Rayman Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 vilka utväxlingar är ovanliga och/eller intressanta från en 7" diff? jag har tömt min diff på delarna som jag ska ha för nästa bygge men har en 3.62 pinion och kronhjul kvar. finns det något intresse för detta? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted March 16, 2011 Posted March 16, 2011 När jag skulle välja diff fanns det på locostbuilders en förespråkare för varje 0,1 steg av utväxling på bakaxeln kändes det som. Jag minns inte ens vad det till slut blev för mig. Kanske har jag dåligt minne? Kanske har jag byggt min bil under en lång tid? Quote
Jonas Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 Jag skulle tro att 3.62 är den vanligaste. 3.14 & 3.38 är inte lika vanliga men är intressanta för dom som bygger med MC motor. Sen finns det 7" 3.92 också, men jag vet inte hur eftertraktad den är. Quote
kengren Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 Jag skulle tro att 3.62 är den vanligaste. 3.14 & 3.38 är inte lika vanliga men är intressanta för dom som bygger med MC motor. Sen finns det 7" 3.92 också, men jag vet inte hur eftertraktad den är. här kommer en länk på "sierradiffar" - http://www.locostbuilders.co.uk/forum/9/viewthread.php?tid=85080 - det är en 4 sidig tråd på locostbuliders.co.uk kenneth Quote
ClaesDK Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 3.14 är nästan omöjliga att hitta i England, ock säljas för upp till 500pund på ebay. Jag har 3.62 på min BEC, men byter till 3.14 nu. Var lite jobbigt att Cruise med 100kmt ock 6000 varv:-) Quote
Jonas Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 Tänkte själv köra med 3.38/ viscous diff och R1 motor. Quote
Guest micke r1 Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 3.38/ viscous diff och R1 motor. är helrätt :thumbsup: körde med de på min R1 bec tror inte dom orkar med 3,14 ? Körde förra året 2,36 visko/hayabusa gen 2 men hade problem med att den varvade ur för tidigt på gelleråsen/gotland mm mm . så i år blir det 3,14 ! (inte helt säker på att man tjänar nåt på varvtider på det) ? Men är de bara surret man vill bli av med så är det nog bra. Quote
Jonas Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 Skönt att få bekräftat att man inne på rätt spår! (Har en renoverad 7,5" 3.14 liggande oxå om jag mot förmodan inte skulle trivas med 3.38) Quote
Guest micke r1 Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 3,38/3,14 ! lysade då har du både hängsle o skärp :thumbsup: Quote
Pac Posted March 18, 2011 Posted March 18, 2011 ...Sen finns det 7" 3.92 också, men jag vet inte hur eftertraktad den är. Jodå, skall man börja optimera med högvarviga sugmotorer och har T9 så är 3.92 en början. Ännu högre kan funka fint det med. Vad finns det för diffbromsmöjligheter på en 7"? Quote
therealpinto Posted March 18, 2011 Posted March 18, 2011 Alla 4x4-diffar är 7" och finns med viskodiffbroms (i praktiken standard). De flesta eftermarknadsdiffar (Quaife, Gripper, Elite mfl) finns också till 7". /Gustaf Quote
Pac Posted March 18, 2011 Posted March 18, 2011 Jag är riktigt dålig på det här med diffbroms. Jag fattar den tekniska skillnaden mellan dem, men gör det någon funktionell skillnad när man kör? :unsure: Det snackas mycket om torsendiffar och att de skulle vara bättre. Varför då? Vad är det för egenskap de har som gör dem bättre? :blink: Quote
Thomas Posted March 18, 2011 Posted March 18, 2011 (edited) Diffbroms: Diffbromsen bromsar varvtalsskillnaden mellan höger- och vänsterhjulen. Den fungerar automatiskt och behöver inte kopplas in eller ur. Diffbromsen tillåter en liten varvtalsskillnad mellan hjulen vilket gör att den skonar transmissionen och inte är något hinder vid körning på asfalt. Diffbromsen består av ett antal lameller där varannan skiva är kopplad till höger drivaxel och varannan till vänster drivaxel. Lamellerna kan antingen pressas mot varandra via fjädrar och bromsverkan är då konstant. Eller så påverkar varvtalsskillnaden en oljepump som via oljetryck pressar ihop lamellerna, diffens bromsverkan ökar då med axlarnas varvtalsskillnad. Diffbroms är numera i princip standard i bakaxeln, men inte i framaxeln eftersom styrningen fortfarande blir trög. Diffbromsar kan köpas och eftermonteras. Viskodiff: Viskodifferentialen är som en diffbroms med lameller men innehåller en silikonolja som kan variera sin viskositet ("trögflythet"). När det uppstår en varvtalsskillnad mellan lamellerna "vispas" oljan och blir varm. Värmen gör oljan mer trögflytande och det uppstår en diffbromsverkan. På så sätt utjämnas kraften mellan axlarna. Viskodiffen används huvudsakligen som mittdifferential. Torsendiff: Torsendiffen har fått sitt namn av engelska orden TORque SENsing som betyder "vridmomentkännande". Torsendiffen är en komplicerad drevkonstruktion som bygger på principen att ett skruvdrev (snäckdrev) lätt vrider runt ett kugghjul - men att ett kugghjul har svårt att vrida runt ett skruvdrev. Effekten i Torsendiffen blir att hjulet med bästa väggreppet alltid får största drivkraften - det vill säga tvärt emot vad vanliga "öppna" differentialer åstadkommer. Torsendiff är vanligast som mittdifferential. Torsen brukar inte ligga på något förrän det behövs. Alltså ingen förspänning i diffen som håller igen. Samt så håller de bra (quife) Edited March 18, 2011 by Thomas Quote
Rayman Posted April 19, 2011 Author Posted April 19, 2011 (edited) haha wow nu gick ni långt off topic. jag undrade bara om någon ville ha den, inget mer. för sent nu iaf. EDIT: inser nu att jag inte va så tydligt med min avsikt i första inlägget här. skit samma. Edited April 19, 2011 by Rayman Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.