Jump to content

Mest effektiva ljuddämparen


Recommended Posts

Läste ett test om olika typer av ljuddämpare och den typen som dämpade mest var av typen tri-flow, där avgaserna åker rundor innan de kommer ut.

0381_28lo.jpg

Tänkte om man byggde en ljuddämpare själv, för låt säga tillfälligt väldigt tyst bil, borde inte det allra effektivaste vara att inte låta avgaserna passera alls utan att ha gått genom dämpmaterial? I tri-flow-varianten åker ju en viss del av avgaserna genom de tomma kamrarna på kanterna utan att passera dämpmaterial.

Typ såhär:

post-714-0-66713100-1308216107_thumb.jpg

Då går alla avgaser genom dämpmaterial. Visst dämpar det flödet rejält, men antagligen även ljudet.

Link to comment
Share on other sites

Nja, du har nog missförstått det där. Man VILL att ljudet ska gå genom kamrarna för att få en utsläckning av vissa frekvenser. Ljud i motfas släcker ju ut ljudet. Man kan t.o.m. göra en extra kammare där avgaserna inte passerar alls, den är bara till för att släcka ut vissa frekvenser och kan avstämmas för att jobba i olika frekvensband beroende på storlek och form. För att åstadkomma en verkligt effektiv dämpare både vad gäller flöde och dämpning så rekommenderas en storlek på minst 8 ggr. cylindervolymen.

Link to comment
Share on other sites

Är absolut med på det här med ljudvågor ur fas som släcker ut varandra. Men om man struntar i flödet? Min tanke var att allt ljud ska passera, och göra av med sin energi i, dämpmaterialet. Folk petar ju in diskbollar i avgassystemet, det här är lite samma tanke fast större.

Hmm, får nog provbygga :)

Link to comment
Share on other sites

Är absolut med på det här med ljudvågor ur fas som släcker ut varandra. Men om man struntar i flödet? Min tanke var att allt ljud ska passera, och göra av med sin energi i, dämpmaterialet. Folk petar ju in diskbollar i avgassystemet, det här är lite samma tanke fast större.

Hmm, får nog provbygga :)

få grejer tyst är väl inget problem räcker väl att täppa till allt, men få det tyst utan mottryck är svårare, som tidigare talare sa har man inga problem med storlek och kan gå upp i volym är det ganska enkelt att tysta en sak med lite mottryck men vill du ta liten plats OCH vara tyst OCH ha litet mottryck då blir det svårare.

Roterande ljudämpare är annars ganska effektiva thumbsup.gif

Link to comment
Share on other sites

kan iaf rekomendera tri-flowen. provade den och det blev sketbra, då har jag 4 x 2 tums extraktor, 3 tums rör och endast en tri-flow... mycket bra...

Link to comment
Share on other sites

Om du har t.ex. ett 2" avgassystem så enklast är nog att ta ett annat slutrör. Och i början på det slutröret så svetsar du in en vägg med ett 1" hål i. Och i det hålet svetsar du ett 1" rör som går in 10cm i ljuddämparn. Du får ner mycket ljud av detta. Titta på hur insatsen till en "japsdämpare" ser ut så förstår du.

Jag har haft japsdämpare på några bilar. Utan insats kan dom ibland vara VÄLDIGT högljudda, med insatsen så låter vissa dämpare inte mycket mer än orginal.

ms-401.jpg

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Om du har t.ex. ett 2" avgassystem så enklast är nog att ta ett annat slutrör. Och i början på det slutröret så svetsar du in en vägg med ett 1" hål i. Och i det hålet svetsar du ett 1" rör som går in 10cm i ljuddämparn. Du får ner mycket ljud av detta. Titta på hur insatsen till en "japsdämpare" ser ut så förstår du.

Jag har haft japsdämpare på några bilar. Utan insats kan dom ibland vara VÄLDIGT högljudda, med insatsen så låter vissa dämpare inte mycket mer än orginal.

ms-401.jpg

om ljuddämparen bara skall användas en gång så kanske den lättaste vägen är att svetsa ihop ett bar "bättre" begagnade ljuddämpare från skroten? Desto större desto bättre

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Så här gjorde jag inför besiktningen:

Ta en decibellinsats och banka till den lite i änden så den blir som en blomma så du kan svetsa på en bricka till en M12 bult. Borra 12mm hål från sidan i röret och sätt alltihopa före ljuddämparen. Mitt sitter i flexbiten efter lambdan men före kat.

Som komplement tryckte jag in diskmaskinsbollar vid ändröret och satte ett kryss så dom inte sköts ut igen.. Låter mindre än bruksbilen och lätt att plocka bort vid senare tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

Flödet i röda pilens riktning, gick inte att rita blomman så snabbt så du får låtsas att den är där. Det blir tätt mellan den tjockare delen och avgasröret.

post-19-0-14674800-1308557033_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Jag byggde en kammardämpare på en stor båt en gång. Motorn Volvo zpenta MD96, alltså 9,6 liter diesel. Det kom ett geni och sade att man kan läsa i Boschhandboken. Sagt och gjort, Med örat intill 3,5” utblåset var det helt tyst!!!!
Nu har jag en större båt med större Scania DSI 11 Motor. Den är ganska tyst och lufsar skönt med våta avgaser igenom 3kammardämpare.

- slutsats: på bil 4-5 ggr cylindervolym, vanligtvis 2- 3”. Liten x vid behov, en eller två (tvårörssystem) rakt igenom med ull. Dela på slutet - ett rakt ut, det andra med vacuumventil 
sen ska jag bygga en som ser ut som en omvänd tratt som tillbakariktar ljudet men släpper avgaserna fritt.

När jag var i Västindien några år hittade jag en gubbe som hade en tunna stenar till sitt elverk bakom verkstan..., hej å hå!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...