_coffe_ Posted May 22, 2011 Posted May 22, 2011 Är det någon som har lite koll på maskindirektivet och huruvida vilka märkningar som är godkända o.s.v? Jobbar inom vindkraftverksbranschen och har fått i uppdrag att kolla över märkningarna som sitter i våra verk så att dom överensstämmer med svensk lagstiftning och sätta ihop ett dokument om vart och hur allt ska sitta så att det blir enhetligt. Maskinen i sig är CE-märkt, men behöver kompletteras med svenska skyltar för att passa in i vår lagstiftning. Jag har fått kläm på det mesta förutom när det gäller traverskranen som sitter uppe i maskinhuset. Enligt en kollega på kontoret så ska det visst räcka med den märkning som är i dagsläget, alltså SWL (Safe Working Load). Denna märkningen står i dagsläget på själva traversbalken SWL8500kg samt på kranen i sig SWL800kg. Är det någon som vet om det är godkänt som det är, eller ska det stå Max Last, eller något annat? Quote
Tabac Posted May 22, 2011 Posted May 22, 2011 Är det någon som har lite koll på maskindirektivet och huruvida vilka märkningar som är godkända o.s.v? Jobbar inom vindkraftverksbranschen och har fått i uppdrag att kolla över märkningarna som sitter i våra verk så att dom överensstämmer med svensk lagstiftning och sätta ihop ett dokument om vart och hur allt ska sitta så att det blir enhetligt. Maskinen i sig är CE-märkt, men behöver kompletteras med svenska skyltar för att passa in i vår lagstiftning. Jag har fått kläm på det mesta förutom när det gäller traverskranen som sitter uppe i maskinhuset. Enligt en kollega på kontoret så ska det visst räcka med den märkning som är i dagsläget, alltså SWL (Safe Working Load). Denna märkningen står i dagsläget på själva traversbalken SWL8500kg samt på kranen i sig SWL800kg. Är det någon som vet om det är godkänt som det är, eller ska det stå Max Last, eller något annat? Hallå! Max last är väl det vanligaste tror jag. Sedan är ju frågan hur många som förstår betydelsen av de engelska orden som du beskrev. Quote
Christer J Posted May 22, 2011 Posted May 22, 2011 Jag har fått höra av besiktningsmannen som kollar min kompressor och billyften att alla körinstruktioner och texter ska stå på svenska. (Ångpanneföreningen) Quote
Thomas Posted May 22, 2011 Posted May 22, 2011 Det ska det göra och även alla instruktionsböcker på produkter som säljs i Sverige ska ha det på svenska. Quote
LUPUS Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Som lite off topic har ni märkt att det står CE- märk på väldigt mycket saker nu för tiden Speciellt elektriska prylar. Har en kompis som konstruerar stark ströms bubbel badkar och importerar sedan efter sin ritning och har därmed tagit sig genom cert djungeln med detta. Intressant i detta är att de sätter lätt på vilken märkning du vill ha och det allra intressantaste är att i kina sätts ofta stämpeln CE på över allt , deta på grund av att " CE " betyder " China Export " Tänk på det nästa gång ni köper ett något potentiellt farligt system och ser CE loggan och tror det därmed är säkert. Väldigt få elektriska system är nämligen certade enligt svenska eller för den delen EU regler. CHINA EXPORT !!!! Quote
Rikard Larsson Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Jag jobbar en hel del med importptodukter från Asien. Det stämmer att CE hamnar på en del saker som inte borde ha det. Dock beror det inte på att det även kan betyda China Export, utan pga att kineserna inte bryr sig ett skit helt enkelt. Det går även bra att få batterier på ex. 2000 mAh märkta med 2500 mAh, "Yes, we put the sticker on". Det är med andra ord upp till importören om man vill vara ärlig eller inte. När det gäller manualer kan man aldrig tvinga en importör att fixa en svensk, däremot kan man ibland häva köpet med avsaknad av svensk manual som anledning. "Tekniskt avancerade" produkter, eller produkter avsedda för en begränsad kundkrets räcker det med engelsk på, typ datorkomponenter. Tittar man på fall som tagits upp i ARN så verkar det som att kravet på svensk manual kommer att försvinna, och att då engelsk räcker. Är ju inte så bra med bara en kinesisk :) Quote
