Jump to content

Styrväxel med bra utväxling...


Recommended Posts

Jag vet att detta ämne varit uppe tidigare men det skrevs inte så mycket vettigt då (enligt mig)....

Med min styrväxel från volvo 340 får jag 4,5 varv :icon_angry: mellan ändlägena..... Nu har jag väldigt bra svängradie så det är nog inte så mycket som det låter, men jag vill ha bättre utväxling..... det blir så jobbigt när man ritar i asfalten annars (samt i chikanerna).

Jag är inte alltför sugen på att beställa en eftermarknadsstyrväxel för över 1000:- då min studentekonomi rent ut sagt suger!! :mad: Vet någon en bilmodell som har bra utväxling orginal som jag kan plocka av på en skrot för 200:-. Jag har inte servo och vill inte ha det heller. Mina styrarmar går framåt.

Mvh // Staffan

Link to comment
Share on other sites

>>Acke

Bra gjort! :thumbup:

Tyvärr har jag heller ingen aning om nån bra styrväxel, men skulle gärna ta emot tips ;) Såg dock denna tråden på rejsa.nu... http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1048...hlight=styrning Tyvärr hamnar den väl inte inom CSN-nivån, men en liten smart pryl är det i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att detta ämne varit uppe tidigare men det skrevs inte så mycket vettigt då (enligt mig)....  

Med min styrväxel från volvo 340 får jag 4,5 varv  :icon_angry:  mellan ändlägena.....      Nu har jag väldigt bra svängradie så det är nog inte så mycket som det låter, men jag vill ha bättre utväxling.....  det blir så jobbigt när man ritar i asfalten annars (samt i chikanerna).

Jag är inte alltför sugen på att beställa en eftermarknadsstyrväxel för över 1000:- då min studentekonomi rent ut sagt suger!!  :mad:  Vet någon en bilmodell som har bra utväxling orginal som jag kan plocka av på en skrot för 200:-. Jag har inte servo och vill inte ha det heller. Mina styrarmar går framåt.

Mvh // Staffan

vet ingen snabb styr växel för ditt problem men mitt angrepps sätt var att välja en växel jag vet det finns rally grejor till bygga med den (orginal) och under bygg tiden hålla utkik efter begagnade billiga "snabba" grejor.

Det tar ju en viss tid att bygga ....... i värsta fall kan man köra den första tiden med orginal.

hade själv tur och kom över en snabb golf växel för 600 kr ganska fort efter det jag börjat leta, en annons på www.resultatservice.xxx är nog bra

(obs golf sitter bakom ) .

Sen hade väl den bästa lösningen varit att korta spindlarna men det är ju inget man gör hur som helst :(

EDIT: har föresten forskat lite på utväxlingar för egen del .

Och det verkar som om ca 1:16 (ratt varv säger ju inget utan 1grad hjul = 16 grader ratt ) verkar vara en ganska ok utväxling för en "sportig bil"

Har dock inga direkt vetenskapliga belägg för det utan har letat runt på nätet och kollat vad andra verkar ha

Link to comment
Share on other sites

ledsen att jag inte hållt mig till ämnet... håller fullständigt med om att vi borde använt PM.. :thumbup:

Tackar för infon. Jag får helt enkelt hålla mig till den jag har så länge och leta vidare... kanske gå på en skrot och vrida massor på rattar.

mvh // Staffan

Link to comment
Share on other sites

På tal om att korta styrarmarna på spindlarna...

Det borde väl egentligen inte vara sååå stort problem så länge man mäter upp ordentligt och får rätt på konan till styrlederna? Sätt upp spindeln i en fräs och plana ytorna - mäta, mäta, mäta - borra o brotscha upp rätt hål, eller har jag missat något? :icon_blink:

Nu kanske det är enklare på Sierra-spindlarna eftersom styrarmarna är ganska grova, men principen borde väl kunna funka oavsett fabrikat tycker jag...

