Jump to content

Huvudbrytare inkoppling


Jocke4U

Recommended Posts

Hej,

Funderar på hur huvudbrytaren skall kopplas in. Har en sådan här:

aut_master-switch.jpg

fitting_instructions.jpg

Där det står batteri borde väl vara... Generator <=> Startmotor <=> Batteri <=> Brytare och sen på "andra sidan" (Main electrical feed circuit) tar man matningen.

- Skall det vara så??

Så som jag har kopplat just nu är det:

Batteri <=> Brytare <=> Startmotor <=> Generator samt övriga matningar.

- Kommer inte generatorn driva motorn i detta fall eller blir det 2 som bryter tändningen ??

2 bryts och 1 sluts när huvudbrytaren bryts, antar att 1:an är för att skydda elsystemet när man bryter

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Funderar på hur huvudbrytaren skall kopplas in. Har en sådan här:

aut_master-switch.jpg

fitting_instructions.jpg

Där det står batteri borde väl vara... Generator <=> Startmotor <=> Batteri <=> Brytare och sen på "andra sidan" (Main electrical feed circuit) tar man matningen.

- Skall det vara så??

Så som jag har kopplat just nu är det:

Batteri <=> Brytare <=> Startmotor <=> Generator samt övriga matningar.

- Kommer inte generatorn driva motorn i detta fall eller blir det 2 som bryter tändningen ??

2 bryts och 1 sluts när huvudbrytaren bryts, antar att 1:an är för att skydda elsystemet när man bryter

Hallå!

Jag är ingen expert på det här. Men huvudbrytare eller "batterifrånskiljare" som de också kallas används ju på

tävlingsbilar för att undvika olyckor med brand. Så om en bil kraschar och funktionärer rusar till, så ska

funktionären bryta strömmen allra först för att undvika brand. Det är därför som tävlingsbilar ska ha två stycken

brytare. En på utsidan av bilen och en inne i kupe'n. Så ena sidan bör ju vara kopplad direkt till bränslepumpen

anser jag. Och den andra sidan ska bryta Batteriet.

Sedan för att undvika stöld av bilen så är det ju bra att ha ytterligare strömbrytare till bränslepumpen, som

är gömd på ett bra ställe anser jag.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det ju ingen tävlingsbil men jag vill ju kunna bryta strömmen så motorn stannar, bränslepumpen stannar...ja egentligen allt utom att ECU'n skall ha lite spänning.

Link to comment
Share on other sites

Jag följer din tråd med spänning, jag behöver också koppla in en huvdubrytare. :icon_oops:

Mina tankar är för tillfället att bryta allt utom generatorn. Det blir nämligen ruskig överspänningar om man bryter loss den medan den fortfarande roterar.

Det där med ECU var intressant, jag antar att ECU=motorstyr? Varför vill du att den skall "leva" om du tar huvudströmmen?

Link to comment
Share on other sites

Såhär har jag gjort och så brukar man göra på tävlingsbilar.

Pluskabel från Batteri -> Huvudbrytare -> Startmotor.

Stömen till själva Kabelhärvan sitter med en kabel på startmotorn.

På detta vis får kabelhärvan sin ström sammtidigt som ström går fram till startmotorn = när du slagit igång huvudbrytaren. Stänger du av huvudbrytaren så dör allt.

Generatorström kommer jag dra direkt från generatorn till batteriet så det går på "uitsidan" av kabelhärvan om man skulle slå ifrån brytaren även om motorn snurrar i 2sek till. (slipper använda motståndet då)

Annars går det ju att koppla generatorn till kabelhärvan med utan problem. Det är det man använder resistorn till på denna huvudbrytare. När man slår ifrån huvudbrytaren med generatorn till kabelhärvan kommer den ju skicka en strömpeak in i härvan som tas upp av resistorn. Denna är kopplad till stift "NR:1"

Själva ECUn eller tändspolen kopplar man via strömbrytarens stift "NR:2" för då för motorn när strömen slås från.

