Jump to content

Läckande diff


Tomas

Recommended Posts

Fyllde diffen (Ford 7,5") med olja häromdagen och kan nu konstatera att den läcker vid baklocket. Var in på Ford i stan men packningen däremellan fanns inte som reservdel i deras system iaf. Har ni några bra tips på vad man kan använda för att få det tätt?

Link to comment
Share on other sites

knacka en ny packnig och kolla så inte bultskallarna gjort "gropar" i locket som sticker ut på baksidan. är det plant så ta lite hylomar eller liknande (hermetite gul/glå) är det stora ojämnheter så ta silikon.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Enlig de rekomendationer jag fått skall man undvika packningsmassa som innehåller silikon då det släpper i när det kommer i kontakt med olja och kan sätta igen diverse filter, kanske inte spelar så stor roll i en diff men en del använder det istället för oljetrågspackningar.

Jag tror jag kan ha packningar i en kork gummiblandning om det är intressant.

/john

Link to comment
Share on other sites

Man ska använda det sparsamt och inte lägga på som tandkräm. Tunt så man ser genom det och loka mycket som tränger ut på utsidan tränger in på insidan. mkt tunt som sagt

Link to comment
Share on other sites

Tricket med silikon som oljetrågspackning är att man ska låta det torka en del innan man drar åt. Då blir det mer som en elastisk packning än en massa överflödig gucka i tråget.

På jänkemotorer så rekommenderar dom flesta tillverkarna att man ska strunta i orginaltätningarna till insugen och enbart köra med silikon som får torka lite, så helt fel kan det inte vara.

Link to comment
Share on other sites

jo det ska man alltid göra men inga mängder ändå. man väntar med att dra sista 0,5-1 varv på bultarna ca en halvtimme, då får man en fjädrande gummipackning istället för ytor mot varann

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...