Antas Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 (edited) Hur ska slangarna kopplas till kylaren? Ska översta slanganslutningen på kylaren gå till termostathuset. Förefaller logiskt men jag ställer frågan för att vara säker. Slangarna måste vridas och därmed kapas för att kunna dras korrekt. Måste göra "skarvstycken" av rör för att kunna skarva, vilka rör är lämpliga som skarvstycken? Alu, galv, rostfritt, svartjärn, plast eller annat? Min motor Ford V6 2,9-88 har oljekyl på oljefiltret. Till oljekylen ska in/utloppslangar dras för kylvattnet. Var kopplas dessa in i motorns kylsystem? Så här i efterhand förbannar man sej själv att man inte tog flera bilder vid demonteringen. Haynes handbok är inte till någon större hjälp i detta. Antas +2,8 c kl 09:09 i Luleå. Edited January 3, 2012 by Antas Quote
Thomas Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 termostathus till övre på kylet o nadre till nedre. oljekyl ska gå på en som har cirkulation hela tiden. brukar vara samma som till värmepaket på många bilar. Har du värmepaket så får du ha en kran eller spjäll som inte hindrar vattnets cirkulation. dve om du har kra ska den vara 3-vägs så du leder förbi värmepaketet när det inte är i bruk. Vad dum jag är. klart du har värmepaket i den kylan. Quote
Antas Posted March 8, 2011 Author Posted March 8, 2011 Värmepaket? Det är för fjollor! Här i Konungarikets befriade område gäller långkalsonger på 15 aug och av 15 juni. Nää,jag har faktiskt funderat på att montera någon form av värme. Stigge har värme mot fötterna på sin Pegasus och det känns nog härligt även på kyliga sommarkvällar. Tack för slangupplysningarna, nu gäller det bara att klura ut vilka anslutningar som ska gå till oljekylen. Quote
Antas Posted March 15, 2011 Author Posted March 15, 2011 (edited) Jag sliter mitt hår (det lilla som finns kvar) i funderingar över kylslangar. Idag besökte jag båda Fordverkstäderna i Luleå. Ingen kunde ge mej något trovärdigt svar. Märkligt att bådas saknade verkstadshandböcker för v6 2,9-88! Den ena verkstan trodde att de hade en bok i ett magasin någonstans. Haynes enkla bok ger inga svar. Jag förbannar mej själv att jag inte fotograferade mera och rätt(!!!)detaljer vid slaktandet av donatorn. Allt såg ju så enkelt ut då och skulle vara lätt att komma ihåg, suck och stön. Min motor är försedd med oljekyl som är kopplad till kylvätskan. Kylen sitter som en sandwich mellan block och oljefilter. Var kopplar jag in slangarna i motorn? Jag och en av verkstäderna kom på att strömningsriktningen genom kylen nog saknar betydelse men var koppla slangarna....? Nästa fråga är om jag vill koppla in ett värmecellpaket var sker det? En av verkstäderna påstod att Ford Scorpio saknade shuntventil till cellpaketet, jag fann det mycket märkligt! De påstod att värmen i kupén reglerades med blandningen av kalluft, sant eller osant men förbluffande. Har Googlat för att försöka hitta bilder på Scorpions kylsystem men inte lyckats hitta några klargörande illustrationer. På bifogade bilder har jag numrerat slanganslutningarna, den som svarar kan hänvisa till dessa nummer. Jag vänder mej nu till detta forums eminenta och kunniga deltagare om hjälp innan jag blir överhettad. Antas Edited January 3, 2012 by Antas Quote
Thomas Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Det stämmer nog som de sa om väemepaketets inkoppling. Många bilar kör varmvatten hela tiden genom paketet och reglerar värmen genom luftspjäll. Quote
Thomas Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 5 är nog expansionskärl. Ja du Antas det var lite att välja på. Good Luck. Men hör på Ford Forumet. http://www.fordclubsweden.se/forum/ du har dessa killar också som kör mkt med Ford http://www.skogenracing.com/ Quote
Antas Posted March 16, 2011 Author Posted March 16, 2011 Har ställt frågan på båda dessa forum. Quote
stigge Posted March 16, 2011 Posted March 16, 2011 I gamla Ford Escort (68-80) fanns ingen värmekran, där reglerades värmen mycket riktigt genom ett luftspjäll. Quote
Antas Posted March 18, 2011 Author Posted March 18, 2011 (edited) Återkommer med rop på hjälp i slanghelve...! Har öppnat termostathuset och kollat hur rör 6 och 4 är monterade. Se bif. bild. Rör 6 är monterat mellan bottenplattan och stora plattan på termostaten, rör 4 är monterat bakom bottenplattan på termostaten. Med bottenplattan menar jag den mindre plattan som är till höger på bilden. Det ser ut som om rör 4 är i förbindelse med blockets kanaler vilket förefaller som om rör 6 inte är. Är det så att kylvattnet alltid cirkulerar mellan stora plattan och bottenplattan och när termostaten öppnar (dvs när blockets temperatur når öppningstemp för termostaten) börjar kylvattnet cirkulera in genom bottenplattan till mellanrummet och vidare ut i kylaren? I kallt tillstånd vilar (tätar) bottenplattan på termostaten mot ett plant område. Hur ska oljekylens returslang anslutas, till 4 eller 6? Matningen har jag anslutit till 3 vilket också Fordverkstan tyckte var logiskt. Antas Edited January 3, 2012 by Antas Quote
