Posted April 30, 2023 Share Posted April 30, 2023 Raceco dämpare klarar 95 db Kostar en PENG https://racecoexhausts.co.uk/ Bengt Metz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.