Jump to content

Recommended Posts

Posted

vilka utväxlingar är ovanliga och/eller intressanta från en 7" diff? jag har tömt min diff på delarna som jag ska ha för nästa bygge men har en 3.62 pinion och kronhjul kvar. finns det något intresse för detta?

Posted

När jag skulle välja diff fanns det på locostbuilders en förespråkare för varje 0,1 steg av utväxling på bakaxeln kändes det som. Jag minns inte ens vad det till slut blev för mig. Kanske har jag dåligt minne? Kanske har jag byggt min bil under en lång tid?

Posted

Jag skulle tro att 3.62 är den vanligaste.

3.14 & 3.38 är inte lika vanliga men är intressanta för dom som bygger med MC motor.

Sen finns det 7" 3.92 också, men jag vet inte hur eftertraktad den är.

Posted

Jag skulle tro att 3.62 är den vanligaste.

3.14 & 3.38 är inte lika vanliga men är intressanta för dom som bygger med MC motor.

Sen finns det 7" 3.92 också, men jag vet inte hur eftertraktad den är.

här kommer en länk på "sierradiffar" - http://www.locostbuilders.co.uk/forum/9/viewthread.php?tid=85080 - det är en 4 sidig tråd på locostbuliders.co.uk

kenneth

Posted

3.14 är nästan omöjliga att hitta i England, ock säljas för upp till 500pund på ebay. Jag har 3.62 på min BEC, men byter till 3.14 nu. Var lite jobbigt att Cruise med 100kmt ock 6000 varv:-)

Guest micke r1
Posted

3.38/ viscous diff och R1 motor.

är helrätt :thumbsup:

körde med de på min R1 bec tror inte dom orkar med 3,14 ?

Körde förra året 2,36 visko/hayabusa gen 2 men hade problem med att den varvade ur för tidigt på gelleråsen/gotland mm mm .

så i år blir det 3,14 ! (inte helt säker på att man tjänar nåt på varvtider på det) ?

Men är de bara surret man vill bli av med så är det nog bra.

Posted

Skönt att få bekräftat att man inne på rätt spår!

(Har en renoverad 7,5" 3.14 liggande oxå om jag mot förmodan inte skulle trivas med 3.38)

Guest micke r1
Posted

3,38/3,14 ! lysade då har du både hängsle o skärp :thumbsup:

Posted

...Sen finns det 7" 3.92 också, men jag vet inte hur eftertraktad den är.

Jodå, skall man börja optimera med högvarviga sugmotorer och har T9 så är 3.92 en början. Ännu högre kan funka fint det med.

Vad finns det för diffbromsmöjligheter på en 7"?

Posted

Alla 4x4-diffar är 7" och finns med viskodiffbroms (i praktiken standard). De flesta eftermarknadsdiffar (Quaife, Gripper, Elite mfl) finns också till 7".

/Gustaf

Posted

Jag är riktigt dålig på det här med diffbroms. Jag fattar den tekniska skillnaden mellan dem, men gör det någon funktionell skillnad när man kör? :unsure:

Det snackas mycket om torsendiffar och att de skulle vara bättre. Varför då? Vad är det för egenskap de har som gör dem bättre? :blink:

Posted (edited)

Diffbroms:

Diffbromsen bromsar varvtalsskillnaden mellan höger- och vänsterhjulen. Den fungerar automatiskt och behöver inte kopplas in eller ur. Diffbromsen tillåter en liten varvtalsskillnad mellan hjulen vilket gör att den skonar transmissionen och inte är något hinder vid körning på asfalt.

Diffbromsen består av ett antal lameller där varannan skiva är kopplad till höger drivaxel och varannan till vänster drivaxel. Lamellerna kan antingen pressas mot varandra via fjädrar och bromsverkan är då konstant. Eller så påverkar varvtalsskillnaden en oljepump som via oljetryck pressar ihop lamellerna, diffens bromsverkan ökar då med axlarnas varvtalsskillnad.

Diffbroms är numera i princip standard i bakaxeln, men inte i framaxeln eftersom styrningen fortfarande blir trög. Diffbromsar kan köpas och eftermonteras.

Viskodiff:

Viskodifferentialen är som en diffbroms med lameller men innehåller en silikonolja som kan variera sin viskositet ("trögflythet"). När det uppstår en varvtalsskillnad mellan lamellerna "vispas" oljan och blir varm. Värmen gör oljan mer trögflytande och det uppstår en diffbromsverkan. På så sätt utjämnas kraften mellan axlarna. Viskodiffen används huvudsakligen som mittdifferential.

Torsendiff:

Torsendiffen har fått sitt namn av engelska orden TORque SENsing som betyder "vridmomentkännande". Torsendiffen är en komplicerad drevkonstruktion som bygger på principen att ett skruvdrev (snäckdrev) lätt vrider runt ett kugghjul - men att ett kugghjul har svårt att vrida runt ett skruvdrev. Effekten i Torsendiffen blir att hjulet med bästa väggreppet alltid får största drivkraften - det vill säga tvärt emot vad vanliga "öppna" differentialer åstadkommer. Torsendiff är vanligast som mittdifferential.

Torsen brukar inte ligga på något förrän det behövs. Alltså ingen förspänning i diffen som håller igen.

Samt så håller de bra (quife)

Edited by Thomas
  • 1 month later...
Posted (edited)

haha wow nu gick ni långt off topic. jag undrade bara om någon ville ha den, inget mer. för sent nu iaf.

EDIT: inser nu att jag inte va så tydligt med min avsikt i första inlägget här. skit samma.

Edited by Rayman

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...