Jump to content

E märkta blinkers


Recommended Posts

Är inte MC blinkers godkänt på en bil??? :icon_oops:

Alla vill ju ha små fina å jag har J-A små på min hoj som är e-märkta på riktigt! ska fixa en bild efter jag duschat grabben.

Här är några bilder, mindre än så här behövs väl inte??

post-4696-0-20973600-1306176231_thumb.jpg

post-4696-0-70872700-1306176273_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Egentligen är det inte MC-blinkers eller storlek som spelar roll utan märkningen. E märkningen skall finnas men sen även en siffra som skiljer sig var den är monterad.

1 = fram (11 för MC men ej OK på bil)

2 = bak (12 för MC men ej OK på bil)

5 = sida

Link to comment
Share on other sites

Egentligen är det inte MC-blinkers eller storlek som spelar roll utan märkningen. E märkningen skall finnas men sen även en siffra som skiljer sig var den är monterad.

1 = fram (11 för MC men ej OK på bil)

2 = bak (12 för MC men ej OK på bil)

5 = sida

OK, är man lite kreativ så skrapar man bort 2:an å polerar plasten lite å så är det klart?? :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

TonysGarage: --- OK, är man lite kreativ så skrapar man bort 2:an å polerar plasten lite å så är det klart?? ---

Risken du tar är att du får ombesiktning eller helt enkelt inte kommer igenom regbesiktningen i värsta fall så plåtarna bränner inne en stund och där tillhörande eventuella problem med nya besiktningstider. Av någon anledning är det populärt med godkända blinkers i samband med regbesiktning, vad som sedan händer efter en godkänd regbesiktning är i många fall höljt i riktigt kolsvart dunkel.

Chansa går alltid, för min del har de olika stationerna med olika besiktare till 100 procent kontrollerat E-märkning och funnit denna korrekt på mina bilar. Jag hade inte kommit igenom SBP nålsöga med felaktig E-märkning.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Egentligen är det inte MC-blinkers eller storlek som spelar roll utan märkningen. E märkningen skall finnas men sen även en siffra som skiljer sig var den är monterad.

1 = fram (11 för MC men ej OK på bil)

2 = bak (12 för MC men ej OK på bil)

5 = sida

Enl. röda SFRO-boken sid 157 är blinkers med märkning 11 godkänd för bil fram och märkning 12 godkänd bak.

Link to comment
Share on other sites

Utdrag ur röda SFRO-boken sid 157.

OBS! I kolumnerna "Blinkers fram..." och "Blinkers...bak" står 11 resp 12.

Flåt att jag har kopierat sidan utan utgivarens tillstånd (immaterialrätten!).

Antas

Knappt vaken uti arla morgonstund.

Utdrag ur röda SFRO-boken sid 157.

OBS! I kolumnerna "Blinkers fram..." och "Blinkers...bak" står 11 resp 12.

Flåt att jag har kopierat sidan utan utgivarens tillstånd (immaterialrätten!).

Antas

Knappt vaken uti arla morgonstund.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jo, men det gäller inte än, tyvärr, eftersom Transportstyrelsen inte hunnit besluta om reglerna. Det skulle förstås stå i avsnittet om belysning också, inte bara delen om regler...men det visste vi inte när boken trycktes.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Dessa kommer att bli godkända när den nya bestämmelserna kommer in i TS regelverk. Vad jag vill minnas så var SFRO lite för snabba att föra in detta i och med att det var planerat att ha varit infört innan boken kom i tryck. Nu verka det som att det hela tillfälligt ligger på is. "Vår" SFRO-man kan kanske rätta mig om jag har fel!

OPS såg inte att Gustav redan svarat! :icon_oops:

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Jo, men det gäller inte än, tyvärr, eftersom Transportstyrelsen inte hunnit besluta om reglerna. Det skulle förstås stå i avsnittet om belysning också, inte bara delen om regler...men det visste vi inte när boken trycktes.

/Gustaf

Jag har skaffat blinkers efter anvisningar i boken (märkning 11). Kan jag inte använda dom?

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Antas: --- Jag har skaffat blinkers efter anvisningar i boken (märkning 11). Kan jag inte använda dom? ---

Klart du kan använda dem MEN var bara beredd på det jag skriver i inlägg #5 i tråden. Just E-märkning har varit 110% koll på men du kan ha SBP besiktningsmän som värderar andra saker högre och klara dina blinkers..........

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är klart att jag kan använda dom men om jag åker till SBP löper jag risken att inte bli godkänd. Sannolikheten för underkännande är inte förutsebar därför bör jag ha "godkända" blinkers. Underkännande medför ny besiktning (svårt med tider), ombyggnad, oförutsedda kostnader, tidsutdräkt mm.

Det kanske är läge att förlaget/författarna går ut med information om att uppgifterna i röda SFRO-boken är felaktiga och därmed vilseledande.

Antas

Blinkar ändå.

Link to comment
Share on other sites

Om man läser kapitlet om just bestämmelser så står det ju faktiskt där att reglerna inte gäller än, men jag håller med om att det krävs viss slutledningsförmåga (mer än man kan kräva) för att koppla ihop det med delen om belysning. Jag kan se om jag kan få ut något på hemsidan i alla fall.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

visste inte om jag vågade berätta att det är dina som jag har liggande :prop:

Vi kanske skall donera dem till klubben som låne reg lampor

( som vissa small block V8:or verkar användas vid regbesiktning av hotroddar)

Link to comment
Share on other sites

du kan få låna mina besblinkers om du vill :thumbsup:

jörgen

Sketbra! Då lånar jag dina/lupus ett tag. Kan kanske behöva din hjälp med placeringen när vi ändå är igång? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Dessa kommer att bli godkända när den nya bestämmelserna kommer in i TS regelverk. Vad jag vill minnas så var SFRO lite för snabba att föra in detta i och med att det var planerat att ha varit infört innan boken kom i tryck. Nu verka det som att det hela tillfälligt ligger på is. "Vår" SFRO-man kan kanske rätta mig om jag har fel!

OPS såg inte att Gustav redan svarat! :icon_oops:

m :D h

Janne

Någon som vet om det har blivit något godkännande av "mcblinkers" än?

Link to comment
Share on other sites

Hoppas verkligen att det dröjer många många år. För när det är ja på Mc-blinkers då är det också ja på TSFS 2010:2. Den vill jag slippa när vi har "gamla godingen" VVFS 2003:22. Ärligt ser jag inga fördelar med TSFS 2010:2. Men det är min åsikt. Någon kanske kan bli lycklig av lite mer kW men vad katten det har väl alltid löst sig förut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...