Link to comment
Share on other sites

Det borde väl egentligen inte vara sååå stort problem så länge man mäter upp ordentligt och får rätt på konan till styrlederna? Sätt upp spindeln i en fräs och plana ytorna - mäta, mäta, mäta - borra o brotscha upp rätt hål, eller har jag missat något?  :icon_blink:

nä ungefär så lätt :whistling: är det nog

som jag skrev inget man gör hurom helst = i ett svensson garage , men med tillgång till rätta maskiner inget större problem :prop:

:thumbup:

Men åter till växelen, i min värld är 1000 spänn inte så myckte när man väl är färdig :blink: och då bara kan uppdatera till en snabbare växel utan att lägga ner någon tid alls på det

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min styrväxel pajade i konbanekörningen på Tullinge så jag beställde en ny igår, jag kör Austin Minis styrväxel och hade tidigare 2.7 varv och byter nu till 2.2, deras senaste raceversion, kostar 55,74 pund plus frakt från http://www.minispares.com och finns både för höger och vänsterstyrda bilar.

Frakten brukar ligga runt 250 kronor enligt Cooperkillen på forumet.

Återkommer med rapport hur den upplevs när den väl sitter på plats!

Link to comment
Share on other sites

Min styrväxel pajade i konbanekörningen på Tullinge så jag beställde en ny igår, jag kör  Austin Minis styrväxel och hade tidigare 2.7 varv och byter nu till 2.2, deras senaste raceversion, kostar 55,74 pund plus frakt från http://www.minispares.com och finns både för höger och vänsterstyrda bilar.

Frakten brukar ligga runt 250 kronor enligt Cooperkillen på forumet.

Återkommer med rapport hur den upplevs när den väl sitter på plats!

Kojan har ju styrväxeln bakom spindlarna och jag gissar att du har styrväxeln framför spindlarna - betyder det att du använder en RHD-växel upp och ner på en LHD-bil? Har nämligen funderat på detta och anser att borde fungera... :huh: (Har iofs haft otur när jag tänkt förr! ;) )

Link to comment
Share on other sites

Just det :icon_oops:

Jag stod länge och väl och tänkte på om den som satt i bilen var en högerstyrd satt upp och ner och jag får inte tag på killen som byggde den för att kontrollera men så måste det vara annars skulle det ju inte fungera med en växel från Mini.

När jag kom hem så och beställde den sent igårkväll så gjorde jag en tankevurpa och beställde först fel vilket jag korrigerade efteråt , men priset som jag angav här ovan är för den vänsterstyrda, 54.89 pund kostar den högerstyrda.

Ska bli spännande att se om det blev rätt, det har ju bevisligen fungerat hittills i min bil så det borde ju gå nu också. :blink:

Annars får jag lära mig att när jag drar ratten till höger går bilen till vänster. :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Jag funderar på att köpa en färdig styrväxel med korta lägen men har helt enkelt inte pengar..... nya däck kommer före och dem har jag inte heller pengar till. Går på CSN-stöd nu och blir väl snart arbetslös så det ser inte gott ut... :icon_angry:

Jaja,,, jag har tillgång till en seriös fräs att korta spindlar i, men styrarmarna på Volvo 140 (som mina spindlar kommer ifrån) är klena längre in vilket gör att det nog inte fungerar att korta dem..... svetsa är ju inte att rekomendera.....

Allt löser sig så småningom..... bilen går ju iallafall att köra :prop: :wohow:

// Staffan

Link to comment
Share on other sites

Om man bara kan fixa till så man inte får helknasig ackerman så skulle man kunna göra nånting sånthär:

quicktop.jpg

(RX-7-spindel på bilden)

Link to comment
Share on other sites

Har funderat på att göra på ett liknande sätt och tillverkade två metallbitar med konat hål i men när jag kom hem så insåg jag att just ackerman blir helknasig om jag monterar dem...... :icon_oops:

Riktigt trist faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Han som har bilen jag lade upp en bild på ovanför skaffade senare en utväxling som man sätter mitt på styrstången. Kan ju vara nåt, men jag tvivlar ju på att det blir billigare än att skaffa en annan styrväxel....

