Tomas Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 Fyllde diffen (Ford 7,5") med olja häromdagen och kan nu konstatera att den läcker vid baklocket. Var in på Ford i stan men packningen däremellan fanns inte som reservdel i deras system iaf. Har ni några bra tips på vad man kan använda för att få det tätt? Quote
Thomas Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 (edited) knacka en ny packnig och kolla så inte bultskallarna gjort "gropar" i locket som sticker ut på baksidan. är det plant så ta lite hylomar eller liknande (hermetite gul/glå) är det stora ojämnheter så ta silikon. Edited April 19, 2011 by Thomas Quote
Drake Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 Va, ska det vara en packning där? Jag har ingen på min, bara lite silikon. Quote
therealpinto Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 Precis, det ska inte vara någon packning, utan bara bra klet. Hylomar rekommenderas som sagt. Eftersom locket tar upp kraft i Sierran/Scorpion måste det sitta stumt = ingen packning. /Gustaf Quote
Tomas Posted April 19, 2011 Author Posted April 19, 2011 Tackar för svaren. Upptäckte att det inte var någon packning då jag demonterade. Så jag har Hylomarat och skruvat ihop igen Quote
Panzer Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 Letade man efter packningen på Ford? Borde de inte kunna upplysa dig om att det inte skall sitta en packning där....... // JEK Quote
Thomas Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 Just det . så är det. det är ju ett fäste där. Quote
Daffe Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 Enlig de rekomendationer jag fått skall man undvika packningsmassa som innehåller silikon då det släpper i när det kommer i kontakt med olja och kan sätta igen diverse filter, kanske inte spelar så stor roll i en diff men en del använder det istället för oljetrågspackningar. Jag tror jag kan ha packningar i en kork gummiblandning om det är intressant. /john Quote
Thomas Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 Man ska använda det sparsamt och inte lägga på som tandkräm. Tunt så man ser genom det och loka mycket som tränger ut på utsidan tränger in på insidan. mkt tunt som sagt Quote
Drake Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 Tricket med silikon som oljetrågspackning är att man ska låta det torka en del innan man drar åt. Då blir det mer som en elastisk packning än en massa överflödig gucka i tråget. På jänkemotorer så rekommenderar dom flesta tillverkarna att man ska strunta i orginaltätningarna till insugen och enbart köra med silikon som får torka lite, så helt fel kan det inte vara. Quote
Thomas Posted April 20, 2011 Posted April 20, 2011 jo det ska man alltid göra men inga mängder ändå. man väntar med att dra sista 0,5-1 varv på bultarna ca en halvtimme, då får man en fjädrande gummipackning istället för ytor mot varann Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.