Lenny Posted April 2, 2011 Posted April 2, 2011 Undrar vad ni har för lambdavärde på pinto med dubbla 40?? tomgång 1200rpm = 14,2 i lambda... Quote
Baging Posted April 2, 2011 Posted April 2, 2011 För mej låter det lite snålt..... brukar bli lite skakig tomgång när den är så lean... Brukar lägga tomgångsblandning mellan 13.2 - 13.7 Quote
Lenny Posted April 3, 2011 Author Posted April 3, 2011 OK, då fick jag bekräftat vad jag trodde, och naturligtvis var det air/fuel ration jag menade (väl samma som labdan fast med andra värden?) Då byter jag lågfart till större och hoppas på bättre värden... TACK ! Quote
Baging Posted April 3, 2011 Posted April 3, 2011 OK, då fick jag bekräftat vad jag trodde, och naturligtvis var det air/fuel ration jag menade (väl samma som labdan fast med andra värden?) Då byter jag lågfart till större och hoppas på bättre värden... TACK ! Inga problem :) Webrar? Kanske kan räcka att ställa upp blandskruvarna? Kan inte leva utan A/F-mätare längre ;) Quote
Arrowsmith Posted April 3, 2011 Posted April 3, 2011 Jag skrev lite AFR åsikter i en annan tråd för 2-3 år sedan. Ämnade för mappning av sprut, men siffrorna funkar för dej med. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6448&view=findpost&p=76063 Quote
Lenny Posted April 4, 2011 Author Posted April 4, 2011 har köpt mig en A/F mätare, men skall bara lära mig att tyda den rätt ! Är det någon som vet "formeln" för uträkning A/F - Lambda ? Ps, 65 lågfartsmunstycken beställda Det är Dellorto DHLA 40 jag har, och blandskruven är ute 4 - 5 hela varv innan den går hyffsat men för snålt... Quote
Rikard Larsson Posted April 4, 2011 Posted April 4, 2011 Lambda 1 är AFR 14,7 och skalan är linjär. Alltså lambda 0,5 är AFR 7,35 och lambda 2 är AFR 29,4 (orimliga värden, men lätträknade) Quote
Thomas Posted April 4, 2011 Posted April 4, 2011 har köpt mig en A/F mätare, men skall bara lära mig att tyda den rätt ! Är det någon som vet "formeln" för uträkning A/F - Lambda ? Ps, 65 lågfartsmunstycken beställda Det är Dellorto DHLA 40 jag har, och blandskruven är ute 4 - 5 hela varv innan den går hyffsat men för snålt... Ja du bör väl ligga runt 1,5 varv +-0,5varv. Quote
Baging Posted April 4, 2011 Posted April 4, 2011 Precis som Thomas skriver bör blandskruvarna ligga runt 1 - 1,5 varv normalt. Är du tvungen att skruva ut dom ännu mer, bekräftar ju det att dina lågfartsmunstycken är för små. Bara att gå upp ett par steg och se var du hamnar :) Quote
Christer J Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 När jag justerar förgasare har jag fantastiskt stor nytta av munstyckesbrotchar och tolkar. Det är enkelt att gå upp i storlek, helt steglöst, och blir det för stort så går det att löda igen hålen och börja om. Sparar tid och en hel del pengar. Brotchsats Christer. Quote
Thomas Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 jag gjorde så förr när man höll på med Webrar. Det var en billig brotchsats. Den skulle man kanske köpa för bra att ha. Quote
Baging Posted April 5, 2011 Posted April 5, 2011 När jag justerar förgasare har jag fantastiskt stor nytta av munstyckesbrotchar och tolkar. Det är enkelt att gå upp i storlek, helt steglöst, och blir det för stort så går det att löda igen hålen och börja om. Sparar tid och en hel del pengar. Brotchsats Christer. jag gjorde så förr när man höll på med Webrar. Det var en billig brotchsats. Den skulle man kanske köpa för bra att ha. Den är kanonbra! Han har också munstyckstolkar som är klart prisvärda! :) Quote
Thomas Posted May 21, 2011 Posted May 21, 2011 Observera att det är ren etanol i tabellen och vi kör E85. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.