Jocke4U Posted May 7, 2011 Share Posted May 7, 2011 (edited) Dum fråga...Funderar på om ett T-rör för vacuum påverkar funktionen. Har tagit bort några anslutningar på insugningsröret och monterade det precis och kom på detta. Bortsett från risken att skarvar riskerar läcka skulle det funka lika bra? Turbotrycksmätare sätts väl i regel med T-rör så... Har dumpventil, MAP-sensor, bränsletrycksregulator, vevhusventilation och turbotrycksmätare men nu bara 2 ansluningar. Edited May 7, 2011 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 7, 2011 Share Posted May 7, 2011 (edited) MAP sensorn ska ha en egen anslutning och 20 cm slang pga den är beräknad så i Trionic. Detta nämns i handboken och är viktigt. Av samma anledning skulle jag göra en separat till bränsletryckregulatorn också. Vevhusventilationen blir ju öppen vid undertryck och försätter dumpventilen ur funktion, så den får också en egen anslutning. SEN kan du ha T stycke på dom andra två. Skippar du kolkanister? Edit: Kollade dina bilder på insuget och det ser ju ut som om du har tre anslutningar kvar? Jag har den stora till MAP sensorn via en banjokoppling, de två intill varandra går till dump& laddtrycksmätare, samt den andra till vevhusventilationen och en extra insvetsad anslutning till br tryckregulatorn. Edited May 7, 2011 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 7, 2011 Share Posted May 7, 2011 Hur kan det bli tryckskillnad om alla slangar går till samma ställe (insuget). Jag har map-sensorn, bränsletrycksregulatorn och dumpen till samma anslutning på gasspjället via lite T-kors. Något jag bör ändra? Nu har jag inte trionic utan megasquirt, kanske annorlunda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 7, 2011 Share Posted May 7, 2011 Vevhusventilationen flödar vid undertryck, därför blir det tryckfall (inget vakum) om man kopplar allt till samma anslutning och följden blir att bränsletryck och dump inte fungerar som det ska. I plenumets volym märks det inte, men det är små tunna slangar och tex MAP sensorn är känslig och av stor betydelse för insprutningen, så för att få rättast möjliga värde ska den ha en egen anslutning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 7, 2011 Author Share Posted May 7, 2011 Tackar...det var väl nåt sån känsla jag hade i maggropen. Japp, ingen kolkanister. Du har rätt, 2 st nipplar och sen M14x1.5 gängan. Äsch, lika bra att skaffa en gäntapp M10x1.0 som nipplarna har och göra det rätt. Svetsar nog då igen M14 så slipper jag plugga den. Antar att denna gängtapp inte är lagervara, swedol verkar inte ens ha den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 7, 2011 Share Posted May 7, 2011 Den gängtappen finns ibland på Tredera och Ebay. OTD tools kan ha den också. Jag köpte min på Tradera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 7, 2011 Share Posted May 7, 2011 Svetsa INTE igen M14 hålet. Du behöver ju det. Jag har banjokoppling till den om du behöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 7, 2011 Share Posted May 7, 2011 En anslutning till MAP En till Bränsletryckregulatorn En till vevhusventilationen En till dump och laddtrycksmätaren. Summa 4 anslutningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 7, 2011 Author Share Posted May 7, 2011 Tack Christer för dina råd. Men jag är fortfarande en anslutning kort. Så behöver fixa en eller två (om jag även skall separera dump och laddtrycksmätare) ytterligare. Eftersom jag ändå behöver skaffa en M10x1.0 tapp så kan jag ta en bit 5 mm alu och gänga nödvändigt antal hål och lägga den "över" M14 hålet. Hade jag inte slängt "avfallet" från insuget så kunde jag ju svetsat dit dessa anslutningar. // Jocke - som försöker blir bättre hamster :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 7, 2011 Share Posted May 7, 2011 Du kan ju borra i 4mm rör och epoxylimma, så sitter det ju som standard på spjällhuset och det funkar ju fint, jag har inte sett något som lossnat hittills i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 8, 2011 Share Posted May 8, 2011 Då kan man sluta sig till att jag hade fel och gjort fel. Man lär sig otroligt mycket på det här forumet :notworthy: För att sammanfatta, det bästa är att göra olika anslutningar i insuget till alla saker som ska anslutas till vakuumsystemet? Men det är ok att ha dem nära varann, bara en cm mellan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 8, 2011 Share Posted May 8, 2011 (edited) Det fungerar ju fint att göra det, så sitter det ju original. I plenumet är det samma vakum/tryck överallt. Alla komponenter är inte känsliga, men just pga vevhusventilationen flödar och dumpen har hög volym så blir det knas med fördröjning och felaktigt, eller inget tryck till MAP och br tryck som följd om man har allt anslutet till ett uttag. Edited May 8, 2011 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 8, 2011 Share Posted May 8, 2011 Tack för infon. Grävde fram ett gammalt minne långt bak i skallen från mitt förra gemensamma garage. Där var en kille med en gammal Ascona som var turbokonverterad. Han hade fått en vakuumstation och med den fungerade bilen sämre, och han förstod inte varför, vakuum som vakuum tyckte han. Men nu vet jag kanske värför. En sånhär: Fixar ett gäng nya anslutningar i plenumet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.