"Coleman Racing 2 to 1 quickening box"

quickener.jpg

Borde det inte gå att komma undan med "plåtbit på styrarmen"-sättet om man flyttar kuggstången i längsled? Ok, det är krångligt när man har byggt klart, men ändå...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Min styrväxel pajade i konbanekörningen på Tullinge så jag beställde en ny igår, jag kör  Austin Minis styrväxel och hade tidigare 2.7 varv och byter nu till 2.2, deras senaste raceversion, kostar 55,74 pund plus frakt från http://www.minispares.com och finns både för höger och vänsterstyrda bilar.

Frakten brukar ligga runt 250 kronor enligt Cooperkillen på forumet.

Återkommer med rapport hur den upplevs när den väl sitter på plats!

Den nya styrväxeln sitter nu på plats och fungerar utmärkt - åtminstone på vanlig landsväg så har det inte varit några som helst problem. Återstår att se om den håller på bana....

Och ja, det är en RHD-växel upp och ner på en LHD-bil....

Link to comment
Share on other sites

Och ja, det är en RHD-växel upp och ner på en LHD-bil....

:thumbup: varför göra det lätt när man kan krångla till det

Eller som någon känd ingenjör sa

"Ge mig något självklart så skall jag snart göra det obegripligt" ( fritt ur minnet )

Link to comment
Share on other sites

>>Superstift

Har du några mått på denna styrväxel? Kanske skulle vara en idé att kolla om denna passar även på vårt bygge ;)

En annan idé jag klurar på är om det går att modifiera delarna från en Sierra styrväxel med servo att passa i en utan servo... Servoutväxlingen verkar nämligen klart trevligare men tyvärr är själva huset av aluminium och därför lite svårare att korta :(

Link to comment
Share on other sites

Detta med "antal varv mellan stopp" känns rätt meningslöst, det beror ju på en massa saker som inte har nått att göra med utväxlingen i styrväxeln... Ett bättre mått borde väl vara t.ex. hur långt kuggstången rör sig per varv?

Jag har mätt på min styrväxel från en 240 och den rör sig ganska exakt 40mm per varv.

Nån annan som har lust att mäta?

Link to comment
Share on other sites

Detta med "antal varv mellan stopp" känns rätt meningslöst, det beror ju på en massa saker som inte har nått att göra med utväxlingen i styrväxeln... Ett bättre mått borde väl vara t.ex. hur långt kuggstången rör sig per varv?

Jag har mätt på min styrväxel från en 240 och den rör sig ganska exakt 40mm per varv.

Nån annan som har lust att mäta?

Med risk för at bli en messher smiter :twisted:

Detr där med antal mm per varv säger inte heller allt om man inte pratar om samma bil.

Gör man inte det så måste du räkna med spindel oxå.

Det enda sättet att då säga vilken utväxling du egentligen har är antal grader ratt per grader hjul vinkel. (kanske måste räknas ut då det kan vara svårt att mäta)

skrev någonstans tidigare att en utväxling på ca 1:15 bör vara halv bra för en "sportig" bil.

Tydligen skall man på de mesta banor inte behöva mer än 10 grader hjul vinkel och om man då vill klara detta med händerna på ratten så är en uppskattning på 150 -180 grader ratt ganska vettigt tror jag.

Så om vi inte hela itiden pratar om en viss spindel så kan vi prata förbi varandra.

Som exempel så har jag en golf styr stång på 2.4 varv men tack vare ( eller snarare :( ) så kommer jag bara ner i en utväxling på 1: 16.6 pga långa styrarmar på spindeln.

Fast å andra sidan pratar vi BARA om att jämföra styrväxeln så fukar ju mm per varv utmärkt :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Vad detta med ändrat antal varv innebär i realiteten vet jag nu från "verkligheten" eftersom min förra hade 2.7 och är nu 2.2. Åtminstone på min bil med Mini Cooperstyrväxel och triumphspindlar så märks det knappt, någon skillnad kanske men inte helt livsavgörande.

