Jump to content

Etanolinblandning i bränsle


Recommended Posts

Läste om ökad etanolinblandning (10%)i 95 oktan från 1 maj (?) i år.

Äldre motorer skulle inte klara detta bränsle utan måste tanka 98 oktan som lär ska sakna etanol. 98 oktan skulle fasas ut under längre tid (några år?).

Min motorcykel, Suzuki Intruder 1400-99, uppges inte ska klara det nya bränslet.

Någon som vet något om detta?

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Läste om ökad etanolinblandning (10%)i 95 oktan från 1 maj (?) i år.

Äldre motorer skulle inte klara detta bränsle utan måste tanka 98 oktan som lär ska sakna etanol. 98 oktan skulle fasas ut under längre tid (några år?).

Min motorcykel, Suzuki Intruder 1400-99, uppges inte ska klara det nya bränslet.

Någon som vet något om detta?

Om jag inte är helt felinformerad så är oktan talet på E85 hela 103 - om man då höjer inblandningen av etanol så borde oktantalet bli högre - är jag helt ute och cyklar? Kan man inte lösa det genom att ge lite mer bränsle? Tror att bensinbolagen blandar i etanol i olika %-satser vinter och sommar

kenneth

Link to comment
Share on other sites

10% etanol borde inte vara något problem om bara packningar och o-ringar tål spriten. Jag har kört flera bilar med upp till 50% E85 utan problem utom en gång då membranet i en bränslepump svällde upp. Fördelen med etanolinblandning är ju att man kan ha ett högre grundkomp eller laddtryck. Nackdelen är väl att den brukar hamna i tråget så att man bör byta olja oftare. 10% borde man klara utan att bestycka eller mappa om, däremot så kanske man kan ändra tändningen ett par grader, etanol brinner ju långsammare.

Link to comment
Share on other sites

Om 95 oktan ändras till att innehålla 10% etanol så ser de säkert till att oktanhalten håller sig på 95 genom att stoppa i någon billigare soppa från början.

Tror jag i alla fall.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Blowby trycker in etanol i oljan och minskar smörjningen. Äldre och slitna motorer har högre blowby än de moderna så vi bör definitivt byta filter och olja oftare än vad som förespråkas i manualerna. Å andra sidan gör vi säkert redan det så det är kanske inget problem. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...