Jump to content

Skillnad på MK Indy & MK Indy R


_coffe_

Recommended Posts

Hej!

Jag valde R ramen. Själva ramen är rätt lika, lite mer rör här och var. Det är hjulupphängningen fram och även bak som är den största skillnaden. Lägger in lite bilder från mitt garage. /Rickard

Bild 520.jpg

Bild 521.jpg

DSCF3489.JPG

DSCF3303.JPG

DSCF3304.JPG

Link to comment
Share on other sites

Bensinmotor? Vad har Mc motorn för bränsle, Jag förstod vad du mena men ibland uttrycker man sig tokigt eller hur. I alla fall gör jag det titt som tätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att jag läst att R ramen är gjord för MC motor. En bensinmotor blir svår (om det ens är möjligt) att få plats med.

Man får plats med en Ford Sigma i den ramen utan problem .Så den är inte bara för Mc motorer.

Link to comment
Share on other sites

Bensinmotor? Vad har Mc motorn för bränsle, Jag förstod vad du mena men ibland uttrycker man sig tokigt eller hur. I alla fall gör jag det titt som tätt.

:icon_oops: :icon_oops:
Link to comment
Share on other sites

Ha Ha Nära 6,5 hkr.Vilket ryt.!!!

Det brukar vara en Royal Enfield Diesel på Nostalgia i Ronneby men den motorn ser mer ut som en vibroplatte motor.

Link to comment
Share on other sites

Bensinmotor? Vad har Mc motorn för bränsle, Jag förstod vad du mena men ibland uttrycker man sig tokigt eller hur. I alla fall gör jag det titt som tätt.

Haha ja det blev nog en liten kortslutning i skallen där. Bilmotor ska det ju vara :)

Link to comment
Share on other sites

Ha Ha Nära 6,5 hkr.Vilket ryt.!!!

Det brukar vara en Royal Enfield Diesel på Nostalgia i Ronneby men den motorn ser mer ut som en vibroplatte motor.

Den är fin men vi har en inhemsk kille från Hillerstorp som kör dieselkonverterad (från Dynapac padda) Suzuki GSX 1100, ja,jag vet att det är svårt att se... Killen är ett tekniskt underverk oavsett vad ni får för uppfattning av filmen, den är bara tillverkad för att ställa besiktningen/SFRO/Vägverket(som det hette då) på prov. Han betalar ingen skatt på den för det fins ingen klasifiering på diesel mc! För att understryka sitt förakt mot alla tekniska firmor som skall heta något med -TECH så heter hans firma naturligtvis OTECK... Sist jag pratade med honom höll han på med en 2cylinders maskin (dubbla Dynapac motorer)eftersom han kör runt på mcträffar i hela europa med den och den går inte fortare än 70km/h :prop:

:lol: Tony

Link to comment
Share on other sites

Hej

Där är större skillnad på dessa ramarna än man tror.

Du har en helt annan framvagn, bättre geometri iom att man åker puchrod.

Bakvagnen är också förändrad, istället för att dämparen sitter på det vanliga chassit i uprighten så sitter det på R chassit i bärarmen.

Chassit är betydligt mer triagulerat, annan kardan tunel.

R chassit är inte byggt för att endast passa mc motor, utan även bilmotor, finns det nya R chassit med s2000 motor, duratec.

Jag hade valt R chassit för att det är "modernare" ! det är min uppfattning

Link to comment
Share on other sites

Jag kan se på de bilderna som kom in på tråden att dämparna sitter ju helt annorlunda.

Är det någon som har provkört bägge chassina som har en konkret jämförelse?

Kan jag klämma ner pinton i de där chassit, och passar sierra-delarna armarna o.dyl.?

Link to comment
Share on other sites

Länkar till en tråd på ett annat forum där samma fråga avhandlas. Paul har byggt både en vanlig indy och en indy R.

http://www.locostbuilders.co.uk/forum/21/viewthread.php?tid=153317

-You need to drive both the Indy and the Indy R, there's a big difference in the ride quality of the two cars, even just for road use, I would go for the Indy R without a doubt. Ive had both the standard Indy, and the Indy R, both great cars on the road and track, but the Indy R feels so much better, if you see the extra work and design that goes into the R chassis I think its a real bargain for the extra cash, its around £600 now when you buy your kit, but the car will be worth around £1500 to £2000 more, when you come to sell it, so its a win win situation if you can stretch to the extra ££££'s

PAUL FISHER

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...