Jump to content

skydda nyblästrad metall


Rayman

Recommended Posts

jag håller på med drivlinan till nya bygget och har blästrat allt på jobbet men behöver något bra sätt att skydda den rena metallen. kallgalv eller färg går inte eftersom jag nog ska lämna in sakerna för pulverlack/eloxering/anodisering om ett tag. motor/diff/växellådsolja går inte pga lukten. jag har inget garage ännu så delarna har fått en hörna i mitt vardagsrum.

någon som har ett bra tips?

hur skulle det vara med tillexempel matolja? luktfritt och ändå rätt kladdigt? det viktiga är ju att de sitter kvar. nu när sommaren snart är här så börjar ju rosten krypa fram på några timmar för nyblästrad metall...

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det är överreklamerat eller inte men funkar bra. T.ex. rekommenderar tillverkaren av mina fälgar (polerad alu) att inför vintern spraya på WD40 för att förhindra oxidation. Om det ligger kvar så kan man väl ge dom en dusch emellanåt :)

Luktar? Ja, kanske om man skall ha dom i vardagsrummet :)

Annars, som jag har gjort med silverbestick och man tröttnar på att putsa bort oxiden mellan de 3 år man använder dom så har jag lagt dom i platspåsar och sugit ur så mycket luft som möjligt och försluter. Håller sig definitivt bättre. Kanske en kombination av WD40 och hemma-vakuum (lungor)?

Link to comment
Share on other sites

Thomas har rätt, WD40 dunstar bort. Och det luktar...

Det finns en suverän produkt som heter Zerust. Finns i olika former men på jobbet använder vi såna plastpåsar som innehåller deras medel på insidan. Luktar inget och färgar inte av sig.

Vi lagrar gjutjärnsdetaljer i dem som är helt avfettade. Är godset bara torrt när det packas in så står det sig flera månader utan ytrost.

http://www.zerust.se/swedish/home.html

De håller till i Mölndal också så du kan säkert tigga till dig några från dem.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Ingridienser direkt från WD.40 säkerhetsdatablad.

Ingrediens EG-nr %-halt FB FH FM R-Fraser

Ingrediens EG-nr %-halt FB FH FM R-Fraser

Nafta, lågkokande vätebehandlad 265-150-3 50-80% Xn 10-65-66-67

Avvaxad tung paraffinsk basolja 265-169-7 10-25% IK

Petrolatum 1-5% IK

Karbondioxid (drivgas) 1-5

Eftersom det är 10-25% olja å det är just olja som förhindrar rost så torde det fungera. Att olja dunstar? Nja de brukar de väll ändå inte göra.

Står även

Reagerar med Lösningsmedlen förångas snabbt och lämnar en osynlig, impregnerande hinna. Kan reagera med

starkt oxiderande ämnen.

http://www.sti-tools...u_info/WD40.pdf

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

för att det kommer börja rosta så snabbt annars. nu när sommaren kommer med kraftiga temperaturväxlingar och hög luftfuktighet så lämnas stora mängder kondens kvar vid temperatursänkningarna på kvällarna. (även inomhus)

om du kollar i min bygglogg för gamla kärran så ser du att från jag började bygga den i början av mars fram till slutet av maj så finns det inte en enda rostprick. sen i slutet av maj så börjar de krypa fram o sen i mitten av sommaren när jag lastar av den från släpkärran så ser man att det är en stor del av alla 25mm profiler som är täckta.

Samma sak som en praktisk uppgift vi hade under plåtutbildningen med att bygga en verktygslåda. tillverkad i mars, till götet helt ren o fin o maj, sen i juli såg den ut som att den legat några månder under vatten. då hade den stått inne i en garderob hela tiden.

mycket arbete ja. det är därför jag ställer frågan till er om ngn lämplig produkt som inte luktar, inte kladdar allt för mkt men som skyddar mot rost i en inomhus-miljö under några månader, och som inte behöver blästras bort. vissa ställen på diffen har press-passning för lager som jag inte vill behöva blästra fler gånger än nödvändigt, tillexempel(!).

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Du kan också göra som vi gör inom Försvarsmakten. Torrlufta det du vill skydda. Om det är praktiskt och ekonomiskt vettigt får du undersöka men det är så man gör i stordrift. Ett annat alternativ är, som man också gör eller mer gjorde, i stordrift var att slå in produkterna i ett speciellt indränkt skyddspapper. Den sista metoden är inte så vanlig längre.

Torrluft däremot där kan du lägga allt i en tät plastsäck, plastpåse och sedan ansluta ett torrluftsaggregat. Du kan också ställa vanliga avfuktare en eller två i rummet och sedan försöka hålla dörren stängd. Nackdelarna med avfuktare för människor är att lika mycket som den produkten du vill skydda gillar det hela kommer förmodligen du att ogilla för torr luft i alla fall om du och produkten skall "bo ihop". Men det var inte frågan utan frågan var tips på hur du skyddar mot korrosion och torrluftning skyddar. Eller så låter du det hela vara som det är och använder en lämplig blästermetod igen när det så är dags att använda produkten om den inte klarat av lagringen / hanteringen i vanligt fritt rum.

Det inget problem alls att hitta metoder däremot hur praktiska och hur kostnadseffektiva eller arbetseffektiva respektive metod är. Det är frågan.

Det du absolut skall göra och förmodligen redan gjort är att installera hygrometerövervakning så du hela tiden kan följa inomhusklimatet. Luftfuktighet är inget man "känner". När man "känner" luftfuktighet då är det antingen redan för blött eller för torrt.

Har du en hygrometer tillgänglig redan?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det var verkligen en överraskning om det rostar så mycket inomhus. För mig har ingenting rostat inomhus. Det kan ju skilja med på om man bor nära saltvatten t.ex.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...