Jump to content

Adapter 100-108 mm knutar ,mm.


Drake

Recommended Posts

Nu har jag fått nog av att fis-åka med svetsad drivaxel! Tamejfan!!! icon_angry.gif I över 200 mil har jag suttit med ett ägg under gasfoten, bläk!

Plockade ner bakvagnen idag och började med bytet till en 7,5"-klump. Jag kommer att behöva korta kardanen ca. 15-20 mm i en svarv (den är på gränsen till för lång idag och 7,5:an bygger 5-10 mm mer framåt jämfört med 7-tummaren). Jag kommer även att behöva adapterplattor tillverkade så jag kan få dit 108 mm drivknutar på mina 100 mm medbringare.

Dom yttre axeltapparna kommer också att behövas svarvas ner en aning för att få rum i mina hubbar. men där verkar det finnas gott om gods så det borde inte bli något hållfasthetsproblem. Dessutom så måste jag kapa ur hubbarna för att få rum med flänsen som drivknuten sitter bultad i men det kan jag nog fixa själv med en vinkelslip och min Tig.

Mina nya bultade axlar är så mycket tjockare än dom förra isticksaxlarna så jag hade hoppats på att bara kunna korta dom 8 cm var, men tyvärr så har dom också en midja, dessutom är den så utformad så det hjälper inta att göra som förra gången, att korta den långa 12 cm och den korta 4 cm och byta sida på dom. Så det får väl bli sviktstål från Dione för 5-6 loppor om ingen har ett billigare alternativ!? Om man gör adaptrarna mellan knutar och medbingare tillräckligt tjocka (kanske 5-8 cm, får mäta i morgon) så kan det gå att använda axlarna, men jag vet inte om det blir onödigt klumpigt? Förslag??

Tyvärr så räcker inte tiden till så jag undrar om det finns nån på forumet som kan hjälpa mig med det???

Mot skälig ersättning naturligtvis!

JAG VILL GASA, HJÄLP MIG!!!toot.gifbowdown.gifbowdown.gif

Åsså den eviga frågan, vem mer än Mannerstöms kan slipa splines i Stockholms-området?

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer även att behöva adapterplattor tillverkade så jag kan få dit 108 mm drivknutar på mina 100 mm medbringare.

Hej.

Det är en sån här lösning du funderar på.

//Nisse

post-126-0-24011700-1305216509_thumb.jpg

post-126-0-29044700-1305216555_thumb.jpg

Edited by super7
Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på att vattenskära dom ur en 20 mm tjock platta med indikeringshål för hålen som ska borras och gängas. Tar tydligen väldigt lång tid att skära hålen om man ska ha sådan precision så att det går att gänga direkt. Ser att du gjort en fläns, men jag hoppas att det funkar utan. Det finns ju ingen mellan medbringare och lager så det borde funka om man bara är noggrann och det borde det ju bli om man cad-ritar och vattenskär.

Vad skulle du ta annars för att tillverka 4 st?

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på att vattenskära dom ur en 20 mm tjock platta med indikeringshål för hålen som ska borras och gängas. Tar tydligen väldigt lång tid att skära hålen om man ska ha sådan precision så att det går att gänga direkt. Ser att du gjort en fläns, men jag hoppas att det funkar utan. Det finns ju ingen mellan medbringare och lager så det borde funka om man bara är noggrann och det borde det ju bli om man cad-ritar och vattenskär.

Vad skulle du ta annars för att tillverka 4 st?

Hej Stefan.

Anledning att jag gjorde flänsar på mina var att dom användes för att centrera adaptern på knuten när jag borrade hålen.

Jag svarvade till adaptrarna, och borrade hålen i en pelarborrmaskin....mycket mätande och testande innan det vart bra.

20 mm borde funka.

Har inte lika bra tillgång till svarv nu som då jag gjorde mina adaptrar.

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...