Thomas Posted March 18, 2011 Posted March 18, 2011 3 till tillopp verkar ok. returen ska va en som "suger" till pumpen så du har cirkulation där. Quote
Thomas Posted March 18, 2011 Posted March 18, 2011 Jag ser inte så bra. men returen kan inte vara på termostatens stängda sida för då funkar det bara när termostaten öppnar. Du ska nog ha 2 till expansionskärlet också. en luftning och en påfyllning till motorn i botten på kärlet. Quote
Antas Posted March 18, 2011 Author Posted March 18, 2011 "kan inte vara på termostatens stängda sida", är det 6 eller vilken sida är den stängda? 1 och 2 är kommunicerande rör, jag kollade genom att sticka in ett föremål i 1 och då syns det i 2. Dessa bör vara på utpumpning från vattenpumpen och borde kunna pluggas. Expansionskärlet (Volvo 700) har två slanganslutningar, ett högt (smal slang) för urluftning och ett för fyllning (grövre slang). En person påstod att den grövre skulle anslutas till nedre slangen till kylaren med ett T-rör eftersom kylsystemet skulle fyllas nerifrån och upp. Stämmer det? Quote
Thomas Posted March 18, 2011 Posted March 18, 2011 (edited) Jäpp så brukar det fyllas på men även kan det finnas en anslutning vid vattenpumpens sugsida bredvid där nedre kylarslangen går in. Alltså det som är ovanför termostaten är stängt utrymme då temperaturen inte har öppnat densamme. Är 1 och 2 i bakkant på toppen? I så fall kan det vara den som ska ta hand om oljekylets utgång... Edited March 18, 2011 by Thomas Quote
Antas Posted March 18, 2011 Author Posted March 18, 2011 1 och 2 sitter på vattenpumpen i det nedre partiet på blockets framsida. Det ser ut som om dessa pumpar ut kylvatten och bör alltså inte kunna användas som inlopp från oljekyl. Sekvensen borde vara: vattenpump ut-oljekyl in-oljekyl ut-block in-block ut-vattenpump in-osv. Verkstan trodde att värmeelementet var inkopplat (utan shuntventil) i kretsen men de visste inte hur !!!!! Quote
Rikard Larsson Posted April 25, 2011 Posted April 25, 2011 Lånar tråden då min fråga är snarlik. Påfyllningen från expansionskärlet har gått till sugsidan på vattenpumpen "original" på bilden. Jag borde väl lika gärna kunna använda den andra anslutningen på bilden märkt "smidigare"? Den kommer från termostathuset och hade passat bättre för slangdragningen. Quote
Christer J Posted April 25, 2011 Posted April 25, 2011 Den sitter ju pa samma rör i praktiken, så det går ju hur bra som helst. Men den är väl kopplad till uttaget på toppens kortsida, eftersom termostathusanslutningen går till kylaren. Quote
Jocke4U Posted April 25, 2011 Posted April 25, 2011 Har du inte vattenkylning till turbon? Min gamla pump såg inte likadan ut men ungefär där satt anslutningen till turbon (trycksida på pumpen) Quote
Rikard Larsson Posted April 25, 2011 Posted April 25, 2011 Jodå, turbon är vattenkyld. Får vatten från kortsidan på toppen, se bild. Den jag vill koppla expansonskärlet på är den grova anslutningen till vänster på bilden. Tror den normalt går till värmepaketet? Kärlet kommer sitta precis där nämligen. Jag har bara skarvat ihop den (ganska fult) med sugsidan på vattenpumpen. Det är ju onödigt att dra två parallella slangar som ska till samma ställe. Hoppas det är rätt kopplat i övrigt. Quote
Jocke4U Posted April 25, 2011 Posted April 25, 2011 Nu är jag inte nån expert på detta men turbons varma vatten sida är väl det som du har angivit ovan. Matningen till turbon bör väl komma från någonstans innan det går in i blocket? "Sugsida vattenpump" är som du säger till värmepaketet. Denna bild laddade Christer J upp tidigare när jag frågade. Quote
Rikard Larsson Posted April 25, 2011 Posted April 25, 2011 Jo, som sagt lite fult skarvat :) Ska snygga till och flytta expansionskärlet som satt för lågt innan. Turbon är även ansluten i blocket. Men om turbons vatten går från toppen till blocket eller tvärt om vet jag inte. Enligt Christer J:s bild verkar vattnet gå från vattenpumpen till turbon och vidare till anslutningen på kortsidan av toppen. Men min rördragning ser inte riktigt ut så. Finns olika pumpar på saab-motorerna dock. Min motor är från en ng900, skiljer kanske lite. Får undersöka vidare. Quote