Antas Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Jag rekommenderar detta från det bespottade Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/CE-m%C3%A4rkning Vad många företag inte tänker på är kopplingen till Pal (Produktansvarslagen). Om något inträffar med en icke CE märkt produkt kan importören över EU-gränsen, säljaren och/eller tillverkaren (inom EU) råka ut för mycket betydande skadestånd om olycka händer. I Norden var tidigare skadestånden mer eller mindre symboliska dessutom skulle den skadelidande "bevisa" att produkten förorsakade skadan vilket i praktiken är näst intill omöjligt och kostar mycket för enskilda personer. Inom EU (även EES) är bevisföringen omvänd, importören över EU-gränsen, säljaren och/eller tillverkaren ska bevisa att produkten inte förorsakade skadan. Detta är något som speciellt SME företag inte har klart för sej. Instruktioner och bruksanvisningar har numera en betydande juridisk betydelse. Tänkvärd läsning är alla varningar som (ska!) bifogas produkten som ändå ingen tar ad notam. Rekommendabelt är att låta en specialiserad jurist läsa igenom instruktioner och bruksanvisningar innan varan sätts i omlopp (dvs säljs på marknaden). Jag köpte en utombordsmotor monterad i Belgien, alltså tillverkad i EU. Enl bruksanvisningen var den så farlig att använda att den knappt gick att starta, för att inte tala om att ta loss propellern. Uj,uj,uj,uj!!!!! Till er som är företagare: ta CE-märkning på största allvar! Om något händer kan det "kosta skjortan" för er!!!! Inom EU är skadestånden inte symboliska utan reella! EU strävar mot lika regler inom hela unionen, en del länder har haft högre skadestånd än Sverige, vi har tillhört de lägsta. Nej, inte alls ologiskt. Om något händer får vi i Norden omskolning, sjukvård, pension via samhället (tveksamt numera) medan de skadelidande i andra länder måste bekosta det själva via t.ex. skadestånd. Antas Numera panschis. Quote
LUPUS Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 enligt den källan jag har sätter de på CE märkningen automatiskt och menar att enligt kinesisk standard står det för China Export (säkert liiiite anorlunda font och de är hemma juridiskt) vad sedan köparen vill den skall betyda i EU spelar inte dem någon roll utan är säljarens ansvar. Men jag antar att det är samma sak som att inte bry sig , nästan aldrig gick det att få se bevis på de s.k intyg de hade på hemsidor eller i kontrakt på kvalitet / säkerhets klassning , mao vilda western , men det är väl därför det är billigt : -) Quote
Antas Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Den första som tar in produkten över EU-gränsen är alltid ansvarig. Min erfarenhet är att många importörer inte ställer krav på leverantörerna utanför EU. Det är mycket svårt att föra en rättstalan mot t.ex. kinesiska leverantörer om importören har blivit fälld i en skadeståndsprocess. Även om importören har ett, i hans tycke "vattentätt", avtal med leverantören har det visat sej svårt att få ersättning för t.ex. felaktig (eller bedräglig!) CE-märkning. Det är svårt att lugga en flintskallig! Om man är konspiratoriskt lagd kan man anta att reglerna har tillkommit för att stoppa import till EU. Personligen vet jag att konsumenter och brukare har ett betydligt bättre skydd genom CE-direktivet än man hade tidigare,detta förutsätter att man följer direktivets intentioner förståss. Många säger hånfullt att man får sätta på CE-märkning utan att produkten behöver testas. Jovisst, det får man men inte på produkter som enl. lag måste testas av en "notified body" (godkänt testorgan). Krav på testning finns på t.ex. kranar, medicinsk utrustning, leksaker, tryckkärl mm. Värt att notera är att om man sätter på CE-märket på produkter som inte behöver testas och dessa produkter inte svarar upp mot CE-kraven, då är man illa ute!!! Konsumentverket har t.ex. kontrollerat leksaker (vapenimitationer) som säljs på ambulerande marknader och torghandel, många var inte CE-märkta eller CE-märkta på felaktig grund med bl.a. skadligt höga ljudnivåer. Behöver jag säga att leksakerna kom från Asien? Men billiga var dom! Kära och högaktade forumdeltagare detta är inte skrivet som en pekpinne utan i all välmening och omsorg om de som kan vara "drabbade" av den snåriga EU-juridiken. Antas Regnet vräker just nu ner i dessa civiliserade trakter, fan vet om inte snö är bättre. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.