Storlek på ratt påverkar väl också hur mycket man får "ratta runt". Åtminstone känslomässigt.... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag fick äntligen tag på en kort alu-styrväxel i fredags till Dala7:an

Det var från en 240 racing bil.... som aldrig blev färdigbyggd :)

Men nu är det 2:a SFRO som hägrar och jag byter till sommaren!

Link to comment
Share on other sites

Som gammal koja ägare skulle jag tro att en hundkoja kuggstång vore bra. styrarmarna är riktade bakåt men om du får tag i en från en högerstyrd bil borde det bli bra. är inte så svårt som det låter, annonsera på koja klubbens hemsida. En koja stång har ca 2½ varv mellan fulla utslag. den är dessutom lätt och liten!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Är det någon som har erfarenhet av Volvos kortra styrväxel.. ?

Har kollat på flera stycken nu och jag blir lite osäker.

Det är lite "hackigare" gång på alla de korta jag testat

när man jämför med en originalstyrväxel med tätare kugg avstånd..

Så frågan är : Skall det kanske vara så att de inte går lika mjukt som original ?´

Tacksam för ett snabbt svar....

Kuggstångsproblemet bromsar upp monteringen av chassisidorna och hjulinställningen....

Link to comment
Share on other sites

jag har volvos korta utväxling och jag kan inte minas att den var hackig / att man kände kuggingrepp

så värst markant när man snurrade på ingående axel med rätt justerad mutterkrona..

kan det vara så att någon förspänt kuggspelet i hårdaste laget vid monteringen av

den nya utväxlingen? bara en fundering......

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
>>Superstift

Har du några mått på denna styrväxel? Kanske skulle vara en idé att kolla om denna passar även på vårt bygge ;)

En annan idé jag klurar på är om det går att modifiera delarna från en Sierra styrväxel med servo att passa i en utan servo... Servoutväxlingen verkar nämligen klart trevligare men tyvärr är själva huset av aluminium och därför lite svårare att korta :(

Friberg, har du klurat något mer på detta? Min donator-Sierra är lite "vevig" i styrningen tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Nej jag har inte kollat detta... Det blev för jobbigt när man inte kan svetsa aluminium själv.

Dock har Quaife en sats för LDH Sierra som ger 2,8 varv (om jag mins rätt). Satsen heter QSF9Z001 och kostade £75 senast jag kollade (~975 kr) och då känns det inte så nödvändigt att leka uppfinnar-Jocke. ;)

Link to comment
Share on other sites

En variant på billig styrväxel med kort styrutslag är att använda en styrväxel för servo och se till att den är helt torr på olja! Detta funkade på våran race240 i alla fall!! Men misslyckas man med att tömma oljan helt så blir det väääldigt tungstyrt!!

;)

Mvh

Albin

Edited by SNIPER
Link to comment
Share on other sites

Detta med servostyrväxel kommer jag att utreda då jag har en sådan på min donatorbil samtidigt som jag redan har en kortad växel från MK. Jag kan s.a.s. leka sönder servoprylen utan att det försinkar bygget...

Jag använder servo-växel från Sierra Cosworth 4x4 (ca 2-1/4 varv, mm/varv vet jag inte) som jag har rensat på inälvor.

Den har stålrör så det var lätt att såga av och svetsa ihop med MIG.

Mitt på "stången" sitter en mellanvägg eller "kolv" som hydraultrycket jobbar mot, när man plockar bort den och kortar växeln, går låsringspåren för kolven delvis ut genom bussningen på höger sida, men det ska nog gå bra ändå :P (Det där lät rörigt,hoppas ni förstår)

Nu hade jag turen att få styrväxeln utav en garagegranne (en packbox läckte ) det är förmodligen inte så lätt att hitta en sån s-växel, men jag har sett andra bilar vars s-växel har stålrör, och dom flesta servo-växlar brukar va "kortare", så...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...