Christer J Posted April 26, 2011 Posted April 26, 2011 Bilden kommer från Saabs verkstadshandbok för 9000. Skillnaden på 900 och 9000 pumparna är rotationsriktningen, vattnet däremot har samma flödesriktning och vägar. Uttaget bak på toppen går till värmeelementet och ska till sugsidan på vattenpumpen för att behålla cirkulationen i toppen, vilket är väldigt viktigt. Men montera ett T stycke på den slangen och anslut till expansionskärlet går bra. Det finns väl ett ledigt uttag på stålröret som egentligen ska gå till uppvärmningen ev vevhusventilationsslangen som också kan användas. Quote
Rikard Larsson Posted April 26, 2011 Posted April 26, 2011 Men montera ett T stycke på den slangen och anslut till expansionskärlet går bra. Det var precis min tanke. Den där extra anslutningen har jag ett svagt minne av att jag kapade bort. Synd, den hade nog funkat bra, lite tunn kanske. Lite osäker på om jag kopplat vattnet till turbon rätt. Vill ha 100 % koll på detta (och lite annat) så jag fixade tillgång till den elektroniska handboken ;) Bilder från ng900 Quote
Antas Posted April 26, 2011 Author Posted April 26, 2011 Någon som kan ordna liknande bilder på slangdragningen på Ford V6 2,9-88? Quote
Thomas Posted April 26, 2011 Posted April 26, 2011 Antas. Ford måste ha det i sina reservdelsböcker. kolla om ditt bilbliotek har rep,bok eller kan skaffa, men det är inte säkert de visar det där. Kolla också Burtonpower i England om de kan meila över nåt. Quote
Antas Posted April 26, 2011 Author Posted April 26, 2011 Har nyss haft ett möte med en klient på Stadsbiblioteket, tänkte inte på att kolla med dom. Iofs tror jag att de hänvisar till Haynes, den har jag sedan tidigare. Ska även maila Burtons och fråga om de har någon lösning på mitt dilemma. Quote
Jocke4U Posted April 26, 2011 Posted April 26, 2011 Jag hade ju tänkt att plugga detta utlopp vid toppen (inringat nedan). Skulle detta innebära sämre kylning i toppen? Quote
Thomas Posted April 26, 2011 Posted April 26, 2011 Nu vet jag inte hur det ser ut bakom det andra intaget på sidan där bak. Men rent generellt på de motorer som har det uttaget/intaget så ska det vara kopplat för det ger cirkulation på vattnet i toppen där bak och genom toppen o fram. Quote
Christer J Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 Jocke, du får INTE plugga det uttaget. Det går till värmeelementet och ska alltid ha genomströmning. Kopplas till sugsidan på vattenpumpen. Vattnet i toppen stannar helt av tills termostaten öppnar annars. Quote
Jocke4U Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 Ok, kanske skulle vara mer detajerad :) Termostaten är "slängd", så toppen är helt öppen genom temostathuset. I hålet efter termostathuset skall givaren till den elektriska vattenpumpen sitta för att tillsammans med styrenheten kontrollera flödet på pumpen. Så frågan är om jag pluggar hålet, missar jag viktiga kylkanaler i toppen? Om jag kommer ihåg rätt så är alla 4 anslutningar till samma "kammare" med någon "flödesstyrare". Tror även LUPUS har pluggat denna (också elektrisk vattenpump) Quote
Thomas Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 Har du lös topp att titta på? Om det är som du säger så ska det funka o plugga (Cirkulationen finns där via det andra uttaget/termostathus). Är du osäker så dra det till samma som efter termostaten. Quote
Jocke4U Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 Nej, har ingen lös topp...skall ta bort mitt nyligen silikon'ade termostathus och kolla närmare. Kanske man kan hitta en skiss som visar kanalerna Quote
Christer J Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 Det är samma utrymme, det ju genom det hålet som cirkulationen fortsätter när termostaten är stängd och håller toppen i jämn temperatur. Quote
Jocke4U Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 Ok, tänkte väl det :) Jag kör på den linjen... Quote
Antas Posted April 28, 2011 Author Posted April 28, 2011 Har nyss haft ett möte med en klient på Stadsbiblioteket, tänkte inte på att kolla med dom. Iofs tror jag att de hänvisar till Haynes, den har jag sedan tidigare. Ska även maila Burtons och fråga om de har någon lösning på mitt dilemma. Shit! Fick ett meddelande från Stadsbiblioteket att den enda verkstadshandbok de kan få fram eller beställa är Haynes. Haynes ger inget svar på hur oljekylens slangar ska anslutas. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.