Stift "1" har alltså kontakt när brytaren är ifrånslagen. Stift "2" har kontakt när brytaren är tillslagen.

Link to comment
Share on other sites

ECU'n (styrboxen) behöver spänning för att inte tappa "adaptioner", vet (ännu) inte vilka pinnar som behöver det osv. Bryter man allt så tappar men dessa. SAAB-ister här får gärna förtydliga ;)

Motståndet har jag (följde med brytaren) och inkoppling av detta är inga problem.

Krolleg: Är det inte risk att batteriet tar stryk med generatorns överspänning

Så om jag tolkar resonemanget och ritningen ovan så har jag kopplat rätt med

                                | <=> Generator
Batteri            <=> | Brytare | <=> Startmotor 
Matning/Minne ECU  <=> |         | <=> Matning till kabelhärva

Om man slår av huvudbrytaren under drift ...

- Tändningen bryts genom (2)

- Överspänningar passerar genom (1), motstånd och till jord.

Link to comment
Share on other sites

Rätt eller fel kan diskuteras men jag har dragit minuskabeln från batteriet genom batterifrånskiljaren. Bryter hela systemet, inkl bränslepump och ECU. Har funkat utan bekymmer sedan 2004...

Sedan har jag även en liten gömd mikrobrytare för bränslepumpen som extra stöldskydd...

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Krolleg: Är det inte risk att batteriet tar stryk med generatorns överspänning?

Det blir ingen spänning-peak från generatorn när man bryter om man kopplar som krolleg gjort.

Link to comment
Share on other sites

ECU'n (styrboxen) behöver spänning för att inte tappa "adaptioner", vet (ännu) inte vilka pinnar som behöver det osv. Bryter man allt så tappar men dessa. SAAB-ister här får gärna förtydliga ;)

Motståndet har jag (följde med brytaren) och inkoppling av detta är inga problem.

Krolleg: Är det inte risk att batteriet tar stryk med generatorns överspänning

Så om jag tolkar resonemanget och ritningen ovan så har jag kopplat rätt med

                                | <=> Generator
Batteri            <=> | Brytare | <=> Startmotor 
Matning/Minne ECU  <=> |         | <=> Matning till kabelhärva

Om man slår av huvudbrytaren under drift ...

- Tändningen bryts genom (2)

- Överspänningar passerar genom (1), motstånd och till jord.

hej jocke,

1. Det ska vara +30-spänning via säkring till styrdonets stift 1 och 48 för "minnet"adaption, startar ej utan dessa.

2. +15-spänning matas via säkring till styrdonets stift 60.

när +15 läggs på stift 60 aktiveras styrdonet, huvud- och bränslepumpsreläerna drar och alla insprutningsventilerna aktiveras för en motortemperaturberoende

förinsprutning.

Motorn startar inte utan +15.

stift 24,25,66 och 47 är jord..ett måste.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Tjena,

Tack för infon Jörgen.

En annan grej som jag inte har förstått är vad "+30" menas. Det finns ju följande

  • +30
  • +15
  • +54
  • +X
  • +B

Finns det någon förklaring till dessa?

Link to comment
Share on other sites

Tjena,

Tack för infon Jörgen.

En annan grej som jag inte har förstått är vad "+30" menas. Det finns ju följande

  • +30
  • +15
  • +54
  • +X
  • +B

Finns det någon förklaring till dessa?

X är matningsström till belysningen på Saab. Finns förklarat i ditt elschema under "Huvudljus"

Link to comment
Share on other sites

Låg och tänkte på detta i natt och det slog mig att kanske har med tändningslåset ;)

Imorse kollade jag och det verkade ju så och nu bekräftar ni också...kanon :)

post-3181-0-10136300-1307994508_thumb.png

Kommer förmodligen fler dumma frågor när det gäller elen ....

Link to comment
Share on other sites

Hello!

Ett litet tips!

I Car Builders Solutions katalog är där lite råd om inkoppling, beräkning av kabelareor osv, klart värt att kolla i!

//

JEK

Edited by Panzer
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...